• VirgilGon

    Planera inför graviditet?

    Hej!
    Jag och min sambo har kommit fram till att om ett år ska vi börja försöka skaffa barn. I nuläget vet vi inte ens om vi är fertila pga olika anledningar,  jag är 34 och har bla ätit p-piller kontinuerligt i över 10 år utan uppehåll för mens eftersom jag helt enkelt tycker att det är ett satans påfund och mår skit av det.
    Nu funderar jag på när det är dags att sluta med dem för att kroppen ska kunna "återhämta" sig. Helst vill jag ju kunna äta dem så länge som möjligt 😅
    Hur har ni andra gjort? Andra tips och tankar ni kan bidra med? 🙂

  • Svar på tråden Planera inför graviditet?
  • Anonym (Hm)

    Kul med bebisplanering!
    Min första tanke är att sluta med pillerna direkt. Att skippa mens är ju helt fantastiskt, men också kaotiskt för kroppen. Ibland tar det veckor att återhämta sig, ibland tar det år. Du vet inte pm ditt långa uppehåll av mens gjort någon skada. Ni kan skydda er på annat vis till dess att ni är redo för bebisverkstaden, men även den processen tar ju sin tid - både att bli gravid och att invänta förlossningen. :)


     

  • Anonym (Hu)

    Jag var orolig för samma. Är 32 år och ätit p-piller sedan jag var 16år, varav minipiller under många år dvs ingen mens. Jag slutade med minipiller 27 augusti 2023 och blev gravid vid ägglossning runt 12 oktober. Är nu i vecka 16. Så visst det kan säkert ta lång tid, men var beredd på att bli gravid om du slutar. Skrattande

  • Anonym (Elli)

    Jenny Koos/Vulverine sade i ett av hennes seminarium att man gärna skulle sluta redan ett år innan man försöker första gången, speciellt om man gått länge på p-medel 😊 
    Skulle även börja supplementera med diverse tillskott redan nu. 
    Tex Gravidtillskott, extra folsyra, d-vitamin innan ägglossning, magnesium osv. Här kan du läsa  https://vulverine.se/blogg/kosttillskott/


    Har själv ätit gravidtillskott från Great Earth i över 2 år nu, för att support min hormonella hälsa. Vi gjorde vårt första och enda försök i december, blev tyvärr tidigt missfall. Men var ändå glad över att det tog sig lite på ett enda ligg. Vi bestämde oss för att vänta till att fortsätta försöka till maj och fram tills dess planerar jag att inte dricka alkohol, hålla nere på koffein och nyligen lagt till Q10 och NAC i mitt kosttillskottsintag. Jag har antagligen endometrios så antar att det kommer bli svårare för mig att bli gravid. Där av vill jag optimera mina chanser med tillskott och andra ?knep?. 

    Du kanske har jätte lätt att bli gravid och fortsätta vara de, vilket man inte vet innan man testat 🤷🏽?♀️  

  • BDLB93

    Jag slutade med hormonstörande preventivmedel flera år innan vi började prata om barn på allvar, ville verkligen inte ha kvar något skräp i kroppen när jag blev gravid. 


    Slutade med kaffe, åt en stor dos D-vitamin en gång i månaden samt åt mer kött för att optimera chanserna att få bra ägg. 

  • Anonym (7)

    Kul med bebisplaner, och klokt att fundera och planera förberedelser redan nu.

    Läste lite slarvigt igenom tråden bara och vet inte vad du redan känner till och inte, såg att någon redan nämnt detta men mitt tips är att följa @vulverinekoos på sociala medier samt köpa 1 månads prenumeration på hennes webb-kurser. Under den månaden så kollar du igenom alla kurser som verkar intressanta - jag lovar att du kommer lära dig SÅ mycket nytt om kvinnokroppen som vi tyvärr inte får möjlighet att lära oss om i grundskolan eller i andra utbildningar. Seriöst alltså, @vulverinekoos kunskap är en helt ny värld för de flesta. Bara basic knowledge som att förstå att mensen är en följd av att du har haft ägglossning, samt vetskapen av vad fertilt sekret är, och att du kan påverka mer än vad du tror med kosten etc. Följ även @womensync och lyssna på deras podd, de har också jättebra kunskap om fertilitet, de har lärt sin mycket från @vulverinekoos men @womensync pratar på ett lite ?enklare? språk än vad @vulverinekoos gör.

    Mina tips, utöver ovan, är:
    1. Sluta med hormonella preventivmedel minst 6 månader innan bebisverkstaden (experter inom fertilitetsförståelse brukar däremot rekommendera att sluta 12-18 månader innan). 
    2. Ta kosttillskott även om du anser dig ha en varierad kost. Åtminstone D-vitamin, och gärna mycket högre doser än Livsmedelsverkets DRI. Tänk på att maten vi handlar på Ica är massproducerad, grönsaker som vi köper är ofta odlade inomhus & köttet vi köper kan komma från djur som inte alls haft en bra kost. Det är skillnad på mat och mat, därför tror jag att det är bra att komplettera med kosttillskott trots en varierad kost. Såvida du inte odlar och slaktar din egen mat, då kanske den är mer näringsrik än maten från Ica.
    3. Lär dig basic info om menscykeln, anta inte att du redan har koll på hur den fungerar för det finns på allvar nästan ingen som vet det (såvida man inte studerat detta). Lär dig varför ägglossningen kan komma sent ibland, vad som kan påverka att detta händer osv.
    4. Lär dig se skillnad på vanliga flytningar och fertilt sekret. När verkstaden väl sätter igång så ska det idkas samlag där din man kommer inuti din vagina, viktigt att göra detta de dagar då du har fertilt sekret.
    5. Bästa tipset är att sluta med dina p-piller ASAP och börja använda en termometer för att hålla koll på var du befinner dig i menscykeln. Det lär man sig mycket på, då kan du använda temp-metoden i kombination med ditt fertila sekret för att lära dig när du har ägglossning och på så sätt undvika att ha oskyddat sex och eventuellt bli oönskat gravid. Och om ett år när det är dags att börja försöka få barn så kommer du ha stenkoll på när ägglossningen sker, och då kommer ni förhoppningsvis bli med barn väldigt snabbt!
    6. Sov på nätterna, och gå ut i dagsljus en liten stund varje dag. Viktigt att ha en bra dygnsrytm.
    7. Drick inget koffein, det kan skapa problem för menscykeln.
    8. Ät kött och fisk
    9. Lyssna inte på de som säger: sluta tänk så mycket, annars blir du aldrig gravid. (Livmodern funkar nämligen inte så)
    10. You do you! Man ska egentligen inte lyssna på nån annan än sig själv. Lyssna inte på mig, lyssna inte på nån annan. Gör precis vad du vill och det du tror är bäst!

Svar på tråden Planera inför graviditet?