• Anonym (Fel?)

Dusch efter aktivteter hos yngre barn?

Jag har en sjuåring. Hon har skolgympa två gånger i veckan, och sportaktivitet två gånger i veckan. Hon är också en riktig torris, som egentligen inte ska duscha mer än en, max två gånger i veckan på vintern (läkares ordination).

Barnet i fråga har gympa i skolan på måndagar och och onsdagar. På måndagar har hon också en av sina sporter. På tisdagar har hon sin andra sport, simning. Då är det självklart att vi duschar och tvättar håret efteråt. Sen gympa igen på onsdagen. Barnet duschar efter skolgympan både måndag och onsdag. Sen behövs ytterligare en dusch kring lördagen, här hemma.

Vi har därför valt att inte duscha efter aktiviteten på måndagskvällen. Det skulle innebära två duschar samma dag och blir för mycket för den snustorra huden. När vår dotter berättade det här i ett sammanhang där andra vuxna var med, kom det fram att andra tyckte att det var fel. Inte för att barnet på något sätt var svettigt eller luktade, utan för att man "ska" duscha. Är vårt upplägg så fel?

• Svar på tråden Dusch efter aktivteter hos yngre barn?
  • Aliona

I mitt barns skola duschar de inte efter skolgympan förrän vad trean. Han går också på kampsport två gånger i veckan som är riktigt ansträngande, men inte heller där duschar de. Nu duschar han visserligen hemma, men det kan man lika gärna hoppa över. 

• Anonym (Fel?)
    Aliona skrev 2024-01-03 21:41:34 följande:

I mitt barns skola duschar de inte efter skolgympan förrän vad trean. Han går också på kampsport två gånger i veckan som är riktigt ansträngande, men inte heller där duschar de. Nu duschar han visserligen hemma, men det kan man lika gärna hoppa över. 

Här duschar alla barn i skolan. Det är frivilligt, men mitt barn vill duscha eftersom alla andra gör det.
  • Anonym (Sofia)

Nej, ni har inte fel.
    Man kan väll som vuxen bedöma en sådan sak själv och vilken kränkning av de vuxna att inte ha någon som helst förståelse kring dotterns problematik.
    Ta upp det här med tränaren som eventuellt kan ta detta vidare till de andra VH så de slutar att vara så empatilösa.
    Det var inte alltid som mitt barn heller duschade efter en aktivitet ?allt handlar om sunt förnuft och huruvida det räcker att tex använda en tvättlapp i vissa områden.
    Hon led av eksem.

• Aliona
    Anonym (Fel?) skrev 2024-01-03 21:43:09 följande:
    Här duschar alla barn i skolan. Det är frivilligt, men mitt barn vill duscha eftersom alla andra gör det.
    Det förstår jag att hon vill om alla andra gör det. Men ni kanske kan motivera henne med vad doktorn sagt? Innan/efter simning måste hon ju så klart duscha, och så på lördagen då. Annars får det väl bli mån, tis, ons? Men det är ju redan mer än vad doktorn tyckte. 
  • Anonym (Fel?)
    Aliona skrev 2024-01-03 21:51:06 följande:
    Det förstår jag att hon vill om alla andra gör det. Men ni kanske kan motivera henne med vad doktorn sagt? Innan/efter simning måste hon ju så klart duscha, och så på lördagen då. Annars får det väl bli mån, tis, ons? Men det är ju redan mer än vad doktorn tyckte. 
    Det är mer, men det funkar om vi är extremt noga med att smörja och påminna om att inte klia på kliande kroppsdelar. Det jag mest reagerade på var att barn "måste" duscha efter träning, bara för att man ska.
  • Anonym (Fel?)
    Anonym (Sofia) skrev 2024-01-03 21:44:40 följande:

Nej, ni har inte fel.
    Man kan väll som vuxen bedöma en sådan sak själv och vilken kränkning av de vuxna att inte ha någon som helst förståelse kring dotterns problematik.
    Ta upp det här med tränaren som eventuellt kan ta detta vidare till de andra VH så de slutar att vara så empatilösa.
    Det var inte alltid som mitt barn heller duschade efter en aktivitet ?allt handlar om sunt förnuft och huruvida det räcker att tex använda en tvättlapp i vissa områden.
    Hon led av eksem.

Nu var det inte i träningssammanhang och inte inför barnet. Men jag reagerade lite och blev lite förvånad.
  • Aliona
    Anonym (Fel?) skrev 2024-01-03 21:52:45 följande:
    Det är mer, men det funkar om vi är extremt noga med att smörja och påminna om att inte klia på kliande kroppsdelar. Det jag mest reagerade på var att barn "måste" duscha efter träning, bara för att man ska.

Klart att de inte måste! De svettas ju inte mycket ens efter riktigt ansträngade aktiviteter! 

Jag antar att ni har provat eucerin duscholja? 

• Anonym (Fel?)
    Aliona skrev 2024-01-03 22:02:48 följande:

Klart att de inte måste! De svettas ju inte mycket ens efter riktigt ansträngade aktiviteter! 

Jag antar att ni har provat eucerin duscholja? 

Japp, men den luktade så unket att vi fick gå över på ACO. Men alltid olja, aldrig tvål.
  • EpicF
    Anonym (Fel?) skrev 2024-01-03 22:04:01 följande:
    Varför "måste" hon duscha hemma på lördagen? 
  • Alexi

Vi har kört stenhårt med dusch efter aktiviteter, för att få in vanan. 

däremot skippade skolan ombyte sant dusch efter idrotten hela pandemin?

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Fel?) skrev 2024-01-03 21:52:45 följande:
    Vi bor utomlands och här duschas det varken efter skolgymnastik eller sportaktiviteter utom simning, sånt sköter man hemma. Tycker det är lite konstigt men funkar ok, små barn blir ju inte så ofräscha så snabbt. 
  • Spucks

Nej, självklart gör ni inte fel. Varför ska barnet duscha bara för att? Duschar de vuxna som tycker så sina barn varenda gång de lekte lite mer aktivt? En timme ute på lekplatsen innebär oftast betydlig mer rörelse än en timme gympa eller organiserad idrott.

Men varför duschar hon p
    å lördagar?

Svar på tråden Dusch efter aktivteter hos yngre barn?