• Michella

    Utfryst i skolan

    Hej. 
    Det blir bara värre och värre dethär. Min 13 åring går i 7 an i högstadiet. Hon är ensam på rasterna och vid lunchen sitter hon själv och äter. Hon har blivit helt utfryst av sina gamla kompisar från lågstadiet och nu även nya. Allt detta är pga av  att hon är blyg och tysta...säger inte så mycket i skolan. Ingen svarar henne, ignorer henne, ser henne inte och låtsas inte höra henne. Har kontaktat hennes lärare angående detta och nu är skolkuratorn inblandad.....förra vevkan en dac hade en tjej som hon till och från har umgåtts med skickat ett meddelande atg varför följer du efter oss du säger ju inget......och att dom är irriterade av att hon hänger me dom...

    Utfryst för att man är blyg och tyst i detta läge,  alltså hallå

    Nu vill jag ha tips och råd av er...  

  • Svar på tråden Utfryst i skolan
  • TvillingmammaVästgöte

    Det är väl toppen att skolkuratorn är involverad! Mitt tips är att du träffar skolkuratorn tillsammans med dottern och pratar om situationen.
    Din dotter kanske på något sätt behöver utveckla sin sociala förmåga? Kanske kan skolkuratorn hjälpa till ? 

  • glassgumman78

    Usch det där är så svårt.
    Måste kännas jättetufft  både för er dotter och för er som föräldrar.

    Det finns ju inga lätta svar heller.
    Ingen ska behöva vara ensam och känna sig utstött samtidigt som man inte heller kan tvinga människor att umgås.

    Jag säger inte att det är hennes fel men jag kan ju samtidigt förstå att det blir knepigt om hon är så  blyg att hon är helt tyst. Det blir ju svårt för kompisarna...

    Jag var sån. Så där tyst och blyg. Jag kom aldrig på de rätta sakerna att säga och kände aldrig att jag förstod vad tjejerna i klassen pratade om. Jag vågade inte chansa att säga nåt dumt så jag höll mig tyst. 
    De såg mig nog inte. Jag fanns men ändå inte. Men ärligt så gav jag dem ju inte heller nån möjlig chans att vara vän med mig. Jag stötte på ett sätt ut mig själv
    Killarna var jag livrädd för så de var inte ett alternativ
    Jag hade några vänner men de gick inte i min årskurs så skoldagarna var plågsamma.

    En lärare som såg hur tufft jag hade det föreslog att jag skulle gå på drama, att lära mig att ta plats improvisera.
    Det hjälpte faktiskt. Inte så att jag fick mängder av vänner i klassen men det gjorde mig säkrare i sociala sammanhang. De andra började se mig och drt blev åtminstone hanterbart i skolan.
    När jag började gymnasiet lossnade allt...

    Jag hoppas att det löser sig för dottern...

  • TvillingmammaVästgöte
    glassgumman78 skrev 2024-02-05 12:21:08 följande:

    Usch det där är så svårt.
    Måste kännas jättetufft  både för er dotter och för er som föräldrar.

    Det finns ju inga lätta svar heller.
    Ingen ska behöva vara ensam och känna sig utstött samtidigt som man inte heller kan tvinga människor att umgås.

    Jag säger inte att det är hennes fel men jag kan ju samtidigt förstå att det blir knepigt om hon är så  blyg att hon är helt tyst. Det blir ju svårt för kompisarna...

    Jag var sån. Så där tyst och blyg. Jag kom aldrig på de rätta sakerna att säga och kände aldrig att jag förstod vad tjejerna i klassen pratade om. Jag vågade inte chansa att säga nåt dumt så jag höll mig tyst. 
    De såg mig nog inte. Jag fanns men ändå inte. Men ärligt så gav jag dem ju inte heller nån möjlig chans att vara vän med mig. Jag stötte på ett sätt ut mig själv
    Killarna var jag livrädd för så de var inte ett alternativ
    Jag hade några vänner men de gick inte i min årskurs så skoldagarna var plågsamma.

    En lärare som såg hur tufft jag hade det föreslog att jag skulle gå på drama, att lära mig att ta plats improvisera.
    Det hjälpte faktiskt. Inte så att jag fick mängder av vänner i klassen men det gjorde mig säkrare i sociala sammanhang. De andra började se mig och drt blev åtminstone hanterbart i skolan.
    När jag började gymnasiet lossnade allt...

    Jag hoppas att det löser sig för dottern...


    Ja, min dotter var också mycket blyg och fick hjälp och utvecklades  av att gå på teaterskola i kommunens kulturskola. Utöver teater är det ju bra med alla typer av fritidsaktiviteter där hon får komma ut och träffa och prata med nya människor. Beroende på vad hon gillar att göra. 
Svar på tråden Utfryst i skolan