• Arde

    Inköp inför förskola

    Hej!


    Inskolningen börjar i slutet av augusti för mitt första barn. Jag vill gärna vara förberedd så att ingenting saknas. Mitt barn kommer att vara 15 månader gammal då och vill börja med att införskaffa nödvändigheter snart. Jag blir dock inte klok på de olika listorna som man kan googla upp. Vad behöver man egentligen till förskolan? Jag vet att man behöver många ombyten som är bekväma att röra sig i, likaså många par strumpor. Man behöver flera par vantar - vattentäta/vindtäta som inte, samma gäller mössor. Såklart inneskor och fleeceset, nappar och blöjor. Men ytterkläder och skor? Behöver verkligen hjälp med dessa då det finns uppsjö av dem där ute.


    Regnkläder och skalkläder. Jag tänkte mig först skalkläder med vattenpelare: 15000mm, andningsförmåga: 8000g/m2/24h som också är vindtät. Men nu alltså behöver jag regnkläder ändå?


    Fodrad overall/jacka + byxor och galonkläder. Vad är skillnaden?


    Vindfleece, behövs det? Eller är det för "överdrivet"?


    Skor.. Sandaler, sportskor, fodrade och fodrade gummistövlar. Alla 3 eller är där fler? Vilka märken på gummistövlar är bra för små fötter, storlek 20 kanske?


    Givetvis så är ju inte tanken att köpa allt på en gång idag. Utan lite i taget snart enda fram till augusti.


    Väldigt tacksam om någon där ute kan hjälpa mig med dessa frågor? Jag har nog rört till det så mycket att detta håller mig uppe om nätterna nu.


     Ursäkta för den långa texten.

  • Svar på tråden Inköp inför förskola
  • Anonym (Lis)

    Ja du har ju lång tid på dig att få ihop det.😊
    Du får ju självklart ta i beaktande var i landet du bor, i norra Norrland är det tex viktigare med bra vinteroverall medan man i södra Sverige vissa år klarar sig nästan enbart på fodrat regnställ.
    Du kan ju även rådfråga personalen.

    fodrade och ofodrade stövlar
    vinterkängor med lite högre skaft
    sneakers
    sandaler behövs nog inte nu i höst
    Storlek beror ju på barnet

    regnkläder, fodrade och ofodrade. overall är ju rätt praktiskt i den åldern. Gallon eller skalkläder tycker jag är svårt, testa lite olika.

    Vinteroverall
    Halskrage/halstub/polokrage smidigare än halsduk
    Balaklava kan ju vara praktiskt
    mössor, tunna och tjocka
    regnvantar, fodrade och ofodrade
    vintervantar
    tumvantar stickade 
    fingervantar stickade


    Fleecetröja, i början kanske det räcker med fleecetröja ute.
    Mjukisbyxor, inte jeans, så barnet kan röra sig ordentlig.


    Inneskor hade vi inte i den åldern men kan såklart vara olika beroende på förskola och barn.

    Kolla begagnatmarknaden.

  • Jemp

    Jag bor i strax söder om Stockholm.

    Inga inneskor används. Vi behöver inte ta med blöjor.

    På vår förskola sovs middag ute i egen vagn, så då behövdes fleeceställ och åkpåse vintertid. Även separat mössa och vantar (så de inte råkar vara blöta innan sovdags).

    Hittills har vi alltid haft galon som regnkläder. Skalkläder med 15000 vattenpelare är ju regnkläder, så jag hade valt antingen eller. 


    Nån vindfleece har vi haft men inte alltid. Kör oftast på vanlig fleece. 


    Vanligen har våra barn en uppsättning av varje så tar vi ytterkläder fram och tillbaka. Några uppsättningar extrakläder (inkl strumpor, lätt att glömma) ligger alltid på förskolan. Ibland har förskolan velat ha ett par byxor att specifikt ha ute sommartid, så de inte drar med sig halva sandlådan in. Tror de har slutat med det då. Alltså typ ett par extra jeans.


    Vi kör på:
    Ofodrat galonställ
    Fodrat galonställ
    Fleecekofta
    Tunnare jacka (typ höst och vår)
    Vinteroverall
    Mössa
    vantar (tunna, tjocka, vattentäta, reserv behövs)
    Gummistövlar
    fodrade gummistövlar
    gympaskor
    vinterkängor

    Såklart är detta totalt under året. De har vinterjackor också, men det används främst hemma. 


