• Anonym (Förstår inte)

    Eurovision Israel och Palestina

    Många tycker  att man borde låta Israel få stå över Eurovision då de är i krig med Palestina.

    Men varför pratar ingen på att bojkotta Palestina med tanke på vad Hamas har gjort och gjorde i höstas? Ska deras onda gärningar belönas?

    Personligen borde båda länderna samt Ryssland inte få tävla.

    Varför är folk mer toleranta när det gäller terorister som ställer till och bråkar i flera länder och hävdar att Islam är fredens religion. Har jag missat något?

  • Svar på tråden Eurovision Israel och Palestina
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-07 19:26:38 följande:
    Du bör nog uppdatera dig om hur man röstar i en demokrati. I motsats till hur man röstat i Gaza.

    Dvs. i en demokrati måste man ha en majoritet i parlamentet. Netanyahu hade inte majoritet, så han gjorde en koalition med andra partier. Det kunde hans väljare antagligen inte veta att han skulle göra. Hade han talat om det före valet så hade de flesta ju inte röstat på honom. 

    Hamas däremot valdes DIREKT: 
    Spelar du dum eller är du verkligen så dålig på hyr demokrati fungerar eller är du bara dålig i matte?

    En del av israeler röstade för Netanyahu och en annan del för fanatiska religösa högerextremister. Tillsammans bildar de något som heter majoritet. Så majoriteten av israeler har röstat för den här extrema regeringen som idag styr Israel.  Netanyahu var väldigt öppen med att han kommer att bilda koalition med högerextremister om han inte får majoritet. Det var välkänt och han själv har flera gånger berättat det. 

    Så du verkar bedöma exakt samma sak på två helt olika sätt.  När israeler röstar fram extremister som anklagas för folkmord så är det inte israelernas fel. Men, när palestinier röstar för Hamas så är alla palestinier skyldiga för terrorismen utförd av Hamas. Det är ju precis sådana åsikter som faller under sionism, dvs israelisk rasism.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-07 19:22:33 följande:
    DU länkade till en text som säger att det har varit så sedan 2023. Det var ju precis det som förvånade mig, eftersom du vill hävda annat. Eller har du själv inte läst den? 
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣  Jaha, du läser bara en mening och tror att du förstår hela texten? 

