• Klobibblan

    Ätit för lite folsyra! V. 9…

    Okej, jag känner mig ledsen och orolig just nu.. Jag äter ACO gravid multivitamin och insåg precis att man ska ta TVÅ tabletter och inte en. Jag har endast tagit en och är i vecka 9. Jag har alltså fått I mig 250 mg istället för 500 mg. Ibland har jag tagit en folsyra-tablett istället med rätt mängd (400 mg), men jag har oftast tagit ACO gravid. Jag känner mig helt förtvivlad. Jag vet att det inte är vanligt med ryggmärgsbråck, men det finns ju massa andra risker också. Jag vill höra alla era erfarenheter. Ge mig allt ni har.
  • Svar på tråden Ätit för lite folsyra! V. 9…
  • Anonym (biologen)

    Jag förutsätter att du äter något som liknar mat förutom folsyratabletterna?

    Det är rätt svårt att ha en grav brist på folsyra om man lever i ett västland och har tillgång till mat faktiskt, så om inte din övriga diet består av heroin och godistefat så tycker jag att du ska slappna av lite nu.

  • Anonym (Karla)

    Ryggmärgsbråck uppstår mycket tidigt i graviditeten, vecka 4 eller 5 om jag minns rätt. Många tar inte folsyra innan graviditeten och risken för ryggmärgsbråck är oavsett mycket liten. 

  • Anonym (Jesus…)

    Självklart ska man försöka följa de råd som finns om det känns bra, men man måste ju kunna använda sitt omdöme lite också och inte stressa upp sig över minsta lilla.., alla som äter en varierad kost med grönsaker, bär och baljväxter  får i sig tillräckligt med folsyra. doseringen i tillskott utgår ju från att du inte får i dig något alls på annan väg, och så är det ju oftast inte för de flesta. 


    sedan får många rådet om folsyra först från BM, och många vet ju inte end om graviditeten förrän v 8-9 typ. 

  • Klobibblan

    Tack snälla för svar. Jag är medveten om att jag har en tendens att stressa upp mig och försöker jobba på det. Jag själv hade gett precis samma råd, men det är mycket svårare när man själv är i det, framförallt med alla hormoner mm. Man tänker inte alltid rationellt då. Jag vill bara att allt ska gå bra. Jag trodde att jag hade hittat ett bra kosttillskott med tillräckligt mycket folsyra, så blir det ändå fel. Men jag tittade på ett blodprov som jag tog i slutet av augusti på 1177 och där stod det att hade jag goda mängder folat, så vi får väl hoppas att jag har det nu också. Återigen, tack snälla för att ni tar er tiden att svara.

  • Zaro

    Om något går fel, hur ska du hantera det då? Det är viktigt att kunna lugna ned sig själv. Jag är också gravid för första gången, i vecka 26, och har haft en massa inflammationer, infektioner och så lite fostervatten att vårt barn nästan dog, ändå är jag samlad. Det hjälper tyvärr inte att stressa. Och jag har gjort allt rätt, saker kan hända ändå och en graviditet är en risk. Gå på samtal, rör på dig och meditera är mitt råd. Foster påverkas av långvarig stress.

  • Klobibblan
    Zaro skrev 2024-02-04 20:29:44 följande:

    Om något går fel, hur ska du hantera det då? Det är viktigt att kunna lugna ned sig själv. Jag är också gravid för första gången, i vecka 26, och har haft en massa inflammationer, infektioner och så lite fostervatten att vårt barn nästan dog, ändå är jag samlad. Det hjälper tyvärr inte att stressa. Och jag har gjort allt rätt, saker kan hända ändå och en graviditet är en risk. Gå på samtal, rör på dig och meditera är mitt råd. Foster påverkas av långvarig stress.


    Jag hade förmodligen blivit hysterisk. Visst låter det hälsosamt..

    Oj, vad tråkigt att höra. Men skönt att det går åt rätt håll nu! Hur ser statusen ut i nuläget? Jag ska också samla mig och ta det lugnt. Att meditera är ett bra tips, det gör min sambo emellanåt. Hur gör du själv för att behålla lugnet? Med tankesätt osv. Tankens kraft är ju stark och påverkar mycket. Men ja, jag får nog gå och prata med någon. Det är en god idé.
  • Zaro
    Klobibblan skrev 2024-02-04 20:40:20 följande:
    Jag hade förmodligen blivit hysterisk. Visst låter det hälsosamt..

