• Haipodai

    Någon stick-kunnig?

    Hej

    Jag har bestämt mig för att börja sticka, men som med allt annat är det svårt i början.

    Jag tänkte ge mig på en "pippi-tröja" till mitt barn som första projekt. Jag har hittat en mall men förstår inte, skulle någon kunna hjälpa mig förklara?

    "Lägg upp 49 (53) 57 (61) m med fg 1 på st 3½ och sticka 3 räta v, 1:a v = räts. Byt till st 4, sticka


    slätst i 8 v och därefter mönster i slätst enl diagrammet."

    "Lägg upp", vad betyder det mer exakt? Ska jag mäta upp 61 meter garn eller vad menar de? Vad betyder parenteserna?

    "St", betyder det sticka? Ska jag alltså byta tjocklek på stickorna? Tacksam för svar och ber om ursäkt för dumma frågor...
  • Svar på tråden Någon stick-kunnig?
  • Maggena

    Det står lägg upp 49, 53,57 eller 61 maskor beroende på vilken storlek du ska sticka. Ja byt till st 4 bedyder att du ska byta storlek på stickorna. Muddar brukar stickas med mindre storlek på stickorna. 

  • Haipodai
    Maggena skrev 2023-12-30 02:19:54 följande:

    Det står lägg upp 49, 53,57 eller 61 maskor beroende på vilken storlek du ska sticka. Ja byt till st 4 bedyder att du ska byta storlek på stickorna. Muddar brukar stickas med mindre storlek på stickorna. 


    Aha okej det är maskor, inte meter... tack.

    Men när man stickar tröjor, tar man och stickar en sida i taget eller tar man och stickar runtom hela om du förstår vad jag menar?

    Tack för svar!
  • Sunflora

    Det är ett för svårt projekt att börja med det bästa är att starta med en halsduk. 


    Du ska lägga upp maskor hur många beror på vilken storlek du ska sticka stickar du den minsta storleken är det 49 maskor, näst minsta storleken är 53 maskor och så vidare. 


    St är som du säger sticka du ska byta storlek på dem. 

  • Mortiscia80

    Börja INTE med en halsduk, med all respekt för föregående talare, men det är ett långdraget projekt. Börja hellre med en grytlapp eller disktrasa, något mindre helt enkelt. Du skulle kunna testa ett pannband som steg 2.

    Tröjor kan stickas runt, då använder du rundstickor, men minst lika många stickas en sida i taget. Det beror på vad mönstret säger.

  • Jessican922
    Mortiscia80 skrev 2023-12-30 08:44:37 följande:

    Börja INTE med en halsduk, med all respekt för föregående talare, men det är ett långdraget projekt. Börja hellre med en grytlapp eller disktrasa, något mindre helt enkelt. Du skulle kunna testa ett pannband som steg 2.

    Tröjor kan stickas runt, då använder du rundstickor, men minst lika många stickas en sida i taget. Det beror på vad mönstret säger.


    Jag är också nybörjare men halsduk var faktiskt enkelt. Följde ett klipp på youtube. Det är ju bara samma hela tiden. Bra övning.

    Kan inte läsa instruktioner än om stickning. Men följa klipp går bra.
  • Mortiscia80
    Jessican922 skrev 2023-12-30 08:47:43 följande:
    Jag är också nybörjare men halsduk var faktiskt enkelt. Följde ett klipp på youtube. Det är ju bara samma hela tiden. Bra övning.

    Kan inte läsa instruktioner än om stickning. Men följa klipp går bra.
    Enkelt ja, men det tar ju en evighet att göra färdigt. Det ger mer motivation om man börjar med mindre projekt.
  • Haipodai

    Tack alla för svar!

    Jag kanske ska börja med disktrasa/pannband/halsduk som ni säger... men jag förstår inte hur jag ska förstå någonsin hur det funkar för ärmarna? Eller hur man läser av dessa instruktioner?

    Typ bilden där, vadå "upprepa"? Man ska väl bara följa mönstret eller! Uppenbarligen inge....

  • Jessican922
    Mortiscia80 skrev 2023-12-30 08:54:50 följande:
    Enkelt ja, men det tar ju en evighet att göra färdigt. Det ger mer motivation om man börjar med mindre projekt.
    Det gjorde det inte för mig. Några dagar bara.
  • Jessican922

    Jag tyckte det var jättekul att se hur den blev längre och längre och var jämn. Det gav mig motivation iallafall. 

