• Vackerblumma9

    Måste jag betala ändå?

    Hej! Jag köpte för över ett år sedan en ny mobiltelefon på avbetalning i 2års tid. Jag fick aldrig någon räkning, ringde och frågade flera gånger, då dom lite otrevligt nekade att jag ens skulle ha någon avbetalning hos dom alls. Dom måste alltså ha gjort något fel i sitt system där det stått att jag inte gjort något köp alls, antar jag. 



    Häromdagen fick jag ett kvitto på köpet där det står att hela beloppet är betalt, men nu har jag fått en faktura på hela beloppet som dom påstår att jag måste betala innan 
    11 januari. Stämmer detta? Eller kan jag vägra när jag har kvitto från dom som säger att varan är fullt betald? 

  • Svar på tråden Måste jag betala ändå?
  • Vackerblumma9
    Spucks skrev 2023-12-31 15:12:47 följande:

    Jag har ingen aning om du kan undvika att betala, men jag skulle råda dig att söka ekonomisk rådgivning, för ditt sätt att hantera pengar låter inte bra och du kan lätt hamna i problem.



    Ekonimisk rådgivning? Hahaha! Vem fan köper inte mobiler via avbetalning på abonnemang nu för tiden? Jag har inga problem alls med pengar. Jag är däremot säsongsarbetare och lever ganska knivigt om vintrarna. 


    Det finns ingenting annat i mitt liv som är belånat till eller på avbetalning. Så jag skulle nog säga att jag tvärtom har ganska bra koll på mina pengar. Men livet kan ändras, inkomst kan ändras osv osv, eller hur?

  • Vackerblumma9

    Det är tråkigt att man inte kan ställa en fråga utan att få påhopp och bli ifrågasatt. Det är ju som det är oavsett.

    Nu är det som så att jag pratade med säljaren idag, som förövrigt hade attityd som ett rövhål, och inte lät mig avbetala telefonen, trots att det är vad som står i avtalet vi skrev från start, och får dessvärre ta smällen på hela beloppet trots att jag inte gjort några fel alls I detta egentligen. 

  • Vackerblumma9
    Spucks skrev 2024-01-01 19:45:16 följande:
    Ekonomisk rådgivning eftersom han köper en dyr telefon han inte har råd med att betala på en gång, vill betala på avbetalning, men sparar inte pengarna som skulle ha gått till avbetalningen när säljaren betedde sig som efterbliven.
    TS skrev även att han ville betala hela beloppet någon gång för då hade han pengar, men nu kan han inte längre göra det.
    Vill också tillägga att det är kul att du påpekar att 9k (ish) är en dyr telefon. Vilket årtal lever du i? Jag har vänner där vissa av dom har telefoner för 15k och uppåt. Jag tog en gammal modell, inte den nyaste och dyraste. 
  • Anonym (Lili)

    Fast varför pratar du med säljaren?
    Ta det högre upp i kedjan. Du måste ju inte lösa det här med personen som gjorde felet och beter sig illa, prata med någon chef istället.

  • Vackerblumma9
    Anonym (Lili) skrev 2024-01-04 05:12:16 följande:

    Fast varför pratar du med säljaren?
    Ta det högre upp i kedjan. Du måste ju inte lösa det här med personen som gjorde felet och beter sig illa, prata med någon chef istället.


    Det går tydligen inte att få tag på någon annan. Jag har ringt deras kundtjänst flera gånger, dom ber mig maila sen ringer säljarna från butiken upp en vecka senare typ. Räkningen går snart ut så med deras långsamma kundservice lär det inte hinnas med ändå. 


    Dom påstod att avbetalningen inte gått igenom, därav har jag inte fått några räkningar och måste tydligen nu betala allt direkt. Konstigt bara, jag fick grönt ljus på abonnemanget men inte telefonen tydligen, har ings betalningsanmärkningar eller så. Han sa även att det inte går att delbetala, för att jag hade chansen för någon månad sedan när dom ringde, men varje gång dom ringde var jag på jobbet och kunde inte svara. Så tydligen går det inte längre nu då (ha ha)?

