• Anonym (saknarmindotter)

    Förlorade min dotter, känner nu skuld..

    Hej, detta är inte riktigt en tråd jag tänker att man måste svara på utan jag vill mer berätta lite om mitt liv och om hur min livssituation ser ut just nu.

    Så när jag var 2 når insjuknade jag i diabetes typ 1, då tog ju mina föräldrar hand om det. Sen när jag var 6 år fick jag reda på att jag hade en cancertumör på levern, jag opererades flera gånger och bytte även lever, jag behandlades för min cancer i ca, 5 år. Sen kom jag upp i tonåren och jag levde ändå ett relativt bra tonårsliv, jag kände inte att min diabetes hindrade mig så mycket då jag levt med det så länge och då lärt mig leva med det, så jag tror jag hade det mycket bättre än de som faktiskt drabbas av diabetes i just tonåren. Jag växte även upp i en baptistfamilj, där jag ofta fick höra att alkohol och sex är synd. Det stoppade mig från att dricka jättemycket alkohol, vilket jag tror var bra för min diabetes. Sen när jag var 18 så träffade jag min nuvarande man, vi gifte oss när jag var 23, några år senare fick vi vårt första barn (född 2009) vi var väldigt glada för vårt barn och bestämde oss för att vi ville ha fler barn, sen 2013 kom vårt andra barn, sen 2017 kom vårt tredje, men bara några månader innan vårt tredje barn föddes blev vårt andra barn sjukt, det kom då fram att hon drabbats av cancer, på samma ställe som jag hade cancer när jag var ung, på levern. Detta var väldigt tufft för familjen men vi kämpade på och cancern försvann faktiskt och vi kunde återgå till våra normala liv. I början så märkte jag och min man att vi var gravida igen så vi väntade alltså vårt fjärde barn, på sommaren åkte vi till Cypern (där min mans familj kommer ifrån) och hade massa kul, men några dagar innan vi skulle åka hem så hade vårt tredje barn blivit sjukt, och blev lite oroliga. När vi kom hem från sverige så blev hon ännu sjukare och vi bestämde oss för att åka till sjukhuset, och som vi befruktat så hade cancern kommit tillbaka och nu inte bara i levern utan den hade spridit sig till andra organ. Hon behandlades ett tag men i september så sa läkarna att de inte kan göra något mer, cancern har spridit sig i hela kroppen, vår dotter kommer att dö. Hon var kvar på sjukhuset till den 11 oktober och sen tog vi hem henne, så att hon skulle få dö hemma. Hon slutade ävenatt behandlas när hon kom hem för att spara på hennes lidande gavs därför bara smärtstillande. Den  23 oktober så föddes vårt fjärde barn och exakt två veckor senare somnade vår älskade dotter in, den 6 november 2023. Som titeln säger så känner jag lite skuld för detta, då jag var sjuk som liten kan ha något med att vår dotter blev sjuk att göra. Det är i sådana fall mitt fel att min man förlorade sin dotter. Som om inte det var nog så fick vi för en vecka sedan veta att våran tre månaders bebis har typ 1 diabetes, vilken har med mig och göra, då diabetes kan vara en genetisk sjukdom. 
    Men vad tykcer ni?? Borde jag känna skuld för detta? Jag har ju förstört min mans liv med en sådan sorg och att hans andra barn nu har diabetes.

  • Svar på tråden Förlorade min dotter, känner nu skuld..
  • Meddelande borttaget
  • huala igen

    Beklagar verkligen din förlust!

    Du ska inte alls känna skuld. Däremot låter det som en rejäl sorgeprocess där du behöver bearbeta dina skuldkänslor professionellt. Förmodligen behöver även din man ett sådant stöd. Det är inte konstigt att känna skuld i din situation, men det betyder inte att det är din skuld. OM du ser skillnaden.

    Jag hoppas att du har ett bra samtals stöd som kan hjälpa dig. Annars behöver du söka. Såg att du är med i en kyrka.  De kanske kan hjälpa. Om det inte är en sådan kyrka som ser sjukdomar som guds straff. I så fall ska du definitivt söka någon annanstans.

    Kram

  • Zaro

    Åh vännen!
    Du ska INTE känna skuld, den som säger det saknar empati. Det var INTE ditt fel. Det är INTE hemskt att vilja ha barn. Du låter som en kämpe och som att du känner stor kärlek för din man också. Jag beklagar det ni gått igenom.
    Har ni fått prata med vården om dina sjukdomar och hur ni kan hålla koll på att det inte utvecklas hos era kvarvarande barn? Har ni fått samtalsstöd för att bearbeta kris och sorg?
    Ta hand om dig, ingen ska behöva gå igenom detta, men ibland händer det.

  • Anonym (ingen skuld)

    Det är klart att du inte ska känna någon skuld. Vi bär alla med oss olika arvsanlag. Vissa känner vi till tidigt i livet, andra kan komma som en överraskning.


    Men att vilja skaffa barn är en grundläggande drift hos oss människor, och jag känner många som har skaffat barn trots att de inte haft en tiptop-hälsa och varit helt sjukdomsfria. Och jag tycker givetvis inte att de har gjort något fel. 


    Däremot känner jag verkligen med er i er sorg och alla de påfrestningar ni har drabbats av. Hoppas ni kan stötta varandra och att både du och din man förstår att detta inte handlar om att det är "någons fel".


    Livet händer, och det är inte alltid rättvist. Ibland är det faktiskt rent omänskligt svårt. Men du har ingen skuld. Du har gjort så gott du har kunnat, och jag är säker på att du är den allra bästa mamman för dina barn. Hjärta


    Blir tankarna för svåra, tycker jag att du/ni ska söka samtalhjälp. Det kan vara till stor hjälp att prata med någon utomstående. 


    Varma kramar till hela familjen

  • FiaLisannnN

    Du ska absolut inte känna någon skuld, saker och ting händer som man tyvärr inte har någon rådighet över. Jag hoppas att du och familjen har samtalsstöd. Massa styrkekramar!

Svar på tråden Förlorade min dotter, känner nu skuld..