    Ullkläder till riktigt kalla dagar är bra att ha. 

  • Jemp

    Glömde sandaler och halskrage. Sandaler föredrar jag med täckt tå, särskilt när barnen är såpass små.

    Gällande märken bryr Jag mig inte så mycket, undantaget vinterkläder. Köper mycket begagnat. 


    Vinteroverall finns i ett antal olika prisklasser. Ofta får man ju vad man betalar för, men jag har varit väldigt nöjd med Kaxs (Kappahl), bra kvalitet till bra pris. 


    Cykelhjälm har vi ibland blivit ombedda att ta med. 

  • Anonym (Lätt)

    Jag är en sån som inte gillar att köpa för mycket saker.
    Augusti/tidig höst:
    Regnkläder (antingen skal eller galon). Tips är att inte köpa overall till varmare årstider, då kan man matcha t.ex. fleecetröja och skalbyxa på morgonen när det är lite kyligt. Ofodrade gummistövlar och passande skor för sen sommar/tidig höst.

    Höst:
    Regnkläder (fodrade skalkläder eller fodrad galon). Har galonvantar som är fodrade. Eventuellt fodrad gummistövel (många gånger går det bra med ofodrad på hösten) eller skor med lite fleece i. Tunn mössa. Eventuellt en fleecetröja (men vi kör ofta tröja+sweatshirt vid kyligare dagar).

    Vinter: 
    Vinteroverall (vid kraftigt regn har vi höstens skalkläder). Fodrade gummistövlar vid plusgrader och blött, annars vinterskor. Varma vantar och tjock mössa samt halskrage. Fleeceset vid minusgrader (gärna en storlek större än vad barnet har så man kan ha tröja och typ sweatshirt under).

    I början känns det som en djungel vad man ska ha och inte ha, men efter någon säsong kommer du känna vad som fungerar för er! 

  • Agda90

    När du tänker på kläder så tänk på att hur många pelare de där regnkläderna än har så är man rökt när ungarna rullar runt i vattenpölar. Det händer Tungan ute.

    Du har fått bra listor ovan. I början kommer du garanterat ha fler ombyten och annat där än vad som behövs. Men så är det tills man har lärt sig vad som används.

    Vi upptäckte ganska fort att på vintern räckte det verkligen med en uppsättning vinter ytterkläder. De dagar vi kom hem från förskolan var det ingen som orkade gå ut. På helgerna var det en annan femma. Men vinteroverallen åkte ju alltid på när man skulle hem från f-skolan så den var ju alltid med.

    Vi hade oftast vinterkängor och fodrade gummistövlar som skor på vintern. Fodrade gummistövlar är billigare  och kan användas i nödfall. Nu är detta södra Sverige vi pratar om så det funkade ju vädermässigt. 

    Något vi alltid hade mycket av var mössor och vantar. Minst tre mössor per säsong. Och två par vantar som var ämnade för rätt säsong. Jag köpte alltid en hel del såna där tunna magiska vantar. 

    Och glöm för gudsskull inte att NAMNA!!!
    Förskolorna har säckar med kläder som de inte vet vems de är för att de inte namnas. 

  • Arde

    Tusen tusen tack för alla svar!
    Fick till mig ordentliga listor verkligen. Super hjälpsamt!
    Vi bor i nordvästra Skåne, så jag får utgå mer från er då i södra Sverige. Mycket jag inte ens har tänkt på ser jag och hur de kläderna kan kombineras. Väldigt tacksam om fler kan komma med tips och råd såklart. Och även några specifika märken på ofodrade/fodrade gummistövlar och vinterskor som fungerar bra för små fötter?

  • Agda90
    Arde skrev 2024-02-06 11:59:52 följande:

    Tusen tusen tack för alla svar!
    Fick till mig ordentliga listor verkligen. Super hjälpsamt!
    Vi bor i nordvästra Skåne, så jag får utgå mer från er då i södra Sverige. Mycket jag inte ens har tänkt på ser jag och hur de kläderna kan kombineras. Väldigt tacksam om fler kan komma med tips och råd såklart. Och även några specifika märken på ofodrade/fodrade gummistövlar och vinterskor som fungerar bra för små fötter?