  • Anonym (Lili)
    Vackerblumma9 skrev 2024-01-04 06:09:40 följande:

    Det går tydligen inte att få tag på någon annan. Jag har ringt deras kundtjänst flera gånger, dom ber mig maila sen ringer säljarna från butiken upp en vecka senare typ. Räkningen går snart ut så med deras långsamma kundservice lär det inte hinnas med ändå. 


    Dom påstod att avbetalningen inte gått igenom, därav har jag inte fått några räkningar och måste tydligen nu betala allt direkt. Konstigt bara, jag fick grönt ljus på abonnemanget men inte telefonen tydligen, har ings betalningsanmärkningar eller så. Han sa även att det inte går att delbetala, för att jag hade chansen för någon månad sedan när dom ringde, men varje gång dom ringde var jag på jobbet och kunde inte svara. Så tydligen går det inte längre nu då (ha ha)?


    Men ring inte den butiken, ring deras kundnummer.
  • Vackerblumma9
    Anonym (Lili) skrev 2024-01-04 06:34:22 följande:
    Men ring inte den butiken, ring deras kundnummer.
    Det är kundnumret jag ringt! Butiken går inte ens att ringa till, finns inget nummer dit.
  • Anonym (Qwerty)
    Vackerblumma9 skrev 2024-01-03 23:49:59 följande:
    Vill också tillägga att det är kul att du påpekar att 9k (ish) är en dyr telefon. Vilket årtal lever du i? Jag har vänner där vissa av dom har telefoner för 15k och uppåt. Jag tog en gammal modell, inte den nyaste och dyraste. 
    För dig är det en för dyr telefon eftersom du inte har råd att betala den. Har man ingen buffert så ska man inte handla på avbetalning. Du skriver att du har bra ekonomi och koll, men du kan ju inte ens betala en oförutsedd utgift på 4 500 kr. 
  • Vackerblumma9
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-01-04 07:52:18 följande:
    För dig är det en för dyr telefon eftersom du inte har råd att betala den. Har man ingen buffert så ska man inte handla på avbetalning. Du skriver att du har bra ekonomi och koll, men du kan ju inte ens betala en oförutsedd utgift på 4 500 kr. 

    vad pratar du om egentligen? Jag har mycket väl råd att betala en oförutsedd utgift på mer än det, vilket jag skrivit längre upp också. Vad vet du om min inkomst nu helt plötsligt? Att det är tight en månad betyder inte att man är luspank varken då eller annars. Jag tror faktiskt att även du har sämre månader. Just nu handlar det faktiskt i största mån om principen, varför ska jag när avtalet sa två år från start? 

    Jag ska gladeligen betala in fakturan på hela beloppet nu för att bli av med skiten, och sen aldrig mer sätta min fot hos felgiganten. Men att du skriver som att jag vore en 18 årig snorunge med 0 koll stör mig något enormt.

  • Anonym (Qwerty)
    Vackerblumma9 skrev 2024-01-04 09:21:55 följande:

    vad pratar du om egentligen? Jag har mycket väl råd att betala en oförutsedd utgift på mer än det, vilket jag skrivit längre upp också. Vad vet du om min inkomst nu helt plötsligt? Att det är tight en månad betyder inte att man är luspank varken då eller annars. Jag tror faktiskt att även du har sämre månader. Just nu handlar det faktiskt i största mån om principen, varför ska jag när avtalet sa två år från start? 

    Jag ska gladeligen betala in fakturan på hela beloppet nu för att bli av med skiten, och sen aldrig mer sätta min fot hos felgiganten. Men att du skriver som att jag vore en 18 årig snorunge med 0 koll stör mig något enormt.


    Visst, vi säger så. Låt bli att betala av princip och sedan får du extraavgifter och ränta. Men det har du ju råd med.
  • Vackerblumma9
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-01-04 10:18:15 följande:
    Visst, vi säger så. Låt bli att betala av princip och sedan får du extraavgifter och ränta. Men det har du ju råd med.

