• Tannya

    Mellanmål i skolan

    Hej! Min dotter går i 7an. De får lunch kl. 11. Hon kommer hem mellan halv 3 och halv 5 olika dagar. Det är inte lätt att få henne att ta med mellis. Skolan serverar ingen melis , det är en skola för högstadieelever 7-9 klass. De säljer endast mackor i cafe som tar slut väldigt snabbt. Jag undrar om det är så det ska vara ? Är mellis endast för barn som går på fritids men eftersom det inte finns fritids så är det ingen melis?

  • Svar på tråden Mellanmål i skolan
  • Anonym (C)
    Tannya skrev 2024-01-27 17:54:27 följande:
    Jag får nog försöka övertala henne att ta med en frukt. Hon vill inte eftersom hon gillar inte ta med saker då chromebook väskan inte rymmer så mycket mer
    I chromebookfodralet ska hon endast ha chromebooken och laddaren! Det håller inte för något annat. Böcker, annat material, frukt m.m. förvaras naturligtvis i en ryggsäck.

    Som andra har skrivit: se till att hon har med sig någon form av matsäck till skolan. Jag tycker själv inte att frukt mättar nämnvärt, så jag hade hellre brett en macka på morgonen och tagit med. Men jag antar att vissa tycker det är äckligt att äta en macka som legat i rumstemperatur några timmar.

    Mvh,
    Lärare på högstadiet
  • Anonym (Sofia)

    Min dotter hade med sig några paket färdiga knäckebröd ( finns i olika pålägg i de flesta affärerna) att ha  i skåpet när hon hade längre skoldagar.

  • Anonym (X)

    Min dotter går i 5:an och har lektion till 15 vissa dagar. Serveras inget mellis men de har med frukt eller grönsaker själva.

  • FruFarfalle

    Ta med sånt som kan stå i skåpet så behöver hon inte ta med varje dag.

    proteinbars av olika slag eller drickor. 


    tex yalla chokladdryck klarar rumstemperatur och finns även i mindre förpackningar. Sen finns ju propuds osånt med https://handla.ica.se/produkt/2075577


    Wasa knäckebröd med olika fyllningar. 


    cheesedippers

    majskakor med olika smak

    digestive 

    ölkorv (men luktar lite mkt kanske hehe)

    babybells

    de här är populära hos 11 åringen, inte de nyttigaste men smidigt ändå.
    https://www.willys.se/produkt/Muslibar-Choklad-101244155_ST

  • Anonym (E)
    Tow2Mater skrev 2024-03-14 22:08:51 följande:

    En dubbelmacka med jordnötssmör och lite honung eller sylt klarar rumstemperatur bra.


    Nötter i skolan LOL
  • Tow2Mater
    Anonym (E) skrev 2024-03-14 22:58:34 följande:
    Nötter i skolan LOL
    Jordnöt är inte en nöt, det är en baljväxt. Men spela roll. Sonen  tar med en sån macka ganska ofta.
  • Anonym (E)
    Tow2Mater skrev 2024-03-14 23:05:56 följande:
    Jordnöt är inte en nöt, det är en baljväxt. Men spela roll. Sonen  tar med en sån macka ganska ofta.
    ja jag vet, skolan brukar ändå inte göra skillnad
  • Anonym (hög)
    Anonym (Ja) skrev 2024-01-27 17:40:48 följande:

    Ja så pass stora barn förväntas kunna äta ordentligt till lunch och klara sig fram till middagen. Om din dotter är hungrig kan hon köpa mackor i cafét eller ta med något hemifrån. Om hon slutar tidigt kan hon fika hemma.


    Anonym (?) skrev 2024-01-27 18:10:52 följande:

    Din dotter går i högstadiet (antagligen 14 år gammal), antingen får hon faktiskt ta med sig något eller så får hon överleva om mackorna är slut. Liksom vem i tonåren (utan någon slags diagnos) klarar inte av att fixa nåt att äta själv? Har väl aldrig serverats mellis till högstadieelever? Blir fan mörkrädd av dagens föräldrar...

    Har det verkligen "klimatet" förändrats så mycket på 10 år? I högstadiet behövde jag längre inte engagera mig alls i barnens vardagsrutiner utöver att agera chaufför när det inte passade med bussen. De vaknade, fixade frukost, kom iväg till skolan, hade med sig sina grejer, kom hem, käkade och löste det mesta på egen hand faktiskt. Hade sina första sommarjobb sommaren mellan åk 7 och 8.

    Jag kan inte begripa hur det här är skolans problem?