  • Sunflora
    Mortiscia80 skrev 2023-12-30 08:54:50 följande:
    Enkelt ja, men det tar ju en evighet att göra färdigt. Det ger mer motivation om man börjar med mindre projekt.
    Det tar inte mer än några timmar om man bara kör räta och aviga maskor. Min första halsduk tog en vecka så evigheter är att ta i. 
  • Sunflora
    Haipodai skrev 2023-12-30 09:47:42 följande:

    Tack alla för svar!

    Jag kanske ska börja med disktrasa/pannband/halsduk som ni säger... men jag förstår inte hur jag ska förstå någonsin hur det funkar för ärmarna? Eller hur man läser av dessa instruktioner?

    Typ bilden där, vadå "upprepa"? Man ska väl bara följa mönstret eller! Uppenbarligen inge.... //


    Jag kan inte läsa beskrivningen på min mobil men det är otroligt vanligt att det står upprepa istället för att de upprepar texten gång på gång. Ärmarna på bilden har tre likadana ränder istället för att upprepa samma text tre gånger kan vara en av dem vara beskriven sen gör du samma sak två gånger till. 


    Monteringen gör du sist det behöver du inte bry dig om nu. Det första du behöver göra är att göra en provlopp och tvätta så du ser hur garnet reagerar i maskinen och vilken stickfasthet just du stickar med. Därefter behöver du ta reda på vilken storlek du ska göra och lägga upp maskorna.  

  • Haipodai
    Sunflora skrev 2023-12-30 14:18:41 följande:

    Jag kan inte läsa beskrivningen på min mobil men det är otroligt vanligt att det står upprepa istället för att de upprepar texten gång på gång. Ärmarna på bilden har tre likadana ränder istället för att upprepa samma text tre gånger kan vara en av dem vara beskriven sen gör du samma sak två gånger till. 


    Monteringen gör du sist det behöver du inte bry dig om nu. Det första du behöver göra är att göra en provlopp och tvätta så du ser hur garnet reagerar i maskinen och vilken stickfasthet just du stickar med. Därefter behöver du ta reda på vilken storlek du ska göra och lägga upp maskorna.  


    Tack för svar!

    Men den är lika stor hela vägen? Alltså som en rektangel? Inte så att det är färre stygn där armarna ska sitta?

    Jag syftar mest på figuren längst ner är två rutor markerade och det står "upprepa" (till vänster om "börja här"), vad menar de med det?
  • Haipodai
    mari123 skrev 2023-12-30 16:06:44 följande:

    På YT finns många jättebra instruktionsvideos för stickning😊 


    Tack för tips! Har kollat och ska kolla mer, men jag förstår liksom inte alls texten... vet inte hur jag ska lära mig heller? Vad betyder detta exempelvis:

    Sprundkant: Plocka upp ca 37 (41) 45 (49) 53 (57) m med fg 1 på st 3½ runt sprundet innanför 1 m från räts
    och sticka 1 rätt v från avigs. Maska av.
    Halskant: Plocka upp ca 68 (72) 76 (80) 84 (88) m med fg 1 på rundst 3½ runt halsringningen från räts och
    sticka 1 rätt v från avigs. Maska av med rm ej för fast.
    Sy i ärmarna. Sy ärm- och sidsömmarna. Sy i en ½ m från varje sida för en smidig söm.
    Gör 2 snoddar i fg 1 och sy fast upptill på varje sida av sprundet.

    Fg? 3 1/2 vad? Vadå för snoddar?
  • Tow2Mater
    Stickning nybörjare

    Startdatum 21 februari 2024Veckodagar OnsdagTidpunkt 17:30?20:00Antal tillfällen 5Pris 1750 kr
    Här börjar vi från början för att komma igång och varvar praktik med teori. Lägger upp maskor, stickar räta och aviga maskor och provar olika resår-och mosstickningar. Vi går igenom förkortningar, hur du läser en beskrivning och hur du tolkar ett diagram.www.abf.se/arrangemang/stockholms-lan/stockholm/konsthantverk-handarbete-slojd/stickning-nyborjare/

    ABF har säkert liknande kurser på andra platser än Stockholm. Kolla där du bor.
  • Sunflora
    Haipodai skrev 2023-12-30 16:50:32 följande:
    Tack för tips! Har kollat och ska kolla mer, men jag förstår liksom inte alls texten... vet inte hur jag ska lära mig heller? Vad betyder detta exempelvis:

    Sprundkant: Plocka upp ca 37 (41) 45 (49) 53 (57) m med fg 1 på st 3½ runt sprundet innanför 1 m från räts
    och sticka 1 rätt v från avigs. Maska av.
    Halskant: Plocka upp ca 68 (72) 76 (80) 84 (88) m med fg 1 på rundst 3½ runt halsringningen från räts och
    sticka 1 rätt v från avigs. Maska av med rm ej för fast.
    Sy i ärmarna. Sy ärm- och sidsömmarna. Sy i en ½ m från varje sida för en smidig söm.
    Gör 2 snoddar i fg 1 och sy fast upptill på varje sida av sprundet.

