• KatjaKajBenteBent

    Barnmorska, inskrivning - hjälp!

    Hej :)

    Jag är gravid, vecka 7 (6+4) as we speak. Inte planerat, pappan kommer sannolikt ej vara delaktig. Jag bor i Stockholm sen några månader tillbaka, känner ingen här och står därmed helt utan socialt nätverk här. Jag är 30+ och student, lever på CSN, bidrag och lån. Läser en väldigt avancerad utbildning så tid och ork för extrajobb finns tyvärr inte just nu. Men även om omständigheterna inte är helt optimala så kändes det ändå självklart för mig att behålla så fort jag plussade. Jag vill och jag kan - jag vet att jag kommer fixa detta! :) 



    Jag behöver först och främst rekommendation på BM/mottagning. Har ej varit på inskrivning ännu. Mina krav är:

    1. Engagemang - detta då området graviditet är en helt ny värld för mig och jag har ingen stöttning runt omkring mig utan gör detta ensam. Vänner och familj är få, väldigt få, och många många mil bort. Ingen vet och jag tänker inget berätta för än jag kommit förbi vecka 12. 


    2. Pris - jag önskar komma undan så billigt som möjligt. Detta av självklar anledning, det är redan tight ekonomiskt. 


     


    Annat värt att nämna men som kanske inte är lika avgörande:


     


    Jag äter flera mediciner i hög dos för svår ADHD. Jag har läst mig till att medicinerna kan skada lillen och därför har jag trappat ner självmant. Jag har möte med min läkare i februari och kommer då få en mer klar bild över hur vi ska lägga upp det. Men innan jag börjar utesluta medicinerna som jag har av flera anledningar känns det enbart rimligt att få konstaterat att lillen ens är vid liv. Ett ultraljud vid inskrivning vore alltså att föredra. Jag tycker motivering finns, för mig är det även rätt oklart om beräkningen för när lillen blev till är korrekt iom att min mens månaderna innan ej var särskilt regelbunden. Jag hade även mellanblödningar. Jag har annars väldigt regelbunden mens och aldrig några mellanblödningar.



    Det spelar ingen roll var i Stockholm mottagningen ligger. 


     


    Tack på förhand :)


  • Svar på tråden Barnmorska, inskrivning - hjälp!
  • Anotherone

    Jag tycker väl att det är smidigt om man hittar en MVC nära där man bor. Man kanske inte alls är sugen på att resa över halva stan som höggravid. Eller med det lilla barnet sen efteråt.
    Så jag hade provat den absolut närmaste först. Det kan ju visa sig att det blir toppen. Och SEN om jag inte varit nöjd eller känt att något skaver, hade jag sökt mig vidare. 

    Jag bytte BM när jag hade varit på inskrivning med mitt andra barn, det kändes inte alls bra med den vi blev tilldelade. Så det blev en inskrivning till nån vecka senare men det var inga problem och inga hard feelings. Om du beskriver din situation, vad du behöver och vad du önskar när du ringer så kan de säkert boka in dig hos den kollega de uppfattar kan hjälpa dig på bästa sätt. 

    Jag tror inte att man ska sätta ut medicin på egen hand, det hade jag diskuterat med en barnmorska eller läkare knuten till MVC.

    All mödravård ska vara vara gratis så du behöver inte tänka på någon kostnad.
    Och grattis!! Det är häftigt att vänta barn!

    Så här väljer du barnmorskemottagning - 1177

  • trollhona
    KatjaKajBenteBent skrev 2024-01-26 21:39:20 följande:
    Barnmorska, inskrivning - hjälp!
    Hej :)

    Jag är gravid, vecka 7 (6+4) as we speak. Inte planerat, pappan kommer sannolikt ej vara delaktig. Jag bor i Stockholm sen några månader tillbaka, känner ingen här och står därmed helt utan socialt nätverk här. Jag är 30+ och student, lever på CSN, bidrag och lån. Läser en väldigt avancerad utbildning så tid och ork för extrajobb finns tyvärr inte just nu. Men även om omständigheterna inte är helt optimala så kändes det ändå självklart för mig att behålla så fort jag plussade. Jag vill och jag kan - jag vet att jag kommer fixa detta! :) 


    Jag behöver först och främst rekommendation på BM/mottagning. Har ej varit på inskrivning ännu. Mina krav är:

    1. Engagemang - detta då området graviditet är en helt ny värld för mig och jag har ingen stöttning runt omkring mig utan gör detta ensam. Vänner och familj är få, väldigt få, och många många mil bort. Ingen vet och jag tänker inget berätta för än jag kommit förbi vecka 12. 


    2. Pris - jag önskar komma undan så billigt som möjligt. Detta av självklar anledning, det är redan tight ekonomiskt. 


     


    Annat värt att nämna men som kanske inte är lika avgörande:


     


    Jag äter flera mediciner i hög dos för svår ADHD. Jag har läst mig till att medicinerna kan skada lillen och därför har jag trappat ner självmant. Jag har möte med min läkare i februari och kommer då få en mer klar bild över hur vi ska lägga upp det. Men innan jag börjar utesluta medicinerna som jag har av flera anledningar känns det enbart rimligt att få konstaterat att lillen ens är vid liv. Ett ultraljud vid inskrivning vore alltså att föredra. Jag tycker motivering finns, för mig är det även rätt oklart om beräkningen för när lillen blev till är korrekt iom att min mens månaderna innan ej var särskilt regelbunden. Jag hade även mellanblödningar. Jag har annars väldigt regelbunden mens och aldrig några mellanblödningar.


    Det spelar ingen roll var i Stockholm mottagningen ligger. 


     


    Tack på förhand :)


    MVC är gratis så det spelar ingen roll vart du går. Jag skulle rekommendera MamaMia mottagningarna då de har bra och stöttande personal i min erfarenhet.
     
    Däremot bör du fundera på hur din ekonomi kommer se ut eftersom ett barn behöver väldigt mycket saker som kostar en del. Skulle råda dig att titta på ställen som FB marketplace för startpaket / startkit för bebisar så får du en hel drös med bra saker till ett pris mycket lägre än butikerna. Barnet kommer behöva kläder, skötbord, badbalja, nappflaskor, barnstol, mm och du kommer säkert vilja ha ha amningskudde och annat om det inte finns en pappa där att avlasta dig.
Svar på tråden Barnmorska, inskrivning - hjälp!