Anonym (Jessica) skrev 2023-12-29 19:45:35 följande:
Stackars tjej.
Det man iallafall borde sluta me är att påpeka att hon gör det för att få uppmärksamhet. Jäkla trams. Hur kan man tro att nån vill skada sig själv med flit.
Och jo jag har erfarenhet av psykisk ohälsa själv. Inte EIPS. De trodde iofs att jag hade det också. Men jag hade fårt det utlöst av halsfluss 2007. Så ja, 17 års erfarenhet då.
Videigt att säga sånt. Jag hoppas iallafall inte du säger det till henne. Utan bara sitter här och snackar skit.
Ge henne en kram.
Nej, inte till henne. När det har hänt att jag gjort det så har det straffat sig. Eller hon vet att jag pratat med någon om henne så har det straffat sig med. Jag ger henne gärna en kram men då hon blivit triggad av min midja tidigare så undviker jag det.
Anonym skrev 2023-12-29 19:51:46 följande:
Tänk att du tar en paus, inte att du bryter kontakten.
Gör ingen grej av det men blockera din syster på mobilen / sociala medier.
Skriv inte till din mamma. Om din mamma kontaktar dig kan du säga typ "Jag märker att det är så jobbigt för lisa att träffa mig / ha kontakt. Det verkar som hon blir sämre av det. Det är för hennes skull"
Dra dig bara undan. Ligg lågt. Ge dig inte in i konflikt.
Jag har inte sociala medier längre, men det är pga min egen störning (Histrioni+sociala medier= dålig kombination), så det är mobilen.. Då får jag även blocka mamma samtidigt.
Persefone234 skrev 2023-12-29 19:54:45 följande:
Jag instämmer med övriga om att du bör bryta kontakten med systern och mamman. Inte för deras skull, inte för att du orsakar dem lidande, utan för ditt eget måendes skull. Du har inte ansvar för deras mående och du bär ingen skuld för att de mår dåligt. Din syster verkar vara en fullkomligt omöjlig person att ha i sin närhet. Vad man än gör blir man skuldbelagd och hotad med självskada eller självmord. Det är inte hennes fel att hon har en personlighetsstörning, men hon har fortfarande ansvar för sitt beteende gentemot andra. Jag gissar att hon har mycket låg självinsikt och därför inte riktigt kan tillgodogöra sig behandlingen från psykiatrin. Att din mamma är helt medberoende är ju olyckligt, men ingenting som ska behöva drabba dig. Med tanke på att du själv har samma diagnos som din syster, så är du också extra sårbar och behöver tänka ännu mer på vad du utsätter dig för. Jag tycker du ska ägna ditt liv åt det som får dig att må bra, som exempelvis din fästman, och ta bort sådant som får dig att må dåligt.
Tack. Sista meningen kunde jag läsa med min psykiatrikers röst...lite spooky :)
StudierKemi skrev 2023-12-29 20:17:04 följande:
Det här är ju hemskt jobbigt för dig, Borderlina. Jag tror att hon undermedvetet känner någon oerhörd press på sig själv för att ha en partner och gifta sig (hon är avundsjuk till 110% på dig av den anledningen). Samtidigt är hon inte menad för ett förhållande, aldrig i livet att hon är. Det är väldigt vanligt med människor som borde förbli singlar! Jag är inte heller menad för förhållanden! (Av andra orsaker dock)
Att klippa kontakten är ingen dålig idé. Men ännu bättre är att du säger till henne att hon med största sannolikhet kommer må bättre i livet som evig singel, denna info måste in på ett sätt eller annat. Försök linda in det med lämpliga ord och fraser så räddar du livet på henne. Hon måste hitta sina 100 sätt för att må bra som singel. (Varför jag tar upp en annan dimension av det här och skriver inte enbart att hon ska söka psykolog är väl uppenbart, hon har redan psykologkontakt, eller hur?)
Hon får gärna starta en egen tråd på FL om hon vill och jag skriver gärna flitigt i den tråden till henne, och det gör säkert andra också. Man måste inte ha ett förhållande och hon mår inte bra öht i sitt förhållande. Hennes situation är inte unik, att killen spanar in andra och man mår dåligt som resultat. Killar är dem som ser vackra kvinnor överallt och de har något som de VILL spana in, kvinnor känner inte så om män, det finns inte tillräckligt många hunkar för oss att kolla på.
Jag mådde också dåligt med en man som jag skaffade barn med och gifte mig med, jag hade alltså gått mycket längre med någon annan än vad hon har gjort. Men jag valde att skilja mig för att han kunde inte sluta spana in andra. Förhållanden betyder inte ett minsta dugg om man mår dåligt i dem. Bäst är att kasta bort förhållande-biten i såna fall.
Jag är säker på att psykologer har sagt det här till henne redan (jag har också behandlats av psykologer som yngre, så jag vet), att hon måste fokusera på viktigare saker, stimulera sig själv, tänka logiskt, lära om lära rätt, läsa mycket och tänka på sådant som för en att må bra. Sånt tåls att sägas igen. Hoppas att hon blir bättre snart. Om hon vill kan jag vara hennes vän under villkoret att jag får lära henne all matematik och kemi på gymnasiet (gratis). Då får man en logisk syn på världen, och man är aldrig uttråkad. Men bara om hon vill. Jag tycker oerhört synd om henne. Hoppas att hon blir bättre snart 
Hennes relation är så trasig. De är ihop ett par veckor, inte ihop ett par veckor, sedan ihop igen, han behandlar henne som skräp varvat med perioder där han faktiskt verkar rätt snäll. Han är dessutom bundis med mammas pojkvän och de super ihop. alla 4. Nu under jul har det vart helt extremt från kanske 22 och framåt men jag gissar/hoppas att det lugnar ner sig lite med supandet efter nyår.