    Oj, vad tråkigt att höra. Men skönt att det går åt rätt håll nu! Hur ser statusen ut i nuläget? Jag ska också samla mig och ta det lugnt. Att meditera är ett bra tips, det gör min sambo emellanåt. Hur gör du själv för att behålla lugnet? Med tankesätt osv. Tankens kraft är ju stark och påverkar mycket. Men ja, jag får nog gå och prata med någon. Det är en god idé.
    Det är förståeligt men det är inte hjälpsamt. Det hjälper inte att döma andra såklart men mitt tips är direkt att prata med barnmorska om att få remiss för att gå på samtal. Det kanske kan hålla dig i schack och minska risken för förlossningsdepression, vem vet? Jag har gått på samtal två gånger vilket kändes bra, mediterar också varje dag. Framförallt promenerar jag så ofta jag orkar, fokuserar på jobbet och pratar och hittar på saker med min sambo och vänner. Har man en benägenhet att älta eller få ångest tror jag det är bra att våga vara i det men också att distrahera sig. Kanske behöver du milstolpar? Tex v 12 är missfallsrisken minimal, v 15 köper ni bebisdaker, v 18 är det rul osv?
  • Zaro

    Glömde skriva att vi går till en överläkare varannan vecka och hoppas på mer vatten så att bebisen kan utvecklas i kroppen och födas frisk. Och så hoppas vi att bebisen inte kommer snortidigt.

  • Klobibblan
    Zaro skrev 2024-02-04 20:50:58 följande:

    Glömde skriva att vi går till en överläkare varannan vecka och hoppas på mer vatten så att bebisen kan utvecklas i kroppen och födas frisk. Och så hoppas vi att bebisen inte kommer snortidigt.


    Tack för alla bra tips! Idag grät jag hela förmiddagen så min sambo tvingade tillslut ut mig på promenad och det var jätteskönt att samla tankarna ute i naturen. Tack för alla tips, jag ska kontakta min barnmorska imorgon! Och det där med milstolpar låter ju superklokt! Det ska jag prova.

    Okej, jag förstår. Jag håller tummarna för att allt går bra! vilket datum har du bf?
  • Zaro
    Klobibblan skrev 2024-02-04 21:25:12 följande:
    Tack för alla bra tips! Idag grät jag hela förmiddagen så min sambo tvingade tillslut ut mig på promenad och det var jätteskönt att samla tankarna ute i naturen. Tack för alla tips, jag ska kontakta min barnmorska imorgon! Och det där med milstolpar låter ju superklokt! Det ska jag prova.

    Okej, jag förstår. Jag håller tummarna för att allt går bra! vilket datum har du bf?
    Då är du lite ostabil och behöver ömhet förstår jag. Fortsätt ta hand om dig själv. Tipsen har hjälpt mig i alla fall och jag är nog inte till naturen en kolugn person.

    Tack snälla. Bebisen ska komma i mitten på maj. Så hoppas allt går bra såklart och att den väntar i magen till åtminstone april.
  • Klobibblan
    Zaro skrev 2024-02-04 21:31:16 följande:
    Då är du lite ostabil och behöver ömhet förstår jag. Fortsätt ta hand om dig själv. Tipsen har hjälpt mig i alla fall och jag är nog inte till naturen en kolugn person.

    Tack snälla. Bebisen ska komma i mitten på maj. Så hoppas allt går bra såklart och att den väntar i magen till åtminstone april.

    Tack, det ska jag göra. Det här med graviditet är verkligen en emotionell berg- och dalbana och det är svårt att tänka rationellt ibland tycker jag. 


    Så spännande! Ja, hoppas att bebben inte tittar ut för tidigt utan håller sig kvar där inne tills det är dags. Du får gärna uppdatera hur allt har gått sen (om du vill, kommer ihåg eller har tid).

  • Zaro
    Klobibblan skrev 2024-02-04 21:47:30 följande:

    Tack, det ska jag göra. Det här med graviditet är verkligen en emotionell berg- och dalbana och det är svårt att tänka rationellt ibland tycker jag. 


    Så spännande! Ja, hoppas att bebben inte tittar ut för tidigt utan håller sig kvar där inne tills det är dags. Du får gärna uppdatera hur allt har gått sen (om du vill, kommer ihåg eller har tid).


    Ja, men så kan det vara. Det lugnar nog dock ner sig, de flesta har som mest hormoner i början tror jag.

    Ett annat tips är förresten att visualisera, det brukar jag göra. När barnet kommer, kommer nog allt kännas värt det, även om den kanske inte kom när man ville eller resan blev som man trodde.

    Vi kan absolut följa varandra framåt :)
Svar på tråden Ätit för lite folsyra! V. 9…