• PappaUndrar88

    Godkänna flytt till annan kommun?

    Hej!

    Situationen är som sådan att jag bor med mina barn i en mindre kommun. Barnen går i skola här där jag bor och det funkar bra för mig.

    Barnens mamma har flyttat till en större stad (hon bor cirka 1.5 mil utanför den staden) i närheten och vill så klart få dit barnen.

    Jag har gått med på att fram till sommaren flytta in till den större staden.

    Nu till dilemmat, Vi behöver adressändra barnen till den större staden för att i god tid kunna ansöka om skola. Problemet för mig är att barnen riskerar att hamna i en skola utanför stan (alltså nära adressen dom är skrivna på). Godkänner jag flytten så tackar jag i princip ja till att barnen går i skola väldigt långt från min framtida bostad, tackar jag nej så är risken att urvalet av skolor blir betydligt mindre när jag väl får en adress i den större staden fram emot sommaren.

    Någon som varit i en liknande situation eller har råd att dela med sig av?

    Mvh

  • Svar på tråden Godkänna flytt till annan kommun?
  • Tow2Mater

    Godkänner du flytten så tackar du i princip ja till att barnen går i skola väldigt långt från din framtida bostad - vad mer info behover du for beslut? Du vet ju vad som gäller. Vill du detta?
    Jag skulle inte godkänna flytt i din sits.

  • PappaUndrar88
    Tow2Mater skrev 2023-12-29 17:08:26 följande:

    Godkänner du flytten så tackar du i princip ja till att barnen går i skola väldigt långt från din framtida bostad - vad mer info behover du for beslut? Du vet ju vad som gäller. Vill du detta?
    Jag skulle inte godkänna flytt i din sits.


    Nej precis så jag tänker! Men ska prata med kommunen om hur stora möjligheterna är att kunna få en annan skola :/
  • Tow2Mater

    Kan man inte ställa sig i kö för önskad skola med motivering man planerar flytta? Det ska väl inte krävas man redan flyttat innan man får köa?

  • PappaUndrar88
    Tow2Mater skrev 2023-12-29 17:54:48 följande:

    Kan man inte ställa sig i kö för önskad skola med motivering man planerar flytta? Det ska väl inte krävas man redan flyttat innan man får köa?


    Enligt henne så nej, men ska såklart ringa kommunen också kring möjligheter. Vore ju synd att behöva ställa in flytten till stan pga av byråkrati :(
Svar på tråden Godkänna flytt till annan kommun?