    Då har du missat att hela texten påpekar att Israels demokrati demonterades nästan direkt efter annektering av palestinska områden.
  • Anonym (KNK)
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-05 11:04:41 följande:
    Det här är nog den dummaste kommentaren här. Ja, självklart bryr man sig när man läser om hur oskyldiga barn slaktas. Det sionisterna vill är just att kväva all journalistik så att man skriver så lite som möjligt om det. Därför dödas så många journalister av IDF.
    Du tycker kommentaren är dum eftersom den blottar hur det egentligen ligger till: Du bryr dig bara om konflikten mellan Israel och Palestina eftersom det skrivs om det i medierna. Detta betyder en sak: Du tänker inte själv utan du låter andra tänka ät dig!
  • Anonym (Fader)
    Anonym (KNK) skrev 2024-05-08 03:28:51 följande:
    Du tycker kommentaren är dum eftersom den blottar hur det egentligen ligger till: Du bryr dig bara om konflikten mellan Israel och Palestina eftersom det skrivs om det i medierna. Detta betyder en sak: Du tänker inte själv utan du låter andra tänka ät dig!
    Allt som händer i världen rapporteras av medierna och journalister. Även sådant som händer i Stockholm eller Malmö. Om du inte bor i Malmö eller Stockholm skulle du inte veta vad som händer där om du inte läser om det i medierna, och då skulle du inte bry dig om det. Även om du bor i Stockholm eller Malmö men är inte på plats när ett mord sker, skulle du inte veta att ett mord har skett om du inte läste om det i medierna. Fattar du varför är din kommentar extremt dumt? Du får information om något på ett eller annat sätt och sedan bearbetar du den i din hjärna. Det är en absolut självklarhet. Jag kan ge dig ett exempel...anledningen till att alla känner till förintelse och tycker att det är hemskt det som gjordes mot judarna då, är att vi kan läsa om det i medierna och i historieböckerna. På vilket sätt skulle du då kunna tänka om förintelsen om du inte ens visste att det har skett?
  • Anonym (KNK)
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-08 11:59:33 följande:
    Allt som händer i världen rapporteras av medierna och journalister. Även sådant som händer i Stockholm eller Malmö. Om du inte bor i Malmö eller Stockholm skulle du inte veta vad som händer där om du inte läser om det i medierna, och då skulle du inte bry dig om det. Även om du bor i Stockholm eller Malmö men är inte på plats när ett mord sker, skulle du inte veta att ett mord har skett om du inte läste om det i medierna. Fattar du varför är din kommentar extremt dumt? Du får information om något på ett eller annat sätt och sedan bearbetar du den i din hjärna. Det är en absolut självklarhet. Jag kan ge dig ett exempel...anledningen till att alla känner till förintelse och tycker att det är hemskt det som gjordes mot judarna då, är att vi kan läsa om det i medierna och i historieböckerna. På vilket sätt skulle du då kunna tänka om förintelsen om du inte ens visste att det har skett?
    *GÄSP* Rationaliseringar och bortförklaringar! Min kommentar är inte extremt dum, det vet du också. För den visar Kejsarens nya kläder (KNK=mitt namn), dvs att ni som står och skriker "Folkmord i Palestina" och försöker utmåla er som moraliskt överlägsna alla andra i själva verket bara är styrda av det som står i medierna istället för att ta reda på fakta själva.

    Sorry, men dina bortförklaringar fungerar inte på mig!
  • Anonym (Fader)
    Anonym (KNK) skrev 2024-05-08 13:02:55 följande:
    *GÄSP* Rationaliseringar och bortförklaringar! Min kommentar är inte extremt dum, det vet du också. För den visar Kejsarens nya kläder (KNK=mitt namn), dvs att ni som står och skriker "Folkmord i Palestina" och försöker utmåla er som moraliskt överlägsna alla andra i själva verket bara är styrda av det som står i medierna istället för att ta reda på fakta själva.

    Sorry, men dina bortförklaringar fungerar inte på mig!
    😮🤣🤣🤣🤣🤣

    Wow...du tänker verkligen annorlunda. Men, du svarade inte på min fråga som är helt i linje med ditt resonemang. 

    Jag kan ge dig ett exempel...anledningen till att alla känner till förintelse och tycker att det är hemskt det som gjordes mot judarna då, är att vi kan läsa om det i medierna och i historieböckerna. På vilket sätt skulle du då kunna tänka om förintelsen om du inte ens visste att det har skett?

    Och du kan väl försöka förklara för oss hur du själv tar reda på vad som sker i världen? Om det inte är via tidningar och medier, hur hämtar du din information?
  • Anonym (KNK)
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-08 13:29:45 följande:
    😮🤣🤣🤣🤣🤣

    Wow...du tänker verkligen annorlunda. Men, du svarade inte på min fråga som är helt i linje med ditt resonemang. 

    Jag kan ge dig ett exempel...anledningen till att alla känner till förintelse och tycker att det är hemskt det som gjordes mot judarna då, är att vi kan läsa om det i medierna och i historieböckerna. På vilket sätt skulle du då kunna tänka om förintelsen om du inte ens visste att det har skett?

    Och du kan väl försöka förklara för oss hur du själv tar reda på vad som sker i världen? Om det inte är via tidningar och medier, hur hämtar du din information?
    Jo men anledningen till att folk förfäras av förintelsen är för att den var det största folkmordet, inte för att det står mest om det. Detta borde vara uppenbart för alla men tydligen inte för dig. Hur jag tar reda på saker om världen? Till skillnad från dig läser jag på från fler olika källor och utgår inte från att mediernas agenda är korrekt.