    Fg? 3 1/2 vad? Vadå för snoddar?
    Fg betyder färg 1, på bilden är det vitt garn men du kan välja en annan färg om du vill. Du ska använda en rundsticka som är storlek 3 1/2 (alltså 3,5 mm) snoddarna är snörena längst upp i halsen som man knyter tröjan med. 
    Haipodai skrev 2023-12-30 16:02:14 följande:
    Tack för svar!

    Men den är lika stor hela vägen? Alltså som en rektangel? Inte så att det är färre stygn där armarna ska sitta?

    Jag syftar mest på figuren längst ner är två rutor markerade och det står "upprepa" (till vänster om "börja här"), vad menar de med det?

    Titta på bilden så ser du hur tröjan ser ut. Det är inte en rektangel halsringningen är inte rak och den är troligtvis inte ärmhålet heller du kommer behöva öka och minska antalet maskor det står i beskrivningen när du ska göra det. 


    De menar att du ska börja där pilen visar och sen ska du upprepa tills det är så stort som du vill ha det. 

  • Haipodai
    Tow2Mater skrev 2023-12-30 17:13:12 följande:
    Stickning nybörjare

    Startdatum 21 februari 2024Veckodagar OnsdagTidpunkt 17:30?20:00Antal tillfällen 5Pris 1750 kr
    Här börjar vi från början för att komma igång och varvar praktik med teori. Lägger upp maskor, stickar räta och aviga maskor och provar olika resår-och mosstickningar. Vi går igenom förkortningar, hur du läser en beskrivning och hur du tolkar ett diagram.www.abf.se/arrangemang/stockholms-lan/stockholm/konsthantverk-handarbete-slojd/stickning-nyborjare/

    ABF har säkert liknande kurser på andra platser än Stockholm. Kolla där du bor.
    Tack för tips!! Ska absolut kolla in!
  • Haipodai
    Sunflora skrev 2023-12-30 19:36:15 följande:
    Fg betyder färg 1, på bilden är det vitt garn men du kan välja en annan färg om du vill. Du ska använda en rundsticka som är storlek 3 1/2 (alltså 3,5 mm) snoddarna är snörena längst upp i halsen som man knyter tröjan med. 
    Haipodai skrev 2023-12-30 16:02:14 följande:
    Tack för svar!

    Men den är lika stor hela vägen? Alltså som en rektangel? Inte så att det är färre stygn där armarna ska sitta?

    Jag syftar mest på figuren längst ner är två rutor markerade och det står "upprepa" (till vänster om "börja här"), vad menar de med det?

    Titta på bilden så ser du hur tröjan ser ut. Det är inte en rektangel halsringningen är inte rak och den är troligtvis inte ärmhålet heller du kommer behöva öka och minska antalet maskor det står i beskrivningen när du ska göra det. 


    De menar att du ska börja där pilen visar och sen ska du upprepa tills det är så stort som du vill ha det. 


    Tack så mycket! Förstår. Egentligen vill man ju sitta bredvid någon första gången man stickar som kan detta... är så lätt att bli fel. Skulle vara så roligt om man lyckades sticka en tröja! Är det svårt överlag att lära sig?
  • Elin pelin

    Drops har många videor med tips, de har även tips på hur man läser ett mönster. Om det är bra vet jag inte. Annars kan jag tipsa om " stora boken om stickning", jag lånade den på bibblan när jag lärde mig sticka.

  • Sunflora
    Haipodai skrev 2023-12-30 20:30:18 följande:
    Tack så mycket! Förstår. Egentligen vill man ju sitta bredvid någon första gången man stickar som kan detta... är så lätt att bli fel. Skulle vara så roligt om man lyckades sticka en tröja! Är det svårt överlag att lära sig?

    Det finns stickgrupper om du vill sticka tillsammans med andra. Sök på Facebook. Bor du i Stockholm har Nordiska museet fysiska stickmöten med jämna mellanrum nästa är 17 januari klockan 15-20:00. Det är träffar alltså inte med en lärare utan att man träffas och stickar tillsammans har du enstaka frågor är min erfarenhet att det brukar gå bra att fråga någon med mer erfarenhet. 


    Det blir lättare när man kommer in i det  början är det mycket att ta in med alla nya ord och förkortningar men man lär sig som med allt annat. 

Svar på tråden Någon stick-kunnig?