• Anonym (Förvirrad)

    Var det här misshandel?

    Jag är gravid i v. 25 och under dagen har det varit dålig stämning mellan mig och min man. På kvällen sitter vi i sängen och vi börjar småtjafsa igen och tydligen gör/säger jag något som gör honom väldigt arg och han slår till mig rakt över magen. Hade som tur var redan handen över magen och en kudde lutandes mot magen så blockade det mesta av slaget. 


    Är nu mest förvirrad om det här är misshandel eller om det var någorlunda ok då han ändå slog mot kudden. Hade kudden inte varit där så hade han kanske inte slagit till..

  • Svar på tråden Var det här misshandel?
  • Anonym (?)
    Anonym (Kudde) skrev 2024-01-26 20:57:01 följande:
    Nej, men han kanske inte slagit om kudden inte legat där, det vet man ju inte.
    Men alltså förlåt, han måste såklart veta att där under finns hans frus gravidmage, hans blivande barn är där inne, det kan man inte bortförklara. Finns ingen ursäkt för det. 
  • Anonym (Exfru)

    Men nu handlar det om erat ofödda barn.Hur stor idiot kan man bli.

  • Björkenli

    Detta låter inte bra alls. Att en man i överhuvudtaget kommer på tanken att slå mot en kvinna är illa! Sen förstås ännu mer illa om det är med kraft så att det finns en tydlig avsikt att skada. Men även om de sker som en reflex och utan avsikt så står det ändå för något. Det avslöjar liksom mer om hans temperament och personlighet.
    Oavsett om det är en kudde framför så får jag ändå starka olustlänslor av att han slår mot magen.  Det är rätt sjukt sjukt faktiskt. Det är som ett indirekt hot- jag kan skada ditt barn om du inte gör som jag säger. Så tolkar jag den handlinge, oavsett om det är ett lättare slag mot en kudde. 
    Det ändrar inte symboliken i det. Han ska aldrig komma på tanken att ens slå lätt i närheten av dig och definitivt inte i närheten av magen!

    Beklagar verkligen. 

  • Anonym (Lätt att säga)
    Anonym (Kudde) skrev 2024-01-26 20:39:58 följande:

    Att slå på en kudde är inte misshandel.


    Du har ingen koll. Det är skadligt att du sprider denna okunskap! Att slå på en kudde eller vad som helst annat i en annans persons närhet är en FORM AV våld! Kalla det hot, om du vill.

    Men det är straffbart!
  • Björkenli

    Håller helt med förgående. 

    Det är fortfarande en hotfull handling som syftar till att skrämma och visa makt. 

    Speciellt i detta fall när hon är gravid så är det uppenbart avsett att vara hotfullt och göra henne osäker på hennes och barnets säkerhet. 

    Jämfört om någon kastar en kniv mot någon ett par meter ifrån så att den träffar väggen. Det var långt ifrån så inte avsett att träffa och skada, men handlingen är ändå aggressiv och mycket hotfull. Förstås värre än det som hände här, men visar poängen.

  • Anonym (Bea)

    Han var våldsam och det är inte alls ovanligt att först slaget kommer när tjejen blivit gravid. Det är snarare rätt typiskt. Då brukar det inte sällan ha föregåtts av viss psykisk misshandel och vilja att kontrollera också. Sen eskalerar det och i det ska ett stackars barn leva och växa upp. 


    Läs här (webadressen nedan) och se om du känner igen fler tecken och oavsett om du gör det så flytta isär. Han har riktat ett slag mot både dig och hans eget barn. Så gör inte en fungerande människa. 


    www.varningstecken.n.nu

  • Anonym (Bea)
    Björkenli skrev 2024-01-29 13:33:21 följande:

    Speciellt i detta fall när hon är gravid så är det uppenbart avsett att vara hotfullt och göra henne osäker på hennes och barnets säkerhet. 


    Just att han riktar det mot barnet gör det extra läskigt. Det får mig att tänka på fäder som skadar (eller dödar!) sina barn för att såra mamman som begärt skilsmässa. :.(
  • Nomanisanisland
    Anonym (Kudde) skrev 2024-01-26 20:39:58 följande:

    Att slå på en kudde är inte misshandel.


    Läs TS. Mannen valde att använda våld mot en gravid kvinna. 
  • Nomanisanisland
    Anonym (Kudde) skrev 2024-01-26 20:57:01 följande:
    Nej, men han kanske inte slagit om kudden inte legat där, det vet man ju inte.
    Vad har det med saken att göra? Han valde ju att slå. Varje våldshandling är ett aktivt val.
  • Anonym (Anonym1)

    Spelar väl f-n ingen roll om det va misshandel i lagens mening eller inte, han ska inte uppfostra barn. Punkt. 

    Eller vad ska du med en familjeliv "bekräftelse" till. Om 9/10 här säger misshandel, sen då? Eller om 9/10 säger det inte va det, ska du klandra dig själv ännu mer då och stanna hos tölpen?

    Stick medan du kan

  • Anonym (Exfru)

    Och många snackar om bra respektfull samarbete med sitt ex.Kolla bara hur vissa beter sig innan du tar dina ros-glasögonen på dig.

  • Mimosa86
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-01-25 15:14:05 följande:

    Han är annars aldrig våldsam, varken mot mig eller saker, väggar, dörrar etc
    Tvärtom är han den lugna typen och i vanliga fall när han är arg så brukar han låsa in sig i sig själv. Vägrar prata under ett par timmar men aldrig utåtagerande/hotfull/våldsam.

    Så det här kom väldigt plötsligt och oväntat med tanke på hur han reagerar i vanliga fall


    .. och hur blir det sen? När ni har en bebis som skriker morgon och kväll, när ni båda är utschasade och trötta, hur ska han hantera sin ilska då om han i dagsläget inte kan låta bli att ta till våld?
  • Anonym (Mannen)
    Mimosa86 skrev 2024-04-29 20:51:43 följande:
    .. och hur blir det sen? När ni har en bebis som skriker morgon och kväll, när ni båda är utschasade och trötta, hur ska han hantera sin ilska då om han i dagsläget inte kan låta bli att ta till våld?
    Sånt kan gå att förändra. Jag själv fick några våldsamma utbrott efter förlossningen av vår första. Sökte hjälp och fick diagnosen förlossningsdepression.

    Sen dess har det inte varit något mer utbrott trots mycket tuffare perioder. Kom även i kontakt med andra föräldrar (av båda könen) som haft perioder av utbrott under graviditeten eller efter den. Tydligen inte alls ovanligt. Det tar ett tag att anpassa sig till den nya verkligen i och med graviditet och barn.

    Sen kan det givetvis också vara så att våldet eakalerar. Därför är det viktigt att söka hjälp tidigt. 
  • Anonym (HmJ)
    Nomanisanisland skrev 2024-04-29 20:33:16 följande:
    Läs TS. Mannen valde att använda våld mot en gravid kvinna. 
    Obehagligt 
  • Anonym
    Anonym (Lätt att säga) skrev 2024-01-29 09:38:38 följande:
    Du har ingen koll. Det är skadligt att du sprider denna okunskap! Att slå på en kudde eller vad som helst annat i en annans persons närhet är en FORM AV våld! Kalla det hot, om du vill.

    Men det är straffbart!
    Ja, just det. Det stämmer. Och det är inte misshandel, vilket ju citatet påpekade.
Svar på tråden Var det här misshandel?