• Anonym (Nojig?)

Studera heltid och förskola

Jag har kanske lite konstiga funderingar. Men jag har precis börjat studera heltid och har ett barn på 18 månader som har gått snart en månad i förskolan.

Som jag förstår det så får man ju t.ex. inte åka och handla osv när barnet är på förskolan. Vissa veckor behöver jag tiden när barnet är på förskolan 9-14 för att skriva hela dagen. Men vissa veckor behöver jag bara läsa och jag kan inte sitta och läsa 5 timmar då jag blir helt koko av det, utan läser 2-3 timmar sedan brukar jag städa lite och plocka hemma (jag kan ju gärna inte hämta barnet mitt i maten eller vilan där vid 11-12).

Jag har barnet så lite som behövs i förskolan, just för att vi inte behöver mer. Men känner ibland att det vore skönt att kunna handla det som behövs de dagarna jag känner mig färdig för dagen. Eller duscha, jag vågar inte ens duscha för jag är rädd att någon ska tänka att jag bara lallar hemma. Skulle ni säga att det är okej? Vissa dagar har jag lektion i skolan och då hämtar/lämnar pappan samma tider.

• Svar på tråden Studera heltid och förskola
  • Anonym (S)

Hej

Studier på heltid är 40 timmar/veckan. 
    Du har rätt att det ju inte går att läsaläsaläsa. Det ger ju knappast något.
    När man studerar behöver man ju även konsolidera det man läser. Hur du gör det är upp till dig.

Duscha du i lugn och ro. Handla med för den delen. Precis som på vanligt jobb behöver du pauser och friskvård. 

• Anonym (M)

Om du städar kan du duscha. 

• Anonym (Nojig?)
    Anonym (M) skrev 2024-01-25 07:44:32 följande:

Om du städar kan du duscha. 

Ja absolut, men att städa märker ingen annan än jag. Medan om jag lämnar barnet med smutsigt hår i en bulle och hämtar med fräscht stylat hår är det kanske någon som tänker på.
  • Anonym (M)
    Anonym (Nojig?) skrev 2024-01-25 07:48:03 följande:
    Ja absolut, men att städa märker ingen annan än jag. Medan om jag lämnar barnet med smutsigt hår i en bulle och hämtar med fräscht stylat hår är det kanske någon som tänker på.

Varför vill du då handla? Någon kan se dig. 

Du tror alltså att någon undrar varför du sköter din personliga hygien? 

• Anonym (M)
    Anonym (Nojig?) skrev 2024-01-25 07:48:03 följande:

Brukar personalen kolla om du tvättat håret? Om du nu är nojig, så varför inte vara duscha och tvätta håret, men styla inte. 

Detta är nog bland det konstigaste jag läst. 

• Anonym (Nojig?)
    Anonym (M) skrev 2024-01-25 07:54:08 följande:

Brukar personalen kolla om du tvättat håret? Om du nu är nojig, så varför inte vara duscha och tvätta håret, men styla inte. 

Detta är nog bland det konstigaste jag läst. 

Min signatur är nojig av en anledning. Jag undrar om andra anser att det är okej att åka och handla, eller ta en promenad.

Jag har ingen aning om vad de kollar på eller ej, men jag har ju också hört att viss personal har stenkoll på hur föräldrarna är klädda inför att de lämnar/hämtar. Men jag vet inte om det gäller de som maxar tiden på förskolan.
  • Anonym (M)
    Anonym (Nojig?) skrev 2024-01-25 08:00:34 följande:
    Min signatur är nojig av en anledning. Jag undrar om andra anser att det är okej att åka och handla, eller ta en promenad.

Jag har ingen aning om vad de kollar på eller ej, men jag har ju också hört att viss personal har stenkoll på hur föräldrarna är klädda inför att de lämnar/hämtar. Men jag vet inte om det gäller de som maxar tiden på förskolan.

Ja, jag förstår att du är nojig. Det jag menar är att om de bryr sig om vad du gör, så borde de ju bry sig mer om du gör ärenden än sköter din hygien 

• Anonym (S)

Du studerar heltid och du har alltså RÄTT till barnomsorg på heltid.
    Släpp nojjan.
    Du har ju ditt barn på förskolan jättelite jämfört med vad du har rätt till.

Om de börjar ifrågasätta om du verkligen studerat hela dagen, utifrån vad du har för kläder, om du har nyduschat hår etc tar du det med rektor.
    Omedelbart.

När jag pluggade brukade jag lyssna på mina föreläsningar (de förinspelade) på promenader.
    Jag hade ofta walk n talk med mina SA-lag.
    Ingen kanske kunde se att jag pluggade men det var vad jag gjorde.
    Hade inte ett dugg dåligt samvete om jag i samband med promenaden svängde in på ica och köpte det som fattades till middagen.

Det finns säkert förskolepersonal som håller på så där men de är inte de flesta. 
    Vem har tid att hålla koll på om du är nyduschad.
    Att du kan ha olika kläder är väl inte ett dugg konstigt med tanke på att en hel tid är hemstudier.
    Försök att släpp det där.

• Agda90
    Anonym (Nojig?) skrev 2024-01-25 08:00:34 följande:

Alltså man har rast på sitt jobb och då gör man annat, fikar eller tar en promenad eller liknande. På lunchrasten hann jag duscha när jag jobbade hemifrån under pandemin. Varför skulle inte du kunna göra det?
  • Anonym (absolut)
    Anonym (Nojig?) skrev 2024-01-25 07:19:40 följande:
    Studera heltid och förskola

Jag har kanske lite konstiga funderingar. Men jag har precis börjat studera heltid och har ett barn på 18 månader som har gått snart en månad i förskolan.

Som jag förstår det så får man ju t.ex. inte åka och handla osv när barnet är på förskolan. Vissa veckor behöver jag tiden när barnet är på förskolan 9-14 för att skriva hela dagen. Men vissa veckor behöver jag bara läsa och jag kan inte sitta och läsa 5 timmar då jag blir helt koko av det, utan läser 2-3 timmar sedan brukar jag städa lite och plocka hemma (jag kan ju gärna inte hämta barnet mitt i maten eller vilan där vid 11-12).

Jag har barnet så lite som behövs i förskolan, just för att vi inte behöver mer. Men känner ibland att det vore skönt att kunna handla det som behövs de dagarna jag känner mig färdig för dagen. Eller duscha, jag vågar inte ens duscha för jag är rädd att någon ska tänka att jag bara lallar hemma. Skulle ni säga att det är okej? Vissa dagar har jag lektion i skolan och då hämtar/lämnar pappan samma tider.

Även när man jobbar och är på en arbetsplats så tar man ju pauser, för fika, och lunch, småsnackar med en kollega eller liknande.

Ingen förväntar sig att du ska läsa 100% av tiden bara för att du studerar och har barnet på förskola. Vissa på FL har en rätt rigid syn på föräldrar behov av förskola, men i verkligheten så tänker man inte så. 

Så fortsätt du att plugga, och ta pauser mellan varven, och de pauserna kan du absolut lägga på att hänga en tvätt eller städa lite, likaväl som att du kan ta en paus för att dricka kaffe eller äta lunch. 
Svar på tråden Studera heltid och förskola