• sagopatrull123

    Hjälp mig, Mitt syskon äter upp mig

    Hej!

    Mitt syskon ringer mig mellan  5-8ggr/ dag. Vi är över 40 år båda två med barn.
    Vi kan umgås en hel dag och när jag kommer hem ringer hen mig och frågar: Hej, vad gör du?" När jag då inte har så mycket att säga blir hen sur.

    Hen hänger upp hela sitt liv på mig, klagar på alla människor hen möter och har inga vänner. Allt är upp till mig. 

    Hen blir sur när jag inte svarar i telefon och direkt efter kommer ett meddelande: Jag ringde?" 

    Hen blir sur om jag har en åsikt som avviker ifrån vad hen tycker är normalt.
    Det har varit såhär i många många år, jag har försökt ta upp detta men hen blir då vansinnig och börjar skuldbelägga. 

    Vad ska jag göra?
    Måste man umgås med sina syskon såhär mycket?
  • Svar på tråden Hjälp mig, Mitt syskon äter upp mig
  • Anonym (Ck)

    Och jag förstår att det kan bli lite jobbigt och göra så, men du behöver inte sitta och diskutera med dom för det är inte ditt jobb. Lycka till och ha så skoj!

  • sagopatrull123

    Tack för era råd. Soc har utvärderat och allt är ok. Hen är otroligt bra på att skapa yta, som ser bra ut. Jag är inte orolig för barnen.
    Ja det är en soppa och sååå jobbigt. Det stärker mig mycket att få höra att detta inte är normalt och att jag inte behöver ta det. 

    Vet fortfarande inte hur jag ska klara att sätta gränser. Får bara fortsätta försöka....

  • Anonym (H)

    Känner igen mig. Är svårt när ens syskon är ensam och man är den enda hen har. Man har ett moraliskt ansvar men det ska ju inte gå ut över hela ens liv.

  • sagopatrull123

    H- Sant! Läser lite om narcissism.. det stämmer väldigt bra in på hen. Likaså borderline. Hatar det dåliga samvetet och skulden jämt. 

  • Anonym (Ronja)

    Jösses vad jobbigt. Umgås mindre med syskonet, säg att du har mkt att göra. 

  • Anonym (Dini)
    sagopatrull123 skrev 2023-12-27 16:08:27 följande:

    H- Sant! Läser lite om narcissism.. det stämmer väldigt bra in på hen. Likaså borderline. Hatar det dåliga samvetet och skulden jämt. 


    Och henne måste du umgås med. Lider med dig. 

    Sätt gränser och stå på dig. Om hon inte respekterar det så har du inte mycket annat val än att sluta att träffas. För dina barns skull och bästa. 
  • Core
    Anonym (Olle) skrev 2023-12-27 14:18:06 följande:

    Jag behöver tyvärr lämna tråden, TS. Men vill bara säga att jag hoppas att du kan hitta hjälp att få avstånd till ditt syskon, eller att hen får ordning på sina mediciner igen. Men fundera även då på hur mycket kontakt du orkar ha. 


    Nu blir man ju nyfiken!? Varför måste man lämna en tråd?
  • Anonym (Ck)
    Core skrev 2023-12-27 18:02:56 följande:
    Varför måste man lämna en tråd?
    För diagnoser gillar inte när man pratar om dom. Dom gillar bara att diskutera om och vara taskiga mot andra folk. 
  • Anonym (Olle)
    Core skrev 2023-12-27 18:02:56 följande:
    Nu blir man ju nyfiken!? Varför måste man lämna en tråd?
    För att nivån blev så låg att det blev plågsamt. 
  • Anonym (Ck)
    Anonym (Olle) skrev 2023-12-27 18:43:09 följande:
    För att nivån blev så låg att det blev plågsamt. 
    Så mycket smärta! En gång på varje sida. Om livet är så plågsamt för dig varför startade du det då? 
  • Anonym (Ck)
    Anonym (Olle) skrev 2023-12-27 13:53:00 följande:
    Som vanligt på FL blir man plågsamt påmind om hur stor okunskapen om psykisk ohälsa är. 
    Plåg, plåg, vet inte vad man ska göra eller gå! 