    Nu ska du svara på en fråga: Varför är konflikten mellan Israel och Palestina mer intressant för dig än kriget i exempelvis Kongo-Kinshasa?
  • Anonym (Fader)
    Anonym (KNK) skrev 2024-05-08 13:58:38 följande:
    Jo men anledningen till att folk förfäras av förintelsen är för att den var det största folkmordet, inte för att det står mest om det. Detta borde vara uppenbart för alla men tydligen inte för dig. Hur jag tar reda på saker om världen? Till skillnad från dig läser jag på från fler olika källor och utgår inte från att mediernas agenda är korrekt.

    Nu ska du svara på en fråga: Varför är konflikten mellan Israel och Palestina mer intressant för dig än kriget i exempelvis Kongo-Kinshasa?
    Ok, jag var lite osäker förr hur du tänker men nu har du visat att du är ganska vilse i hur du resonerar och tänker kring frågan du lyfter upp. Om du själv inte inser att du säger mot dig själv då kan ingen annan hjälpa dig att förstå det. Men jag gör ett försök till.

    Så du själv läser tidningar och medier för att hämta information om din omgivning men tycker att andra är dumma när de gör samma sak? Du anklagar andra för att tänka på en fråga eftersom medierna skriver om det, men du själv gör egentligen samma sak när du tex tänker på förintelsen. Du svarar fortfarande inte på min fråga ....anledningen till att alla känner till förintelse och tycker att det är hemskt det som gjordes mot judarna då, är att vi kan läsa om det i medierna och i historieböckerna. På vilket sätt skulle du då kunna överhuvudtaget tänka om förintelsen om du inte ens visste att det har skett? Du läste om det och bildade förmodligen själv en åsikt om det, eller hur? Det är exakt samma sak med det som händer i Gaza. Ja, förintelsen var ett hemskt folkmord, men det är nog också det folkmordet som medierna och historikerna skrivit mest om av alla andra folkmord. Hade medierna och historikerna inte skrivit om det då skulle vi inte bry oss så mycket om det. Så, det är extremt viktigt att medierna och journalisterna får göra sitt jobb och rapportera om allting som händer runt omkring oss, inte minst att rapportera om hemska krigsbrott och eventuella nya folkmord. Håller du inte med? 

    Angående Kongo-Kinshasa...du har ingen aning om hur intresserade jag är av den frågan. Skulle kunna skriva spaltmeter om det, men då skulle jag stängas av eftersom det skulle bryta mot forums regler typ "Off topic". Starta ett tråd om det så kan vi diskutera det. Just nu har vi ett eventuellt pågående folkmord i Gaza, som sker just nu, som är väldigt aktuellt och därför diskuterar vi även om Israel borde få vara med i Eurovision eller inte. Så, låt oss hålla till ämnet.
  • Anonym (lingonbröd)

    Jag tyckte det var bättre förr, när Melodifestivalen endast var en kväll. Men det hade varit ännu bättre om de aldrig hade börjat med Eurovision.

  • Anonym (lingonbröd)

    Melodifestivalerna är det genom tiderna mest sedda underhållningsprogrammet i SVT, så man förstår varför de vill hålla liv i det. Pengar.
    Samma med Eurovision. Pengar styr allt. Även om människor riskerar att råka illa ut.

    Tråkigt att de gjorde om formatet 2002. Men det handlar om pengar.

  • Anonym (KNK)
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-08 15:27:54 följande:
    Ok, jag var lite osäker förr hur du tänker men nu har du visat att du är ganska vilse i hur du resonerar och tänker kring frågan du lyfter upp. Om du själv inte inser att du säger mot dig själv då kan ingen annan hjälpa dig att förstå det. Men jag gör ett försök till.

