• Anonym (H)

Otålig och uttråkad

Hur gör man när man är uttråkad och inte vet vad som kan få en att må bättre? 

Borde jag börja med ett projekt, en hobby som är gratis? vad ska jag göra för att slippa känna den här obehagliga rastlösheten och tristessen?

Borde jag börja måla tavlor, springa maraton eller vad? 

• Svar på tråden Otålig och uttråkad
  • Anonym (Ja)

Ja det kan du väl göra. Gärna två olika hobbies så du har något du kan göra inomhus, helst även om du är lite småsjuk. Sedan något utomhus också, gärna fysiskt rörligt.

• Anonym (H)

Jag provar att rita lite nu... Typiskt att jag har svårt att bara njuta av aktiviteten för jag dömer mig själv och tycker jag ritar fult. :) haha!

Nej, men jag ska tänka på att det inte gör något att jag inte är så bra på att rita, och att ju mer jag övar desto bättre blir jag, förhoppningsvis.

Varför har jag prestationsångest inför mig själv? Märkligt.

• Anonym (Ja)
    Anonym (H) skrev 2023-12-26 19:01:34 följande:

Jag provar att rita lite nu... Typiskt att jag har svårt att bara njuta av aktiviteten för jag dömer mig själv och tycker jag ritar fult. :) haha!

Nej, men jag ska tänka på att det inte gör något att jag inte är så bra på att rita, och att ju mer jag övar desto bättre blir jag, förhoppningsvis.

Varför har jag prestationsångest inför mig själv? Märkligt.

Du kan ju annars börja med att färglägga färdiga bilder? Och ja, man blir så klart bättre med träning :)
  • Fins Mamma

Virka! 

Typ fikabröd etc. Så kan du sälja och få igen garnkostnaden. Kolla på tv samtidigt (jag gör saker samtidigt som tv annars tappar jag fokus)

Ladda hem stepler och ta en promenad

?
  • Anonym (H)
    Anonym (Ja) skrev 2023-12-26 19:39:32 följande:
    Du kan ju annars börja med att färglägga färdiga bilder? Och ja, man blir så klart bättre med träning :)

Jag ska ha en målarbok någonstans... sådan där "calming colouring circles" tror jag det var.
    Men vet inte var den är. :)

• Anonym

Gå promenader, helst i dagsljus

• Anonym (H)
    Anonym skrev 2023-12-26 20:07:52 följande:

Gå promenader, helst i dagsljus

Jag ska tänka på det i fortsättningen, att gå ut varje dag när det är ljust ute. 
  • Anonym (Aurora)

Gå, spring, vandra ute, skriv, rita, virka, sticka, gör smycken inne. Testa dig fram. Gå med i grupper med liknande intressen. Du kommer hitta något! Kram

• Anonym (H)

Uppdatering:
    Jag har gått en kort promenad nu... bara till affären för att handla mat... Väldigt kallt ute!
    Men fick lite dagsljus i alla fall.. Kanske ska gå en till promenad lite senare.

Ska försöka komma på något mer att göra.. skriva eller så.
    Komma på något mål att jobba för kanske.

Något stämmer inte med mig... som är så rastlös men samtidigt har svårt att känna lust att göra saker. 

Ska nog sätta på musik så jag får lite mer energi. :)

• Anonym (H)

Hej igen.
    Sanningen är att jag blir så ledsen för jag är så ensam.
    Ingenting är roligt.
    Jag känner det som att mitt liv är på paus och allt är bara mörkt.

Har ingen att umgås med, ingen att prata med. Är bara så deprimerad.
    Hjälper inte att "prata med någon" professionell. Jag är lika ensam och deppig ändå.

Livet känns liksom som att det är över. Ingenting att se fram emot. 

• Anonym

Sök dig till sammanhang där det finns människor.
    Gå med i en förening
    Bli voluntär i ett soppkök 
    Börja sjung i församlingens kör
    gå med i ett politiskt parti
    gå med  i missing people
    anmäl dig till vuxna på stan

• Anonym (H)
    Anonym skrev 2023-12-27 16:15:05 följande:

Gå med i en förening
    gå med  i missing people

Tack för tipsen.
    Jag ska absolut kolla upp dessa alternativ! :)
  • Anonym (XXX)

Lär dig ett språk! Då känner man att man utvecklas, och att man blir mer världsvan, när man kan börja förstå det landets TV-program och filmer (mycket finns ju gratis på nätet idag, inte minst på Youtube), läsa böcker på originalspråket o.s.v.. Har du ett gammalt B-språk att damma av så går det såklart fortare att komma upp i nivåerna. 