    Fodrade gummistövlar - köp de billigaste på typ skopunkten. De slits snabbt eller blir urväxta. Eller som ett av våra barns, efter säsongens slut luktade de mögel. 
  • MsM84

    Bor också i Skåne. Jag har prioriterat att köpa vattentäta, lite högre gympaskor till mina barn. Då kan de vara ute oavsett väder i dem. Sällan de använt stövlar, jag upplever det som otympliga att röra sig i. Vindfleece har vi använt väldigt mycket som en tunnare jacka när det inte regnar (köp  gärna beg), kan också användas under jacka. Upp till typ tre-fyra års ålder har vi kört galon, fodrat resp ofodrat. Jag har köpvillig vinteroverall eftersom det aldrig är jättekallt här nere. Mer konkret hade jag fixat om jag var dig: 
    vattentäta, högre sneakers
    vinterskor
    ofodrat galonställ
    fodrat galonställ
    vinteroverall
    vinterjacka (inte specifikt till fsk, för oss har den använts mycket vid bilåkning och när man inte ska ut och leka)
    vindfleece
    tunna mössor
    tjocka mössor
    keps/solhatt
    tunna stickade tumvantar 
    galonvantar
    vinter tumvantar 
    och ha 2-3 hela ombyten liggande på fsk (tunn tröja, byxor, strumpor. Även ngn tjocktröja)
    slutligen ska man oftast ha med solkräm under sommarmånaderna. Hoppas jag inte glömt något. Ev stövlar men vi har knappt använt det sen vi började köpa vattentäta skor.

  • Anonym (Maja)

    Undvik fingervantar är mitt starkaste tips. Kör på tumvantar till vintern! Gärna längre som går att dra upp typ till armbågen. 

    Sedan vet du inte hur fort eller hur mycket ditt barn växer så det kan vara svårt att handla också. 

    Det skiljer 3 år och 1 månad mellan mina barn. Det barn 1 hade sin första vinter var mer lagomt till barn 2 till sommaren då de skiljde en del i storlek. Så se hur ditt barn växer innan du handlar för mycket. 

    Vattenpelare är bra att titta på. Vi hade en overall som hade hög vattenpelare en vinter. Den overallen var suverän! De kunde rulla i vattenpölarna utan att bli blöta (bor på västkusten, så här är det blött). Det året var det fodrade regnstället dåligt använt på förskolan. 

    Unvik även för mycket strumpor med halkpluttar under vintertid. Det kyler barnets fot vid utevistelse. 

    Sedan tror jag du ska andas lite, det är ett tag till. Det kommer att lösa sig! Förskolan ger tips om du frågar när det är dags. 

    Jo - var beredd på att kläder både ute och inne blir smusiga och skitna. Tänk på att skitiga barn är lyckliga barn! Tvätta gör man när man hinner. Ingen kommer att höja ett ögonbryn om du inte tvättar overallen över helgen. 

  • Anonym (T)

    Nu kommer ditt barn att börja på sensommar/höst och i september kan det vara allt från 20+ till 10+ (mellersta Sverige)

    Men här är listan på vad jag har till min son:

    * Skalkläder
    * Vindfleece
    * Ofodrade och fodrade regnkläder
    * Softshelloverall
    * Vinteroverall 
    * Ofodrade och fodrade galonvantar 
    * Gummistövlar
    * Vinterskor > Här kör jag med Viking Frostfighter, vilket ger vinterskor + fodrade gummistövlar i ett och är PERFEKT vid -15°C som det kan bli där jag bor. 
    * Tumvantar > Kör med Tornedalshanskar. Helt underbara. Kommer aldrig gå tillbaka till någon annan vante, varken hos mig själv eller barnen.
    * Halskrage
    * Mössa
    * Ullunderställ (Har själv Polarn och Pyrets ulloverall. Perfekt som extra lager när det är lite extra kallt ute)

    Säkert något jag glömt. Köper i princip allt second hand, antingen genom Marketplace eller Vinted :) 

  • Arde
    MsM84 skrev 2024-02-06 13:24:40 följande:

