• Flowerflux

    Vad hjälpte mot mollusker?

    Jag har nyligen sett att min son har fått mollusker. Jag har såklart googlat runt och på alla vårdsidor står det att det läker ut på 6mån-1,5år, men på alla forum verkar det som att ingen blir av med det inom något år! 


    alla tips osv verkar också vara när molluskerna suttit länge. Är det någon som gått ?till attack? direkt? Och lyckats få bukt med det? Idag har vi några mini små, som knappnålshuvud, hudfärgade men tycker det ser ut att komma fler. Gått några veckor sen vi upptäckte och har inte provat något än. 

    Funderar på att testa antingen Nopoxivir, Alsollösning, Zinkpasta, men någon med erfarenhet av det även när dem var nya och färska?

    Hur länge fanns varje mollusk kvar? Hur lång tid tog det för den att försvinna totalt?

  • Svar på tråden Vad hjälpte mot mollusker?
  • Anonym (mollusken)
    Aliona skrev 2024-01-04 22:54:49 följande:

    Vi använde Nopoxivir och det fungerade utmärkt vid första försöket. Det tog några dagar att behandla och sen några veckor tills molluskerna helt läkt ut. Sonen hade haft dem i ca ett halvår när vi började behandla och är helt fri från dem nu några veckor senare. 

    Enda nackdelen var att det gjorde ordentligt ont på honom när vi satte på medlet. 


     


    Nu kollade jag upp Nopoxivir. SÅ konstigt att ingen läkare eller apotekare tipsade oss om det! Är det nytt?
  • Flowerflux
    Anonym (mollusken) skrev 2024-01-05 12:12:44 följande:
    Nu kollade jag upp Nopoxivir. SÅ konstigt att ingen läkare eller apotekare tipsade oss om det! Är det nytt?
    Jag tror att det kom för något år sen, men har varit välkänt i england med något liknande men under annat namn. Vi provar Nopoxivir nu. Han har 3 väldigt små prickar, som absolut hade kunnat få vara där utan att vi hade störts av dem, men är bara rädd att dem ska spridas och bli fler. Lite fundersam över ifall vi ska tejpa dem när dem kommer bli röda - hur länge tejpade ni? Tills det vita i den försvann eller tills hela såret va läkt? Tänker också klippa små bitar för hans mollusker är verkligen minimala..
  • Fliselisan

    Mitt ena barn hade besvärliga mollusker under flera år. Testade i princip allt men inget hjälpte.

    När mitt andra barn fick mollusker (2 stycken, små) var jag snabb och tog hål på dem med en nål, drog bort innehållet med en pincett och tvättade med alsolsprit. De försvann och hon fick inga fler. Kan låta som en grym behandling men hon sov och märkte ingenting. Passade på strax efter hon somnat och sov som tyngst. Mollusker kan bli riktigt jobbiga, andra dottern hade flera stora på halsen, kläder skavde och de började lätt blöda.

  • Anonym (30)

    På min tid, för typ 30 år sen, tog man på en bedövningskräm, sen skrapade läkaren bort dem. Det gjorde rätt ont i kanterna av krämen där den inte tagit ordentligt. Jag hade haft den länge men de försvann snabbt efter skrapning. Har ärr efter en av dem idag. Insida lår, heeeela vägen upp. 

    Generellt jävligt nöjd då de snabbt försvann.

  • Flowerflux
    Fliselisan skrev 2024-01-09 23:14:24 följande:

    Mitt ena barn hade besvärliga mollusker under flera år. Testade i princip allt men inget hjälpte.

    När mitt andra barn fick mollusker (2 stycken, små) var jag snabb och tog hål på dem med en nål, drog bort innehållet med en pincett och tvättade med alsolsprit. De försvann och hon fick inga fler. Kan låta som en grym behandling men hon sov och märkte ingenting. Passade på strax efter hon somnat och sov som tyngst. Mollusker kan bli riktigt jobbiga, andra dottern hade flera stora på halsen, kläder skavde och de började lätt blöda.


    Jag känner ju samma med dem enstaka som sonen har nu. De flesta säger bara att vi ska låta dem vara men är så rädd för massiv spridning! Vi har påbörjat Nopoxivir nu så får hoppas att det ger resultat och att inga nya dyker upp!
  • Fliselisan
    Flowerflux skrev 2024-01-10 12:32:52 följande:
    Jag känner ju samma med dem enstaka som sonen har nu. De flesta säger bara att vi ska låta dem vara men är så rädd för massiv spridning! Vi har påbörjat Nopoxivir nu så får hoppas att det ger resultat och att inga nya dyker upp!

    Hoppas det funkar, uppdatera gärna! 


     

  • Flowerflux
    Fliselisan skrev 2024-01-10 19:05:12 följande:

    Hoppas det funkar, uppdatera gärna! 


     


    Jag hoppas också! Och att vi aldrig får det här igen Skrikandes
  • Flowerflux

    Update! 


