• Anonym (Tvåbarnsmamman)

När barnen hittar på skit. Vad har era hittat på?

Min 14-åriga dotter har varit väldigt enkel under hela uppväxten och är egentligen det fortfarande. Vi har en bra relation och hon brukar alltid berätta för mig om det har hänt något som många andra ungdomar skulle hålla tyst om för sina föräldrar.
    För ett halvår sen berättade hon t.ex. att hon hade provat att röka. När det dyker upp sånt brukar jag försöka förklara allvaret i det hela. Att det absolut inte är ok, men att jag är glad att hon berättar. Jag vill att hon ska fortsätta känna förtroende för mig men vill såklart också sätta ner foten när hon gör något dumt.

Så för några veckor sen berättade hon att hon om en händelse när hon sov över hos en kompis. Dom var själva hemma och hade kommit på den idiotiska idén att dom skulle provköra hennes föräldrars bil. Dom kom på det tillsammans men det var min dotter som körde. Dom hade tydligen kört runt lite där ute på landet där hon bor och sen kört tillbaka.
    Tror inte att den andra tjejens föräldrar vet något, men tack och lov så gick allt bra.
    Fattar inte var dom får alla dumma idéer ifrån.
    Jag har varit väldigt noga att lära mina barn vad som är rätt och vad som är fel men uppenbarligen hittar dom på dumheter ändå.

Vad har era barn hittat på?

• Svar på tråden När barnen hittar på skit. Vad har era hittat på?
  • Agda90
    Anonym (Tvåbarnsmamman) skrev 2024-01-15 15:49:53 följande:
    När barnen hittar på skit. Vad har era hittat på?

Min 14-åriga dotter har varit väldigt enkel under hela uppväxten och är egentligen det fortfarande. Vi har en bra relation och hon brukar alltid berätta för mig om det har hänt något som många andra ungdomar skulle hålla tyst om för sina föräldrar.
    För ett halvår sen berättade hon t.ex. att hon hade provat att röka. När det dyker upp sånt brukar jag försöka förklara allvaret i det hela. Att det absolut inte är ok, men att jag är glad att hon berättar. Jag vill att hon ska fortsätta känna förtroende för mig men vill såklart också sätta ner foten när hon gör något dumt.

Så för några veckor sen berättade hon att hon om en händelse när hon sov över hos en kompis. Dom var själva hemma och hade kommit på den idiotiska idén att dom skulle provköra hennes föräldrars bil. Dom kom på det tillsammans men det var min dotter som körde. Dom hade tydligen kört runt lite där ute på landet där hon bor och sen kört tillbaka.
    Tror inte att den andra tjejens föräldrar vet något, men tack och lov så gick allt bra.
    Fattar inte var dom får alla dumma idéer ifrån.
    Jag har varit väldigt noga att lära mina barn vad som är rätt och vad som är fel men uppenbarligen hittar dom på dumheter ändå.

Vad har era barn hittat på?

Ursäkta men vem fan lämnar två 14 åringar ensamma hemma över natten?
  • elmadumle
    Agda90 skrev 2024-01-18 11:29:26 följande:
    Det är väl inga problem, det fixar de flesta i den åldern. Jag var hemma själv i två veckor i den åldern när jag inte längre ville följa med på semester, hade hela huset för mig själv, var ju underbart:) hade kompisar som sov över också. 
  • Agda90
    elmadumle skrev 2024-01-18 13:32:35 följande:
    Det är väl inga problem, det fixar de flesta i den åldern. Jag var hemma själv i två veckor i den åldern när jag inte längre ville följa med på semester, hade hela huset för mig själv, var ju underbart:) hade kompisar som sov över också. 
    Inte ok i min bok att lämna barn ensamma på det viset i den åldern. 
  • Anonym (gg)
    Herregud, jag och mina kompisar klarade oss själva i skogen i den åldern, dvs vi red våra hästar, fiskade och sov över i tält ibland en hel helg.

Morfar jobbade i sin egna skog som fjortonåring.

Perspektiv,.
  • Anonym (Hehe)
    Min pappa lämnade mig och mina syskon själva ett dygn då och då när jag var 16. Vi överlevde och lagade maten själva och tog hand om disk och tvätt.

Guld i mun
  • Anonym (Hehe)
    Anonym (gg) skrev 2024-01-18 14:03:00 följande:
    Herregud, jag och mina kompisar klarade oss själva i skogen i den åldern, dvs vi red våra hästar, fiskade och sov över i tält ibland en hel helg.

Morfar jobbade i sin egna skog som fjortonåring.

Perspektiv,.
    När jag var runt 8 så gick jag och mina kompisar till sjön och badade i flera timmar. 
  • Anonym (Mami)

Mina barn har aldrig hittat på nån skit. Svårt att tro att de skulle det med tanke på deras personligheter.

Anonym (Mami) skrev 2024-01-18 20:44:15 följande:

Mina barn har aldrig hittat på nån skit. Svårt att tro att de skulle det med tanke på deras personligheter.

Det är vad du tror ;)
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Tvåbarnsmamman) skrev 2024-02-12 15:30:10 följande:
    Det är vad du tror ;)
    De är ALLTID hemma dock. Så det är inte vad jag tror utan vad jag vet.

En har diagnos och är supernoga med rätt och fel.
    Den andra har social ångest och går inte ut.
    Anonym (Mami) skrev 2024-02-12 15:35:25 följande:
    De är ALLTID hemma dock. Så det är inte vad jag tror utan vad jag vet.

En har diagnos och är supernoga med rätt och fel.
    Den andra har social ångest och går inte ut.
    Men är du alltid hemma?
    Många skulle bli förvånade över att få höra vad jag styrde med när ingen såg, när jag var ung... Jag som "var så lugn och snäll".
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Tvåbarnsmamman) skrev 2024-02-12 15:39:58 följande:
    Men är du alltid hemma?
    Många skulle bli förvånade över att få höra vad jag styrde med när ingen såg, när jag var ung... Jag som "var så lugn och snäll".
    Det är kanske svårt att förstå att alla ungdomar inte är likadana.

Jag vet vad mina barn gör och inte gör pga att de har sina svårigheter och bekymmer. Jag hade faktiskt önskat att de vågade ut och hittade på lite skit.
Svar på tråden När barnen hittar på skit. Vad har era hittat på?