    Det är komiskt att du undvek att svara på vad jag skrev och fortsätter leka allan istället, jag är medveten om att det är ränta. men det gör mig ingenting, jag kan nästan lova att jag dubblar din årsinkomst, så du behöver inte oroa dig för min inkomst, eller mitt sätt att hantera mina pengar. 


    Jag har ett betalt hus, en betald bil, osv osv. Det är ingen fara jag lovar! :) 

  • Anonym (Qwerty)
    Vackerblumma9 skrev 2023-12-29 15:35:18 följande:

    Jag ser att många av er påpekat att jag skulle ha köpt något jag inte haft råd med, och vill då bara påpeka att det är väldigt stor skillnad på att betala några hundralappar i månaden och att betala 9-10k direkt. De flesta har idag avbetalning på sina mobiltelefoner, precis som jag. Om ni har råd att hämta ut en mobil och betala hela på direkten- lucky you, men alla har inte den ekonomin. Kan även tillägga att mobilen det handlat om krånglat sedan dag 1, jag har därav behövt byta. Eftersom jag inte hade något köp enligt dom har jag inte kunnat lämna in den på garantin som jag annars hade heller. Jättekul.


    Jag har gjort allt jag kunnat i denna situation. Och hur stort är inte Elgiganten liksom? Borde dom inte veta lite bättre vad dom sysslar med?


    Men du har ju jättebra ekonomi, det skriver du ju själv. 
  • Anonym (Qwerty)
    Vackerblumma9 skrev 2024-01-04 16:08:08 följande:

    Det är komiskt att du undvek att svara på vad jag skrev och fortsätter leka allan istället, jag är medveten om att det är ränta. men det gör mig ingenting, jag kan nästan lova att jag dubblar din årsinkomst, så du behöver inte oroa dig för min inkomst, eller mitt sätt att hantera mina pengar. 


    Jag har ett betalt hus, en betald bil, osv osv. Det är ingen fara jag lovar! :) 


    Men du har en obetald mobil 😊
  • Vackerblumma9
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-01-04 16:40:52 följande:
    Men du har en obetald mobil 😊

    som jag skrivit är jag säsongsarbetare och vid tillfället jag hämtade ut var det inte säsong, då har jag sämre. Nu är det inte säsong, då har jag sämre, vad är ditt problem? Nej tyvärr så har jag inte det, så ditt argument håller inte där.. Jag betalade den gamla idag, tråkigt då den krånglade från start och jag inte kunde lämna in den eftersom ?jag aldrig köpt den? enligt dom, så den har jag bytt ut för längesen och min nuvarande är betald från start, precis som allt annat jag äger ???? 

    Eftersom du klankar ner på att någon tar en telefon på avbetalning så är du alltså en sån som tycker att de med låg inkomst ska vara hemlösa och inte ha någonting i livet. Vilken tråkig människosyn du har.. Slår vad om att både du, och mååånga andra av Sveriges befolkning har avbetalning på betydligt mycket mer än en mobiltelefon, och så vill du verka märkvärdig här för att känna dig liiiite bättre. Vidrigt.

  • Anonym (Qwerty)
    Vackerblumma9 skrev 2024-01-04 17:22:09 följande:

    som jag skrivit är jag säsongsarbetare och vid tillfället jag hämtade ut var det inte säsong, då har jag sämre. Nu är det inte säsong, då har jag sämre, vad är ditt problem? Nej tyvärr så har jag inte det, så ditt argument håller inte där.. Jag betalade den gamla idag, tråkigt då den krånglade från start och jag inte kunde lämna in den eftersom ?jag aldrig köpt den? enligt dom, så den har jag bytt ut för längesen och min nuvarande är betald från start, precis som allt annat jag äger ???? 

    Eftersom du klankar ner på att någon tar en telefon på avbetalning så är du alltså en sån som tycker att de med låg inkomst ska vara hemlösa och inte ha någonting i livet. Vilken tråkig människosyn du har.. Slår vad om att både du, och mååånga andra av Sveriges befolkning har avbetalning på betydligt mycket mer än en mobiltelefon, och så vill du verka märkvärdig här för att känna dig liiiite bättre. Vidrigt.