    Vi provade nopoxivir, morgon och kväll i 5 dagar tills dem blev röda. Det gjorde inte ont på honom. Dem blev efter ytterligare någon dag lite röda, sedan bildades en liten skorpa på dem, men nu efter ytterligare några dagar så har den trillat bort och mollusken ser ut som vanligt? 

    Så ja, vi är tillbaka på ruta ett. En omgång till med nopoxivir, någon annan metod eller bara låta skiten vara. 

  • Anonym (mollusken)

    Ojdå! Definitivt värt att testa metoden vi körde om det inte funkar efter nästa omgång Nopoxivir. Lycka till!

  • Anonym (Mammamu)

    Min son har haft det i flera år ingenting hjälper 

  • Flowerflux
    Anonym (mollusken) skrev 2024-01-21 13:21:57 följande:

    Ojdå! Definitivt värt att testa metoden vi körde om det inte funkar efter nästa omgång Nopoxivir. Lycka till!


    Jag är inne på att köra er metod och skita i nopoxiviren! Han har ju bara någon enstaka så inte något jättejobb med plåster. Dutta du bara på alsolspriten eller doppa du kompressern som du tejpade på?
  • Flowerflux
    Anonym (Mammamu) skrev 2024-01-21 17:49:03 följande:

    Min son har haft det i flera år ingenting hjälper 


    Gud vad tråkigt att höra! Det är ju sånt man helst vill slippa!
  • nyttnick2023
    Flowerflux skrev 2024-01-21 18:17:07 följande:
    Jag är inne på att köra er metod och skita i nopoxiviren! Han har ju bara någon enstaka så inte något jättejobb med plåster. Dutta du bara på alsolspriten eller doppa du kompressern som du tejpade på?
    Doppade inte kompressen alls. Men som sagt skrapade vi försiktigt hål på mollusken (varje dag upprepade vi proceduren och bytte plåster) för det är det vita på insidan som verkligen inte tål spriten.
  • Flowerflux

    update: 

    Vi har kört en andra omgång med nopoxivir. Prickarna blev röda och såriga betydligt snabbare (redan dag två) andra omgången än första (dag 4) men nu när skorpan som bildas ramlade av så fanns mollusken kvar och det är fortfarande lite ?vitt? inne i. Det har bara gått en vecka sedan vi slutade men det man blir fundersam på är om den fortsätter dö nu även om den inte är varken röd eller sårig längre, eller om den återhämtar sig och kommer fortsätta växa som vanligt. Otydligt i bruksanvisningen tycker jag! Det står att man ska ha tålamod 1-4 veckor efter man slutat dutta, men kan det vara så att den under den tiden börjar se normal ut igen då för att sedan mystiskt försvinna. aja! Skriver mest för att andra som söker info ska kunna läsa! 


    Hans pluppar är väldigt små, och blev mest såriga runt om när jag duttade och det bildades en liten skorpa över mollusken. Duschade han så kunde man tydligt se den vita kärnan sticka ut eller vad man ska säga, som jag vid ett tillfälle försökte dra bort med en pincett men den satt liksom fast. (creepy af) Efter nån dag så ramlade skorpan bort och då tycker jag att mollusken ser mindre ut, men sedan återgår den till som vanligt..

    Bilden är från när vi började dutta andra gången. 

  • Anonym (Honey)

    Vi har gett oss på tejpning av varje mollusk med nån typ av zinkplåster från apoteket. 

  • Flowerflux
    Anonym (Honey) skrev 2024-02-29 20:35:25 följande:

    Vi har gett oss på tejpning av varje mollusk med nån typ av zinkplåster från apoteket. 


    Intressant! Hur går det? 


    Jag läste att tea tree oil funkat för några så vi har testat en från Maria Åkerberg och på dem små som har dykt upp (han har fått några nya) så har den hjälp på vissa på 1-2 veckor. Och de andra ser ut att bli mindre och mindre. Så tror att dem också kommer försvinna. Dem har liksom bara krympt och försvunnit, inte spruckit eller blivit röda och irriterade! 

  • Flowerflux

    Tea Tree funkade på vissa men inte på andra. 

    Jag testade på den han hade på axeln att ta en spetsig (som en nål) pincett och peta hål och sedan dra bort den vita kärnan. Det var 5 dagar sen och den håller på att läka bort och försvinna. Jag har inte gjort det på fler för han tyckte de va lite obehagligt, men det gjorde inte så ont. Den va ju pytte pytte liten så det var bara en mini vit kärna som kom ut och en liten bloddroppe därefter. 


    Satte en tejpvit med egenklipp kompressor som jag hade lite alsolsprit på som jag fäste med micropore i typ 30 min sen tog jag bort den. 

    Så ja, jag har läst om andra som gjort såhär och fått bort barnens mollusker så det verkar ju funka. Men samtidigt tycker jag att ingreppet är mer ?skadligt? än själva molluskerna i vårt fall så kan inte rättfärdiga att göra det på resten som läget är nu eftersom han har så få små som han obesväras av.

Svar på tråden Vad hjälpte mot mollusker?