Börja på Duolingo, det är jättebra för att lära sig grunderna! Det finns en massa inbyggda belöningar, som gör att man gör fler lektioner varje dag än man egentligen hade tänkt! Det varvas med "personlig praktik" som är repetition av uppgifter som man haft fel på.

Rådet du fick om att gå ut och gå varje dag, helst i dagsljus, är också bra. Själv blir jag olustig och känner mig slö och degig, om jag inte går utom dörren en dag. Även en kortare promenad i solen gör stor skillnad. 

Anonym skrev 2023-12-27 16:15:05 följande:

Gå med i en förening
    gå med  i missing people

Vet inte, det blir oftast problem där det finns människor. Även i ideella sammanhang, där man tror att det ska finnas underbara, varma människor, blir det ofta konkurrens om de "finare" uppgifterna. Och detta är ännu mer sant i ett politiskt parti: alla har ju drömmen om att komma till Riksdagen en dag. Eller ännu högre. 
  • Anonym (H)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-28 01:47:31 följande:

Lär dig ett språk! Då känner man att man utvecklas, och att man blir mer världsvan, när man kan börja förstå det landets TV-program och filmer (mycket finns ju gratis på nätet idag, inte minst på Youtube), läsa böcker på originalspråket o.s.v.. Har du ett gammalt B-språk att damma av så går det såklart fortare att komma upp i nivåerna. 

Börja på Duolingo, det är jättebra för att lära sig grunderna! Det finns en massa inbyggda belöningar, som gör att man gör fler lektioner varje dag än man egentligen hade tänkt! Det varvas med "personlig praktik" som är repetition av uppgifter som man haft fel på.

Rådet du fick om att gå ut och gå varje dag, helst i dagsljus, är också bra. Själv blir jag olustig och känner mig slö och degig, om jag inte går utom dörren en dag. Även en kortare promenad i solen gör stor skillnad. 

Vet inte, det blir oftast problem där det finns människor. Även i ideella sammanhang, där man tror att det ska finnas underbara, varma människor, blir det ofta konkurrens om de "finare" uppgifterna. Och detta är ännu mer sant i ett politiskt parti: alla har ju drömmen om att komma till Riksdagen en dag. Eller ännu högre. 
    Jag skrev ett långt svar till dig men mitt internet strulade.
    Jag studerar redan flera språk på Duolingo, och jag har provat att vara aktiv i ett politiskt parti för flera år sedan, sjungit i kör också.

Jag känner att det är svårt att lära känna människor och verkligen känna gemenskap på sådana aktiviteter. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (H) skrev 2023-12-28 12:26:05 följande:
    Jag skrev ett långt svar till dig men mitt internet strulade.
    Jag studerar redan flera språk på Duolingo, och jag har provat att vara aktiv i ett politiskt parti för flera år sedan, sjungit i kör också.

Jag känner att det är svårt att lära känna människor och verkligen känna gemenskap på sådana aktiviteter. 
    Ja, ett politiskt parti är verkligen inte det rätta stället, eftersom folk där ser sig mera som konkurrenter om framtida fina poster, än som partikamrater med delad värdegrund (som jag hade hoppats att det skulle vara). Det var ständiga intriger, konstiga "kupper", skitsnack och försök att dumförklara konkurrenterna inför valberedningen... Nä. 

I och med att du gillar språk, så är annars ett språkinstitut utomlands att rekommedera. Om du har råd såklart. Typ "EF för vuxna". För dit kommer folk från hela världen och de flesta faktiskt ensamma, de är därför ivriga att få nya vänner att uppleva staden med, och de bra kursinstituten har även ett fritidsprogram, så man får gå i en grupp på pubar, teater, whatever.

Sedan ska man inte vänta sig att man ska bli best friends for ever med någon där, men faktum är att det hände mig (till viss del). Jag brevväxlar fortfarande med en tysk tjej som jag träffade på en sådan skola för 30 år sedan, och vi har även träffats flera gånger IRL sedan dess!
Svar på tråden Otålig och uttråkad