    Så du själv läser tidningar och medier för att hämta information om din omgivning men tycker att andra är dumma när de gör samma sak? Du anklagar andra för att tänka på en fråga eftersom medierna skriver om det, men du själv gör egentligen samma sak när du tex tänker på förintelsen. Du svarar fortfarande inte på min fråga ....anledningen till att alla känner till förintelse och tycker att det är hemskt det som gjordes mot judarna då, är att vi kan läsa om det i medierna och i historieböckerna. På vilket sätt skulle du då kunna överhuvudtaget tänka om förintelsen om du inte ens visste att det har skett? Du läste om det och bildade förmodligen själv en åsikt om det, eller hur? Det är exakt samma sak med det som händer i Gaza. Ja, förintelsen var ett hemskt folkmord, men det är nog också det folkmordet som medierna och historikerna skrivit mest om av alla andra folkmord. Hade medierna och historikerna inte skrivit om det då skulle vi inte bry oss så mycket om det. Så, det är extremt viktigt att medierna och journalisterna får göra sitt jobb och rapportera om allting som händer runt omkring oss, inte minst att rapportera om hemska krigsbrott och eventuella nya folkmord. Håller du inte med? 

    Angående Kongo-Kinshasa...du har ingen aning om hur intresserade jag är av den frågan. Skulle kunna skriva spaltmeter om det, men då skulle jag stängas av eftersom det skulle bryta mot forums regler typ "Off topic". Starta ett tråd om det så kan vi diskutera det. Just nu har vi ett eventuellt pågående folkmord i Gaza, som sker just nu, som är väldigt aktuellt och därför diskuterar vi även om Israel borde få vara med i Eurovision eller inte. Så, låt oss hålla till ämnet.
    Nej, jag sa aldrig att jag bara läser medier utan jag sa att jag läser olika källor. Om du på riktigt tror att endast medierna är vad som kan betraktas som "olika källor" är du dessvärre lågintelligent. Dessutom, källkritik handlar ju i grunden i hur man värderar källor och du värderar mediernas bild om världen som trovärdig och detta har gjort att du blivit lurad av dem. Återigen, du försöker bara rädda din heder efter att du blivit ertappad med brallorna nere genom att skriva långa inlägg med bortförklaringar och Whataboutism. Men tyvärr, det kommer inte fungera på mig.

    Jaså, så du tycker att medierna rapporterar korrekt när de rapporterar mer om en liten konflikt (Gazakonflikten) än ett krig som är mer än 100 gånger dödligare (kriget i Kongo-Kinshasa)? Intressant!

    Så du vet mycket om kriget i Kongo-Kinshasa? Säg mig då följande:
    1. Vad var orsaken till att Kabila bröt med Kagameregimen?
    2. Vad anses vara den största orsaken till Mobutus misslyckade militär?
    3. Hur ser situation ut i Kivuregionen idag i förhållande till 2013?
    (Alla dessa frågor går inte att googla sig till)
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-07 20:15:07 följande:
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣  Jaha, du läser bara en mening och tror att du förstår hela texten? 

