• Shiaq

    Lämnad höggravid!

    Det är så att jag strax går in i vecka 40!

    Förra helgen valde min fästman att göra slut med mig, vi har varit tillsammans i 6 år och har en son tillsammans! 


    anledningen/anledningarna till att han gjorde slut säger han är för att han mått dåligt i 6 månader och att jag inte sett detta! När jag ifrågasätter varför han inte sagt något (förutom att han är trött) så menar han att han har försökt visa att han mår dåligt genom att krama mig, vara nära och att jag ?stött bort? honom. Problemet är att jag har haft en otroligt tuff graviditet med svår foglossning, sammandragningar, sömnlösa nätter, halsbränna osv osv..! Sedan att också ta hand om en vild 1.5 åring hemma, städa allt, tvätta, laga mat mm. Ja nej då har jag inte varit jätte pigg av mig eller speciellt ?glad?. Men jag har tänkt att han förstår mig och har överseende med att detta är en period som snart är över. 


    istället har han i ?smyg? byggt upp ett förakt mot mig utan att säga något, sedan släpper han allt detta i mitt knä och tycker inte alls det är konstigt att göra så. han förstår inte riktigt hur jag kan bli så förkrossad- för han tänkte i sitt huvud att vi tänkte samma! Alla i vår omgivning känner inte igen honom, detta är så utanför hans karaktär! Han har alltid varit den som sagt att det är vi föralltid OAVSETT vad som sker, och nu kommer detta.. 


    jag vet inte hur jag ska göra nu.. allt känns otroligt hopplöst! Mina tankar snurrar mellan att jag INTE ska ge upp och försöka in i det sista, men tankarna går också mot att bara ge upp och inse att jag snart är en ungmamma med 2 barn under 2 år?

  • Svar på tråden Lämnad höggravid!
  • KattGustaf

    Jag är långt ifrån någon relationsexpert, men ge det några dagar, låt din kille fundera lite.. och försök sen att prata om saken.

    Nu har nu ju ett barn sen tidigare,  så han ver ju lite vad som väntar. 

    Men jag kan bara gå till mig själv, det var en väldigt jobbig tid, även för mig som kille, humöret hos min sambo under graviditeten var tärande. Jag tänkte många gånger, vad är det jag har gett mig in på Förvånad

    Det gäller att kunna kommunicera, ha förståelse för varandra,  även om han inte bär på barnet så kan tiden vara jobbig även för oss killar, även känslomässigt 

  • Riddarhusdjuret

    Hej!

    Som kvinna blir jag förbannad av att läsa det här. Det är helt oacceptabelt att lägga över skulden för att man inte kommunicerat sitt dåliga mående på sin gravida fru, som dessutom gör allt i hemmet + bär på ens barn. Om detta inte är ett beteende han uppvisat tidigare är han med hög sannolikhet deprimerad/har en livskris. Han bör söka professionell hjälp ögona bums och ta sitt ansvar som vuxen person. Jisses.

    Det kommer att bli bättre!

  • Anonym (Vera)

    Det är möjligt att han har fått en tillfällig knäpp och kommer till sans om ett tag men det är inget du kan räkna med. 


    Du måste se om ditt eget hus och planera för det värsta. Har du någon annan som kan vara ditt stöd vid förlossningen? Även om pappan vill vara med så är det nog bra om du har med dig någon som kan stötta dig för det kommer du behöva. Har du någon som kan vara där de första dagarna? 


    Och vänta med att skriva på om delad vårdnad det kan bli så att du behöver alla föräldradagar själv och din kille kanske blir helt knäpp så du kan inte lita på att han gör det som är bäst för dig och barnen. En man som lämnar sin tjej precis innan förlossningen är inte att lita på, han kan ju göra vad som helst. 

    Har du kontroll över ekonomin? Hindra honom från att tömma era konton om du kan. 

  • Anonym (Hej)

    Tänker låt honom få lite distans att tänka lite. Kanske hitta någon ni gemensamt kan prata med, vänd dig till din bm så kan hon hjälpa dig. Har han sagt något hur han tänker kring barnen. Var bor han nu. 

  • KattGustaf

    Det var min spontana tanke också, ge det lite tid. Förhoppningsvis löser det sig.

    Är bara människan i övrigt vettig så borde det gå att prata när känslorna lagt sig.

    Ingen är perfekt, och som jag sagt tidigare kan det vara väldigt jobbigt även för mannen under en graviditet och mycket känslor som spökar.. 
    Jag rättfärdigar inte att dra under graviditeten, men det kan ju vara en panik som satt in med full kraft. Mår man inte bra så kan man bete sig irrationellt.

    Försök prata om saken, hoppas innerligt att det löser sig för er

Svar på tråden Lämnad höggravid!