• Mojsan95

    Ärflighet i bristningar

    Hej! 


    jag har ca 3 månader kvar till min första förlossning och bli mamma 😊. Jag pratade med min egen mamma under julen om just förlossningen. Hon berättade då att hon haft verkar i totalt 3 dygn och sedan krystvärkar i 1h och 18 minuter för att sedan få en grad 4 bristning? 

    Jag försöker processa detta men har ändå känt lite smått panik över detta i efterhand för jag önskar mig ungefär raka motsatsen till min egen förlossning.. min fråga är om ni vet hur mycket ärftlighet som finns i just förlossningsskeendet? eller ska jag ställa in mig på att det kommer ta jävligt lång tid och att spricka 🥲?? Jag tycker man pratar mycket om ärftlighet gällande graviditet överlag o gå över tiden osv..

  • Svar på tråden Ärflighet i bristningar
  • Ememem

    Jag har inte hört något direkt om ärftlighet avseende förlossningsskeendet och bristningar under förlossningen, men jag är ganska säker på att båda mina förlossningar inte var lik den min mamma hade med mig.

    Min mamma gick över tiden tre veckor med mig, jag skulle ha blivit vräkt på måndagen och föddes söndag eftermiddag. De åkte in på kvällen och jag är född först sen eftermiddag. 


    Mina egna barn är födda innan bf. Med första var jag inne knappt tre timmar tror jag och med tvåan åkte vi in på natten och han är född tidig morgon. Den enda likheten är att båda mina är söndagsbarn.

    Sen tror jag vården också har utvecklats under åren för att hitta bättre metoder att motverka bristningar.

  • Cereal Killer

    En del av riskfaktorerna för bristningar är mer eller mindre ärftliga. Tex så drabbas kortare kvinnor något oftare, och kroppslängden är ju starkt ärftlig. Även det sociala arvet kan spela in (i vilken ålder man skaffar barn, kostvanor vilket kan påverka barnets födelsevikt osv). Men för att göra en riskbedömning så är det ju dina riskfaktorer du ska gå efter, det är ju liksom det som är facit på vad du faktiskt ärvt av din mamma. Och även om man har riskfaktorer så är risken låg att drabbas av en grad-4-bristning, så det finns inget som säger att du skulle få en jobbig förlossning för att det blev så för din mamma. 


    Graviditetslängden och födelsevikten är också delvis genetisk. Ca 25-40% har uppskattats bero på genetik, och på detta finns återigen det sociala arvet. 

Svar på tråden Ärflighet i bristningar