• Anonym (Lisa)

Vad gör dig glad?

Känner mig deppig såhär i mellandagarna, är i 40-års åldern, gått upp i vikt av tröstätning, varit singel i typ 10 år och saknar livsgnista.
    Vad gör er glada, helt på egen hand? Vill bli självförsörjande tillfreds.

• Svar på tråden Vad gör dig glad?
  • Anonym (Png)

Det enda som gör mig känslomässigt och psykiskt tillfreds är att träna. Inte några skogspromenader eller lugna yogapass, utan hård styrketräning där jag får ta i och bli svettig.

Fram tills för tre år sedan hade jag aldrig varit på ett gym eller tränat på något annat sätt. Höll aldrig på med någon idrott som barn och har överlag varit väldigt fysiskt inaktiv genom livet. Hade följaktligen övervikt, svaga knän och dålig kroppskännedom när jag började, så det var verkligen att börja från noll. Är kvinna, 45 år

• Anonym (RS)

Beklagar hur du mår, jag känner tyvärr igen mig.

Det som jag har lärt mig genom livet och några kriser är att jag behöver:

* Kommunicera - sätta ord på tankar och känslor, formulera och säga högt
    * Promenera - tänka, känna, sortera och skapa en tydlighet samt landa i mig
    * Vila - återhämta mig fysiskt för att få kraft att fungera på ett bra sätt psykiskt
    * Göra saker - få saker gjorda rent praktiskt, känna stolthet, bocka av listor
    * Träna - har jag jag inte gjort så mycket men när jag väl gör det så mår jag bra
    * Laga - göra mat efter recept, inte bara "enkelt" utan känna lite extra

Jag tröstäter också ibland och har gått upp i vikt. Nu är den på väg ned igen men för mig handlar det om att bestämma mig om vad jag vill och kämpa mot målet.

Och när jag faller på resan så får inte det bli en ursäkt för mig att tappa helt utan upp på hästen igen och påminna mig om vad mitt mål är och varför.

Min disciplin går bra i perioder. Man är bara människa.

Varma hälsningar till dig.

• Anonym (nytt liv)

Nytt liv gör mig glad. Att se våren komma, att se de första skotten i trädgårdslandet, gå förbi gårdarna och se små lamm, kalvar och föl. 

Att jobba med händerna. Odla, göra sysslor som behöver göras men ofta blir lite eftersatta. Hugga ved. Lägga pussel, sy upp kläder, ta hand om skördar och skogens vilda gåvor.

Gå upp klockan fyra på morgonen och dra upp nät och kräftburar.

Öppna rökhusdörren när det hänger korvar och fiskar där inne.

Att få sätta sig efter en lång dag med en god bok och en kopp te eller choklad.

Sånt blir jag lycklig av.

• Anonym (RS)

Hej TS,

Det skulle vara intressant att få dina tankar på olika inlägg. Är det något som du tycker är intressant att ta vidare?

Svar på tråden Vad gör dig glad?