    Jobbigt hörreduru.. 
  • Anonym (Olle)
    Core skrev 2023-12-27 18:02:56 följande:
    Nu blir man ju nyfiken!? Varför måste man lämna en tråd?
    En person spammar flera trådar idag. Jag har sett hur hen beter sig i andra trådar och vill inte ha med personen att göra. Trådarna blir förstörda av tjafs och jag vill inte vara delaktig i att förstöra tråden. 
  • Anonym (Ck)
    Anonym (Olle) skrev 2023-12-27 18:46:39 följande:
    En person spammar flera trådar idag. Jag har sett hur hen beter sig i andra trådar och vill inte ha med personen att göra. Trådarna blir förstörda av tjafs och jag vill inte vara delaktig i att förstöra tråden. 
    Men varför citerade du då? 
  • Anonym (Ck)
    Anonym (Olle) skrev 2023-12-27 14:06:46 följande:

     


    Stalkning är ju ett brott numera, kan vara något att ha i minnet. 


    Gäller inte dig dock? Jag har skrivit här på forumet under kvällen, och jag visste ju för flera timmar sedan att du projicerade deluxe
  • Anonym (Ck)
    Anonym (Ck) skrev 2023-12-27 18:50:45 följande:
    Gäller inte dig dock? Jag har skrivit här på forumet under kvällen, och jag visste ju för flera timmar sedan att du projicerade deluxe
    Jag garvade när jag läste det där och tänkte "jaha, ska du börja leta efter mina inlägg?" 
  • Anonym (N)

    Detta måste påverka dina barn också negativt. 
    Om det är svårt att säga nej till ditt syskon tänk på dina barn.

  • Anonym (Ulla12345)

    Usch, jag lider med dig! Har också närstående med borderline och narcissistiska drag. Tyvärr är det viktigaste att dra just gränser, för det är ack så svårt! Fortsätt när du får mothugg men ta aldrig verbal misshandel. Dokumentera och anmäl det! Nu hoppas jag att du slipper psykisk misshandel, men om det sker: tveka inte en sekund att anmäla. Jag vet att det är svårt för hen har ingen annan och står dig nära, men du måste sätta gränser för hur du accepterar att bli behandlad. 

    Nu inför nya året, ge dig själv denna checklista:

    1. Jag ska inte svara på meddelanden/telefonsamtal från hen när jag inte vill/har tid/ork/lust. 

    2. Träffas bara när det passar dig och om du verkligen vill.

    3. Ställ denna svåra fråga till dig själv: Mår jag bra av att ha den här personen i mitt liv? Om inte, gör det riktigt svåra; bryt banden. Bara för att ni är syskon ger inte hen rätt att behandla dig hur som helst.

    Jag tror att det värsta som kan hända ditt syskon är att hen förlorar kontakten helt med dig. Låt det ske. Men säg innan du går, "Vill du ha kontakt med mig så behandlar du mig och andra rätt, annars får det va!" Sen radiotystnad. 

  • Hellishen

    Det låter lite som om ditt syskon använder dig som ångestreglering. Här kan du läsa lite mer om medberoende: mindler.se/vad-innebar-det-att-vara-medberoende/

    Kanske finns det stödgrupper för dig?
    För detta är inte okej.
    Du måste sätta ner foten och sluta prioritera ditt syskons mående före ditt eget.
    Antar att du inte har någon partner? För då skulle det väl inte gå att ha det såhär? Du kanske skulle börja dejta isf så du får någon annan viktig i ditt liv som kan ta lite utrymme från ditt slukande syskonmonster.

  • Maac

    Låt avskyvärt jobbigt.

    Det är absolut inte normalt. Jag har kontakt med min syster en gång i veckan, då via sms eller samtal. Jag har fler syskon som jag inte har så mycket gemensamt med (men heller inget emot), vi hörs kanske en gång i kvartalet och ses på jul och födelsedagar.

    Du måste inte ha ditt syskon i ditt liv. Det är ok att sätta ner foten och ta en lång paus och känna efter. 

    Om du vill ha ditt syskon i ditt liv så svarar du på meddelande när det passar dig, kanske varannan dag? Samtal nån gång i veckan? Kanske ska det alltid vara du som tar kontakten? 

    Jag förstår att det tar hus i helvete, och då får du bryta, för nu när det på dina villkor. 

    Du måste inte ha det såhär. 

Svar på tråden Hjälp mig, Mitt syskon äter upp mig