    Bor också i Skåne. Jag har prioriterat att köpa vattentäta, lite högre gympaskor till mina barn. Då kan de vara ute oavsett väder i dem. Sällan de använt stövlar, jag upplever det som otympliga att röra sig i. Vindfleece har vi använt väldigt mycket som en tunnare jacka när det inte regnar (köp  gärna beg), kan också användas under jacka. Upp till typ tre-fyra års ålder har vi kört galon, fodrat resp ofodrat. Jag har köpvillig vinteroverall eftersom det aldrig är jättekallt här nere. Mer konkret hade jag fixat om jag var dig: 
    vattentäta, högre sneakers
    vinterskor
    ofodrat galonställ
    fodrat galonställ
    vinteroverall
    vinterjacka (inte specifikt till fsk, för oss har den använts mycket vid bilåkning och när man inte ska ut och leka)
    vindfleece
    tunna mössor
    tjocka mössor
    keps/solhatt
    tunna stickade tumvantar 
    galonvantar
    vinter tumvantar 
    och ha 2-3 hela ombyten liggande på fsk (tunn tröja, byxor, strumpor. Även ngn tjocktröja)
    slutligen ska man oftast ha med solkräm under sommarmånaderna. Hoppas jag inte glömt något. Ev stövlar men vi har knappt använt det sen vi började köpa vattentäta skor.


    Tack så mycket för tipsen och listan!
    Vad bra att du nämnde det med stövlar då jag har funderat över om det ens är lätt att gå i dem när man har precis lärt sig att gå/håller på att lära sig att gå. Vattentäta sneakers ska jag absolut kolla upp!
  • Arde
    Anonym (Maja) skrev 2024-02-06 14:07:00 följande:

    Undvik fingervantar är mitt starkaste tips. Kör på tumvantar till vintern! Gärna längre som går att dra upp typ till armbågen. 

    Sedan vet du inte hur fort eller hur mycket ditt barn växer så det kan vara svårt att handla också. 

    Det skiljer 3 år och 1 månad mellan mina barn. Det barn 1 hade sin första vinter var mer lagomt till barn 2 till sommaren då de skiljde en del i storlek. Så se hur ditt barn växer innan du handlar för mycket. 

    Vattenpelare är bra att titta på. Vi hade en overall som hade hög vattenpelare en vinter. Den overallen var suverän! De kunde rulla i vattenpölarna utan att bli blöta (bor på västkusten, så här är det blött). Det året var det fodrade regnstället dåligt använt på förskolan. 

    Unvik även för mycket strumpor med halkpluttar under vintertid. Det kyler barnets fot vid utevistelse. 

    Sedan tror jag du ska andas lite, det är ett tag till. Det kommer att lösa sig! Förskolan ger tips om du frågar när det är dags. 

    Jo - var beredd på att kläder både ute och inne blir smusiga och skitna. Tänk på att skitiga barn är lyckliga barn! Tvätta gör man när man hinner. Ingen kommer att höja ett ögonbryn om du inte tvättar overallen över helgen. 


    Tack så mycket för tips och råd!
    Jag ska verkligen ta till mig allt detta. Och ja jag behöver nog lugna ner mig lite hahah. Jag lutar mig mot overaller med hög vattenpelare som du säger faktiskt.
  • Arde
    Anonym (T) skrev 2024-02-06 14:43:20 följande:

    Nu kommer ditt barn att börja på sensommar/höst och i september kan det vara allt från 20+ till 10+ (mellersta Sverige)

    Men här är listan på vad jag har till min son:

    * Skalkläder
    * Vindfleece
    * Ofodrade och fodrade regnkläder
    * Softshelloverall
    * Vinteroverall 
    * Ofodrade och fodrade galonvantar 
    * Gummistövlar
    * Vinterskor > Här kör jag med Viking Frostfighter, vilket ger vinterskor + fodrade gummistövlar i ett och är PERFEKT vid -15°C som det kan bli där jag bor. 
    * Tumvantar > Kör med Tornedalshanskar. Helt underbara. Kommer aldrig gå tillbaka till någon annan vante, varken hos mig själv eller barnen.
    * Halskrage
    * Mössa
    * Ullunderställ (Har själv Polarn och Pyrets ulloverall. Perfekt som extra lager när det är lite extra kallt ute)

    Säkert något jag glömt. Köper i princip allt second hand, antingen genom Marketplace eller Vinted :) 


    Tusen tusen tack för hjälpen!
    Jag ska definitivt titta på dem olika märken på saker. Det finns ju sååååå många olika därute så man blir knäpp. Vill ju gärna ha något som faktiskt funkar för många. De små liven har ju då precis lärt sig att faktiskt allmänt kunna röra på sig i ungefär. Man vill då inte ha jobbiga skor att gå i t ex. Jätte tacksam för tipset verkligen.
Svar på tråden Inköp inför förskola