    Då har du missat att hela texten påpekar att Israels demokrati demonterades nästan direkt efter annektering av palestinska områden.
    Efter att du  har slängt dussintals texter på oss som INTE innehöll det du lovade, så slösar jag inte tid på att läsa texter som du länkar till. I alla fall om de är längre och tar lite tid att läsa. 
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-08 16:19:07 följande:
    Efter att du  har slängt dussintals texter på oss som INTE innehöll det du lovade, så slösar jag inte tid på att läsa texter som du länkar till. I alla fall om de är längre och tar lite tid att läsa. 
    Jag ber om ursäkt om jag inte är lika ytlig i mina kommenterar som du, och utrycker mig med bara några få meningar. Ja, jag går på djupet och analyserar frågor som jag är intresserad av och som diskuteras här. Att bara säga "Så är det inte" och sedan inte skriva något mer är inte min grej. Om du tycker att det är jobbigt att läsa mina kommentarer, om det är för mycket text och om det är jobbigt att lära sig nya saker och vara objektiv, då borde du inte svara på mina kommentarer heller. Hur kan du svara på något som du inte ens läst :)))))
  • Anonym (KNK)
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-08 17:04:05 följande:
    Jag ber om ursäkt om jag inte är lika ytlig i mina kommenterar som du, och utrycker mig med bara några få meningar. Ja, jag går på djupet och analyserar frågor som jag är intresserad av och som diskuteras här. Att bara säga "Så är det inte" och sedan inte skriva något mer är inte min grej. Om du tycker att det är jobbigt att läsa mina kommentarer, om det är för mycket text och om det är jobbigt att lära sig nya saker och vara objektiv, då borde du inte svara på mina kommentarer heller. Hur kan du svara på något som du inte ens läst :)))))
    Jag är ledsen att behöva säga detta, men min bild är att du är allt annat än analytisk och objektiv. Du låter inte fakta prägla dina åsikter utan du låter dina åsikter prägla vilken fakta du tar in, och därför analyserar du de fakta som stärker din världsbild.

    För ärligt nu, anledningen till att Palestinakonflikten får så mycket uppmärksamhet är för att den är enkel att förstå. Två sidor: En anses vara stark (Israel) en annan anses vara svag (Palestina). Det tillhör medialogiken att en sån konflikt får mer uppmärksamhet än ett krig med tjugo olika sidor där det inte finns två tydliga sidor och där sidbyten förekommer kors och tvärs. Jag brukar säga såhär: Det Trettioåriga Kriget var mer dödligt än Napoleonkriget, men anledningen till att alla känner till Napoleonkriget och färre, åtminstone utanför Sverige, är lika väl bekanta med det Trettioåriga kriget är för att Napoleonkriget är lättare att förstå (simplistiskt handlade det om Napoleon mot Europa).och detsamma gäller här. Är man medveten om medialogiken är man också medveten om varför man inte kan lita på medierna fullt ut.

    Vi måste också förstå oss själva. Jag är väl medveten om att jag upprördes mer av kriget i Ukraina än kriget i den Centralafrikanska republiken trots att det sistnämnda är långt mycket mer dödligt eftersom kriget i Ukraina låg närmare Sverige, mitt hemland, och att den onda i sammanhanget var Ryssland som ligger i Sveriges närområde. Men där försöker inte jag utmåla mig som en moraliskt överlägsen person eller utmåla kriget i Ukraina som ett dödligare krig än det är. I ditt fall handlar det däremot att du är enögd och ser på Palestinakonflikten på ett dualistiskt sätt. Och du ser också det faktum att du låtit dig påverkas av mediernas agenda som något du inte kan klandras för. I grunden håller jag med om det, men i praktiken borde du faktiskt backa nu när du fått fakta på bordet kring varför Palestinakonflikten är upphypad.
  • Anonym (Fader)
    Anonym (KNK) skrev 2024-05-08 18:03:16 följande:
    Jag är ledsen att behöva säga detta, men min bild är att du är allt annat än analytisk och objektiv. Du låter inte fakta prägla dina åsikter utan du låter dina åsikter prägla vilken fakta du tar in, och därför analyserar du de fakta som stärker din världsbild.

    För ärligt nu, anledningen till att Palestinakonflikten får så mycket uppmärksamhet är för att den är enkel att förstå. Två sidor: En anses vara stark (Israel) en annan anses vara svag (Palestina). Det tillhör medialogiken att en sån konflikt får mer uppmärksamhet än ett krig med tjugo olika sidor där det inte finns två tydliga sidor och där sidbyten förekommer kors och tvärs. Jag brukar säga såhär: Det Trettioåriga Kriget var mer dödligt än Napoleonkriget, men anledningen till att alla känner till Napoleonkriget och färre, åtminstone utanför Sverige, är lika väl bekanta med det Trettioåriga kriget är för att Napoleonkriget är lättare att förstå (simplistiskt handlade det om Napoleon mot Europa).och detsamma gäller här. Är man medveten om medialogiken är man också medveten om varför man inte kan lita på medierna fullt ut.

