• Bea0211

    Kattungar 11v. gamla

    Hej,


    Med rädsla för att få enorm kritik så vänder jag mig till ett forum för hjälp och guiding.


     


    Vi köpte två kattungar en hane och en hona. Var väldigt öppna med uppfödaren att vi var ute efter katternas bästa och var flexibla. Frågade kring foder, ville att de skulle bli vaccinarade, chippade mm även om det blev extra kostnader.


    Hen kontaktade oss om att de var redo för flytt, de hade slutat dia, var rumsrena osv. Vi blev så klart glada och bestämde en tid som passade oss alla, de fick säga hejdå till mamman och sitt gamla hem och vi tog hem kattungarna. Detta var i lördags eftermiddag. 


    Idag när jag skulle registrera, få alla dokument på plats och försäkra kattungarna märker jag att de inte var 12 veckor gamla utan 11 veckor. de blir 12 nu på torrsdag 25 Januari. Uppfödaren älskade sina katter och hon var väldigt noggran om vem som fick köpa dem så tror det måste ha blivit ett miss och hon släppte dem för tidigt.


    Hur gör vi? De är som sagt två kattungar så de har varann och dessa två dagar verkar de ha vant sig hemma. de har inte gråtit, ätit och lekt som de ska. Kommer gärna upp till oss och goser när de vill och tar liksom för sig.


     


    Bör vi lämna tillbaka dem så att de är kvar hos mamman en vecka till, men hur blir det då att de redan "flytatt" hem till oss. Går det kanske bra ändå då de inte handlar om en ensam kattunge utan två syskon. Det är många frågor och jag vet, det är rent sagt olaglit att de är under 12 veckor gamla men tyvärr blivit så. Därför vänder jag mig till bland annat er mer erfarna. Vi vill så klart det bästa för kattungarna och om vi lämnar tillbaka och sen kommer till oss igen, om de skulle känna sig "bortvalda". Kanske övertänker jag det senare delen.


     


    Tacksam för guiding! 


     

  • Svar på tråden Kattungar 11v. gamla
  • Anonym (Gammal kunskap?)

    Eftersom inte säljaren själv insisterade på vaccinering och chipmärkning så är hen nog inte en så påläst uppfödare, även om hen känner omsorg om katterna.

    Jag har för mig att åldern för när kattungar anses redo att flytta har höjts med åren. Minns jag rätt var det tio veckor som gällde för tjugo år sedan. Så säljaren kanske gick efter det.

  • EnAnonumius
    Bea0211 skrev 2024-01-22 12:06:54 följande:
    Kattungar 11v. gamla

    Hej,


    Med rädsla för att få enorm kritik så vänder jag mig till ett forum för hjälp och guiding.


     


    Vi köpte två kattungar en hane och en hona. Var väldigt öppna med uppfödaren att vi var ute efter katternas bästa och var flexibla. Frågade kring foder, ville att de skulle bli vaccinarade, chippade mm även om det blev extra kostnader.


    Hen kontaktade oss om att de var redo för flytt, de hade slutat dia, var rumsrena osv. Vi blev så klart glada och bestämde en tid som passade oss alla, de fick säga hejdå till mamman och sitt gamla hem och vi tog hem kattungarna. Detta var i lördags eftermiddag. 


    Idag när jag skulle registrera, få alla dokument på plats och försäkra kattungarna märker jag att de inte var 12 veckor gamla utan 11 veckor. de blir 12 nu på torrsdag 25 Januari. Uppfödaren älskade sina katter och hon var väldigt noggran om vem som fick köpa dem så tror det måste ha blivit ett miss och hon släppte dem för tidigt.


    Hur gör vi? De är som sagt två kattungar så de har varann och dessa två dagar verkar de ha vant sig hemma. de har inte gråtit, ätit och lekt som de ska. Kommer gärna upp till oss och goser när de vill och tar liksom för sig.


     


    Bör vi lämna tillbaka dem så att de är kvar hos mamman en vecka till, men hur blir det då att de redan "flytatt" hem till oss. Går det kanske bra ändå då de inte handlar om en ensam kattunge utan två syskon. Det är många frågor och jag vet, det är rent sagt olaglit att de är under 12 veckor gamla men tyvärr blivit så. Därför vänder jag mig till bland annat er mer erfarna. Vi vill så klart det bästa för kattungarna och om vi lämnar tillbaka och sen kommer till oss igen, om de skulle känna sig "bortvalda". Kanske övertänker jag det senare delen.


     


    Tacksam för guiding! 


     


    Jo det är ju en miss att de blev släppta en vecka för tidigt.. Dock nu är det ju bara 3 dagar kvar till de blir 12v.. Lite onödigt att lämna tillbaka dem för att sedan hämta dem igen för dessa tre dagar. Det kan skapa onödig stress i kattungarna att flytta dem fram och tillbaka.
    Bättre att låta dem vara kvar hos er nu..

    Lycka till med missarna.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (L)

    Ingen idé att lämna tillbaka dem nu, det blir bara ännu konstigare för dem att få flytta från mamman en extra gång. Förstår faktiskt inte hur ni tror att det hade varit en bra idé? Jag tror ni förmänskligar djur lite väl mycket.


    Sen undrar jag vad det är för "uppfödare" som inte har koll? 

  • Anonym (P)

    Enligt kattförbundet SVERAK ska kattungar vara minst 14 veckor gamla innan de flyttar men annars säger lagen 12. Antar att det inte är några raskatter du har med stamtavla.

  • Dexter dot com

    Låt katterna stanna ! Det stressar bara upp dom att behöva flytta flera gånger till. Men välj uppfödare bättre nästa gång så ni inte gynnar den oseriösa aveln.

  • Tink

    Det var helt klart alldeles för små för att tas ifrån sin mamma, men nu är det ju gjort och de tycks ha acklimatiserat sig bra så det är bara att köra vidare och se till att de får en bra uppväxt.

    Sen håller jag med om de andra som skrivit att uppfödaren verkar lite märklig. Ingen seriös uppfödare vill släppa iväg kattungar utan chipning, vaccinering, veterinärbesiktning samt registrering. Samt helst även en kontroll av er som nya ägare.

Svar på tråden Kattungar 11v. gamla