• walkingdead

    Får man ta ut föräldrapenning samtidigt som barnet är på förskola?

    Jag tänkte ta ut 50% föräldrapenning samtidigt som jag jobbar 50%. Måste jag hämta dottern tidigare från förskolan då? Eller kan hon gå sina vanliga tider ändå? Brukar försäkringskassan kolla upp vilka tider ens barn har varit på förskolan?
    Behöver dryga ut kassan nån vecka medan jag är utan 100% jobb. 
    Tack på förhand 

  • Svar på tråden Får man ta ut föräldrapenning samtidigt som barnet är på förskola?
  • Kammen320

    Du tänker att du ska ha betalt av oss andra skattebetalare för att vara ledig 50% medan dottern är på förskolan? Självklart ska du vara med din dotter den tid du är föräldraledig för henne, hur kan det ens vara en fråga?

  • Anonym (S)

    Men snälla. Detta måste du ju förstå själv, att du kan väl inte få pengar för att vara med ditt barn och samtidigt utnyttja barnomsorgen.
    Sen om det blir upptäckt eller ej är egentligen inte poängen...

    Varför inte passa på att umgås med dottern innan du går på 100%...

  • Anonym (D)

    Det du kan göra är att hålla barnet hemma en del av veckan i anslutning till helgen,  t.ex. torsdag-fredag. Du kan då ta ut  100% FP på SGI-nivå för 4 dagar.

    Övriga dagar kan du antingen ta ut 100% FP på lägsta nivå och ha dottern på förskolan upp till 6 timmar, eller ta ut del av dag FP på SGI nivå och ha dottern på förskolan kortare tid.  Vill du ta ut 50% FP på SGI nivå får dottern vara max 4 h på förskolan, 25% FP innebär max 6 h etc. 

Svar på tråden Får man ta ut föräldrapenning samtidigt som barnet är på förskola?