    Vi måste också förstå oss själva. Jag är väl medveten om att jag upprördes mer av kriget i Ukraina än kriget i den Centralafrikanska republiken trots att det sistnämnda är långt mycket mer dödligt eftersom kriget i Ukraina låg närmare Sverige, mitt hemland, och att den onda i sammanhanget var Ryssland som ligger i Sveriges närområde. Men där försöker inte jag utmåla mig som en moraliskt överlägsen person eller utmåla kriget i Ukraina som ett dödligare krig än det är. I ditt fall handlar det däremot att du är enögd och ser på Palestinakonflikten på ett dualistiskt sätt. Och du ser också det faktum att du låtit dig påverkas av mediernas agenda som något du inte kan klandras för. I grunden håller jag med om det, men i praktiken borde du faktiskt backa nu när du fått fakta på bordet kring varför Palestinakonflikten är upphypad.
    För det första du svarar på ett inlägg som inte var till dig, så du ska inte ta det som att det var skrivet till dig. Självklart kan du svara, men bara du är medveten om min kommentar var skrivet till Andrea och jag beskriver henne och hennes sätt att kommentera. Ja, jag anser mig vara moraliskt överlägsen sådan personer som anser att det är ok att döda barn och som försvarar ett folkmord. Det kommer jag alltid att göra. Jag anser att jag är moraliskt överlägsen sådan personer som anser att palestinska barn är legitima mål eftersom de är terrorister eller om de inte är det, kommer de att bli det. Det är sådana personer jag debatterar här.

    Som sagt, du verkar inte förstå att du säger emot dig själv så borde reda ut det med dig själv först. Du kan inte anklaga andra för något som du också gör. Nämligen att ta in information om något som händer i världen är förutsättningen för att vi ska kunna tänka på det överhuvudtaget. Om du följt mina kommenterar borde du redan inse att jag använder mig av flera olika mycket pålitliga källor och att jag också skriver väldigt mycket egna åsikter (Andrea tyckte att det var alldeles för mycket :) ).

    För det andra, borde du samla dig och sluta hoppa från ett ämne till ett annat. Vad har Ukrainakriget nu med det hela att göra? Låt oss hålla oss till ämnet. Du har fortfarande inte svarat på mina frågor som handlar om just dina anklagelser om att folk tänker på Gaza bara för att folk läser om Gaza. Du själv erkänner då att du också läser medier, precis som vi alla andra, och därmed borde du förstå hur motsägelsefullt det är....vilket du inte gör. Jag ställde två gånger samma fråga men du svarar inte (förmodligen eftersom du inser hur dum din kommentar var)...så här kommer samma fråga igen...anledningen till att alla känner till förintelse och tycker att det är hemskt det som gjordes mot judarna då, är att vi kan läsa om det i medierna och i historieböckerna. På vilket sätt skulle du då kunna överhuvudtaget tänka om förintelsen om du inte ens visste att det har skett? Du läste om det och bildade förmodligen själv en åsikt om det, eller hur? Det är exakt samma sak med det som händer i Gaza. Ja, förintelsen var ett hemskt folkmord, men det är nog också det folkmordet som medierna och historikerna skrivit mest om av alla andra folkmord. Hade medierna och historikerna inte skrivit om det då skulle vi inte bry oss så mycket om det. Så, det är extremt viktigt att medierna och journalisterna får göra sitt jobb och rapportera om allting som händer runt omkring oss, inte minst att rapportera om hemska krigsbrott och eventuella nya folkmord. Håller du inte med? 
  • TL12

    Efter 2 a världskriget började detta krig 
    läs historien och försök å förstå 
    ett hat som mer eller mindre alla barn växer in i på båda sidor 

Svar på tråden Eurovision Israel och Palestina