    Alltså, det är väl inga konstigheter att behöva äta ett mellanmål när man är en växande tonåring? Många vuxna äter nåt på eftermiddagen.

    Och att det skulle vara curling av skolan att erbjuda mellanmål, eller åtminstone se till att cafeterian har så det räcker till alla som vill ha. Det kanske inte är skolans problem men det kanske är skolan som kan ha lösningen?



  • Anonym (P)
    Anonym (hög) skrev 2024-03-15 11:02:48 följande:
    Anonym (?) skrev 2024-01-27 18:10:52 följande:

    Din dotter går i högstadiet (antagligen 14 år gammal), antingen får hon faktiskt ta med sig något eller så får hon överleva om mackorna är slut. Liksom vem i tonåren (utan någon slags diagnos) klarar inte av att fixa nåt att äta själv? Har väl aldrig serverats mellis till högstadieelever? Blir fan mörkrädd av dagens föräldrar...

    Har det verkligen "klimatet" förändrats så mycket på 10 år? I högstadiet behövde jag längre inte engagera mig alls i barnens vardagsrutiner utöver att agera chaufför när det inte passade med bussen. De vaknade, fixade frukost, kom iväg till skolan, hade med sig sina grejer, kom hem, käkade och löste det mesta på egen hand faktiskt. Hade sina första sommarjobb sommaren mellan åk 7 och 8.

    Jag kan inte begripa hur det här är skolans problem?


    Alltså, det är väl inga konstigheter att behöva äta ett mellanmål när man är en växande tonåring? Många vuxna äter nåt på eftermiddagen.

    Och att det skulle vara curling av skolan att erbjuda mellanmål, eller åtminstone se till att cafeterian har så det räcker till alla som vill ha. Det kanske inte är skolans problem men det kanske är skolan som kan ha lösningen?



    Jag håller med dig. Min arbetsplats erbjuder fruktkorg med frukt till anställda. Vi har också möjlighet att köpa lättare rätter i en automat. Sicken curling va!

    Jag tycker att det är fullt rimligt att skolan tillhandahåller möjlighet att köpa frukt/smörgås etc. Den möjligheten hade vi både på högstadiet och på gymnasiet, vilket var guld värt när skoldagarna var långa, eller när man stannade kvar i skolan för att plugga inför prov.
  • Anonym (hög)
    Anonym (P) skrev 2024-03-15 11:14:16 följande:
    Jag håller med dig. Min arbetsplats erbjuder fruktkorg med frukt till anställda. Vi har också möjlighet att köpa lättare rätter i en automat. Sicken curling va!

    Jag tycker att det är fullt rimligt att skolan tillhandahåller möjlighet att köpa frukt/smörgås etc. Den möjligheten hade vi både på högstadiet och på gymnasiet, vilket var guld värt när skoldagarna var långa, eller när man stannade kvar i skolan för att plugga inför prov.
    Många verkar ha en sån konstig syn på barn och ungdomar. Som att de måste lida under uppväxten, och att de måste vara i princip självgående från tidig ålder, för föräldrar och samhälle ska minsann inte behöva ställa upp för dem, för då blir de så himla bortskämda och tror att de betyder nåt för någon. 

    Skolmaten och skolmatsalen är ofta svår för ungdomarna, högljutt, slut på mat, eller att lunchen är så tidig att de inte är hungriga efter frukosten, samt att det blir jättelångt till middagen. Utmärkt om skolan då erbjuder nåt mellanmål, antingen att man får köpa eller att skolan står för det. Många har också restid till och från skolan vilket gör att det dröjer ännu längre till nästa måltid. 
  • Tow2Mater
    Anonym (hög) skrev 2024-03-15 11:46:05 följande:
    Många verkar ha en sån konstig syn på barn och ungdomar. Som att de måste lida under uppväxten, och att de måste vara i princip självgående från tidig ålder, för föräldrar och samhälle ska minsann inte behöva ställa upp för dem, för då blir de så himla bortskämda och tror att de betyder nåt för någon. 

    Skolmaten och skolmatsalen är ofta svår för ungdomarna, högljutt, slut på mat, eller att lunchen är så tidig att de inte är hungriga efter frukosten, samt att det blir jättelångt till middagen. Utmärkt om skolan då erbjuder nåt mellanmål, antingen att man får köpa eller att skolan står för det. Många har också restid till och från skolan vilket gör att det dröjer ännu längre till nästa måltid. 
    Ja, eller så åker de direkt från skolan till olika träningar och hinner inte alls hem emellan.
Svar på tråden Mellanmål i skolan