Anonym (H) skrev 2023-12-28 12:26:05 följande:
Jag skrev ett långt svar till dig men mitt internet strulade.
Jag studerar redan flera språk på Duolingo, och jag har provat att vara aktiv i ett politiskt parti för flera år sedan, sjungit i kör också.
Jag känner att det är svårt att lära känna människor och verkligen känna gemenskap på sådana aktiviteter.
Ja, ett politiskt parti är verkligen inte det rätta stället, eftersom folk där ser sig mera som konkurrenter om framtida fina poster, än som partikamrater med delad värdegrund (som jag hade hoppats att det skulle vara). Det var ständiga intriger, konstiga "kupper", skitsnack och försök att dumförklara konkurrenterna inför valberedningen... Nä.
I och med att du gillar språk, så är annars ett språkinstitut utomlands att rekommedera. Om du har råd såklart. Typ "EF för vuxna". För dit kommer folk från hela världen och de flesta faktiskt ensamma, de är därför ivriga att få nya vänner att uppleva staden med, och de bra kursinstituten har även ett fritidsprogram, så man får gå i en grupp på pubar, teater, whatever.
Sedan ska man inte vänta sig att man ska bli best friends for ever med någon där, men faktum är att det hände mig (till viss del). Jag brevväxlar fortfarande med en tysk tjej som jag träffade på en sådan skola för 30 år sedan, och vi har även träffats flera gånger IRL sedan dess!