• Anonym (Julia)

    Dyr julklapp som är jättefel...

    Min älskade särbo har för det för tillfället väldigt tufft med ekonomin. Jag sa till honom att han verkligen inte behövde prioritera julklappar till mig, och ville han ändå ge något räcker det jättebra med något billigt och enkelt.

    Ändå gav han mig en grej som kostade nästan 1000 kronor... och som är katastrof. Det sista jag någonsin hade köpt till mig själv och som jag aldrig kommer att ha användning för. Hade det varit 100 spänn vore det ju sak samma om den förblir oanvänd i ett skåp, men det gör nästan ont i mig att han gjort en för honom stor ekonomisk uppoffring på detta.

    En del av mig vill vara helt ärlig och säga att det var så omtänksamt och generöst av honom, men att detta inte passar mig alls och att jag hellre vill att han returnerar den, så att vi istället kan hitta på något mysigt tillsammans för pengarna.

    En annan del av mig känner att han kommer att bli så besviken att det är bättre att hålla tyst och låtsas som att den kommer att användas. Jag vet ju heller inte om den går att returnera, och det blir ju väldigt pinsam stämning om jag först säger att jag inte vill ha den.

    Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Dyr julklapp som är jättefel...
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (H) skrev 2023-12-25 15:59:58 följande:
    Någon som blir sur i 10 + år på grund av ni gillar inte samma typ av kläder är knappast en riktig vän.
    En sån grej handlar ju inte om klädsmaken i sig, utan troligtvis mer hur det sas etc. 
  • Silverjenny

    Självklart ska du snällt och vänligt förklara att presenten är alldeles för dyr och inte vad du vill ha/behöver. Han har gjort en enorm uppoffring och det är ju väldigt tråkigt om presenten inte uppskattas och kommer att användas då.

  • Maac

    Fokusera på att den är för dyr! Du behöver inte säga att den är helt fel.

    "Jag är jätteglad att du ville ge mig en julklapp men jag bad dig att inte köpa något dyrt. Jag vill att du lämnar tillbaka den och är pengarna används till något viktigare. Jag vill inte att det ska vara någon sorts hets om att vi ska köpa dyra och fina klappar, jag vill att vi fokuserar på ekonomin tills den är stabil, sen kan vi unna oss nåt tillsammans."

  • Anonym (H)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-12-25 16:58:28 följande:
    En sån grej handlar ju inte om klädsmaken i sig, utan troligtvis mer hur det sas etc. 
    Det är svårt att veta utan att känna personerna i fråga. 
    Vissa kan inte framföra sina åsikter på ett trevlig och diplomatiskt sätt medan andra har svårt att acceptera andras åsikter oavsett hur man uttrycker det.
  • Anonym (Ngnf)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-12-25 16:58:28 följande:
    En sån grej handlar ju inte om klädsmaken i sig, utan troligtvis mer hur det sas etc. 

    Fast inte i 10 år. Då har den nog väldigt dåligt självförtroende så den tar åt sig att hennes klädstil är ful. 


    min morsa som är nästan 60 har bytt stil totalt på äldre dar, blivit hårdrockare och piercat sönder sitt ansikte. Sa det schysst. Hon slutade prata med mig helt för att jag tyckte så. Blivit ovän med alla sina vänner också. 


    folk runt om märker att hon mår dåligt men hon kan liksom inte ta det. 


    Så det finns mycket det kan bero på. 

  • Anonym (Ngnf)

    Trots jag sa att jag inte menar hennes stil utan att hon ändrat beteende, så tror hon ändå att det är stilen som är problemet. bara för jag ifrågasatte det lite snällt ett tag. Känsligt för en del.

  • Alessia
    Anonym (H) skrev 2023-12-25 15:59:58 följande:
    Någon som blir sur i 10 + år på grund av ni gillar inte samma typ av kläder är knappast en riktig vän.
    Jodå, vi är fortfarande vänner och umgås med varandra och varandras familjer. Vi har bara inte samma klädsmak (hennes är rätt udda) och samma uppfattning om vad som är klädsamt så kläder, mode, frisyrer och smink är inget vi diskuterar för då skär det sig - kanske. .Det kan jag göra med andra vänner. Hon har sin smak, jag har min. För övrigt är hon en schysst kompis om än något osäker ibland. Hon har så många goda sidor så långsintheten om blusen kan jag lätt överse med.  
  • Anonym (Man)

    Du förstår inte TS.

    Att som MAN inte kunna ge sin kvinna något av värde.. det svider. Att som MAN ha det ekonomisk knapert är något väldigt pinsamt. Som man ska man vara den huvudsakliga försörjaren. Ja jag vet, inte längre 2023/2024- men det är något som sitter väldigt djupt i oss. Oavsett hur jämställda vi blir.

    För honom var detta viktigt. Det var viktigt för hans manlighet att kunna ge dig en dyrare present. Förstör inte detta för honom genom att be honom returnera det pga av priset. Hans stolthet är viktigare för honom än pengarna.

  • Anonym (A)
    Anonym (radhusångest) skrev 2023-12-25 14:04:22 följande:

    Var ärlig. Be om ursäkt men förklara hur du känner.

    Annars kommer du troligen att få fler saker i samma stil och då blir det ännu jobbigare.


    Håller med
  • Anonym (Ola af Vildsnopp IV)

    Var bara ärlig och lägg fram det på ett lugnt sätt. Kommer går bra.

    Detta påminner mig om alla saker jag köpt till mig själv, presenter jag gett och som jag fått och som aldrig använts.

    Saker man sedan skänkt till Röda Korset efter att de legat i en garderob i några år.

  • Hjelm

    Åh sånt där är jobbigt.

    Men det beror kanske lite på vad det är?

    En finservis som inte är i din stil kanske ändå är värd att spara och ta fram någon gång när det behövs dukas till fler. En exklusiv jacka är svårare att låta ligga utan att han frågar varför du inte använder den oftare.

    Oavsett vilket tror jag på att vara ärlig. Kanske vill han verkligen ge dig något dyrt och han har i så fall ansvar för det och att han har råd. Men självklart vill han att du ska bli glad och att pengarna är väl spenderade. Om du förklarar att du uppskattar gesten jättemycket men att du hellre vill att ni gör något roligt tillsammans för samma peng hoppas jag att han tar det på rätt sätt.

  • Alessia

    En exklusiv jacka är svårare att låta ligga utan att han frågar varför du inte använder den oftare.

    En exklusiv jacka för 1000 kronor??????

  • Hjelm
    Alessia skrev 2023-12-27 15:48:20 följande:

    En exklusiv jacka är svårare att låta ligga utan att han frågar varför du inte använder den oftare.

    En exklusiv jacka för 1000 kronor??????


    Ja? Det finns jackor för 200 spänn och jackor för hur mycket pengar som helst. En för 1000 är väl dyrt om man som TS kille inte har mycket pengar.
Svar på tråden Dyr julklapp som är jättefel...