    Visst, jättebra. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-01-04 07:52:18 följande:
    För dig är det en för dyr telefon eftersom du inte har råd att betala den. Har man ingen buffert så ska man inte handla på avbetalning. Du skriver att du har bra ekonomi och koll, men du kan ju inte ens betala en oförutsedd utgift på 4 500 kr. 
    Jag hade inte heller känt för att betala hela om uppgörelsen är på 24 månader. TS har skrivit flera gånger att hon kan betala 4500+ som du skrivit. 
    TS elgiganten är ett skitföretag utan känsla för kundservice om du löser deras recensioner kan många intyga de.
  • Anonym (Testat)

    Hej!
    jag hade av ren princip bestridit fakturan, då får dom inte skicka den till inkasso eller KF. Du har kvitto på att den är betald, hänvisa till det. 
    Någon skrev att du måste visa transaktion men du kan ju betalat kontant :)
    Dom har inte rätt att ta ut några extra kostnader om fakturan är bestriden. 
    Dom kan däremot driva det i tingsrätten men då kan du gå med på förlikning om dom upprättar en avbetalning som det är sagt från början. Dom kommer ingenstans om du har papper på avbetalningsplan.

  • Anonym (Lili)
    Anonym (Testat) skrev 2024-01-11 11:34:59 följande:

    Hej!
    jag hade av ren princip bestridit fakturan, då får dom inte skicka den till inkasso eller KF. Du har kvitto på att den är betald, hänvisa till det. 
    Någon skrev att du måste visa transaktion men du kan ju betalat kontant :)
    Dom har inte rätt att ta ut några extra kostnader om fakturan är bestriden. 
    Dom kan däremot driva det i tingsrätten men då kan du gå med på förlikning om dom upprättar en avbetalning som det är sagt från början. Dom kommer ingenstans om du har papper på avbetalningsplan.


    Betalar man kontant får man kvitto. Du kan ju inte hävda att du betalat något men sedan varken kan visa kontoutdrag eller kvitto från det.
    Ts har ju inte betalat så att stå och påstå att hon gjort det och sedan ändå inte kunna bevisa det leder ingenstans.

    Sedan är det så att om du har en avgift men ingen räkning, så är du ändå skyldig att betala. Man kan egentligen inte skylla på att räkningen inte kom.
  • Anonym (Testat)
    Anonym (Lili) skrev 2024-01-11 18:56:50 följande:
    Betalar man kontant får man kvitto. Du kan ju inte hävda att du betalat något men sedan varken kan visa kontoutdrag eller kvitto från det.
    Ts har ju inte betalat så att stå och påstå att hon gjort det och sedan ändå inte kunna bevisa det leder ingenstans.

    Sedan är det så att om du har en avgift men ingen räkning, så är du ändå skyldig att betala. Man kan egentligen inte skylla på att räkningen inte kom.
    Men nu har hon ju ett kvitto som säger att den är betald, jag skrev bara att en transaktion inte är nödvändig att visa utan räcker med kvittot. 
  • Anonym (Lili)
    Anonym (Testat) skrev 2024-01-15 09:05:32 följande:
    Men nu har hon ju ett kvitto som säger att den är betald, jag skrev bara att en transaktion inte är nödvändig att visa utan räcker med kvittot. 
    Det kvittot är ju fel.

    Om de väljer att skicka till kronofogden är det ts som får bevisa att hon betalat redan, vilket hon inte kommer kunna. Kvittot räcker inte om inte transaktionen existerar. Tex att det dragits pengar från kontot.

    Att de vill ha in hela beloppet, så brukar det bli om avbetalning inte sköts, då faller hela avtalet och gäller inte längre. Elgiganten har såklart inte skött det här alls bra, men som kund har man också eget ansvar att betalningarna sköts.
Svar på tråden Måste jag betala ändå?