• Anonymalillaajag

    Faller ner i anorexia igen..

    Hej, vet inte hur jag ska göra o om något snäll själ där ute som varit med om samma kan ge råd o tipps. 


    fick min diagnos anorexia vid 13års ålder, enda sen dess har jag kämpar upp o ner med tankar, men har endå hållit mig kvar på mig hälsosamna vikt fram tills någon månad sedan, då jag medvetet började dra ner på maten o kalorierna igen, o nu är jag poväg in i svält period igen. 
    jag vill inte men kan inte äta, de går inte tar så fruktansvärt starkt emot. 


    min sambo säger att han inte vill att jag ska bli sjuk o såklart säger jag att jag har de under kontroll men jag har inte de, jag är poväg ner mot de mörka hålet igen.. någon som kan komma med råd med vad jag ska göra?.. ( är 21 nu) vil njuta av maten men går inte.

  • Svar på tråden Faller ner i anorexia igen..
  • Anonym (Vård)

    Du behöver söka vård. Även om du varit OK i 8 år så behöver du hjälp, sök hjälp nu innan det accelererar. Ta din sambo som stöd i detta.

    En bekant fick återfall så sent som vid 30 och fick grava problem med inläggning och allt möjligt. Så sök hjälp nu.

  • Maahlinn

    Jag tycker också att du ska söka vård genast. Och skydda inte din sambo genom att säga att allt är bra, blir ju dubbel börda för dig. Han ska skydda och hjälpa dig när du är sjuk, inte tvärtom ❤️

  • RenLuft
    Anonymalillaajag skrev 2023-12-25 01:44:10 följande:
    Faller ner i anorexia igen..

    Hej, vet inte hur jag ska göra o om något snäll själ där ute som varit med om samma kan ge råd o tipps. 


    fick min diagnos anorexia vid 13års ålder, enda sen dess har jag kämpar upp o ner med tankar, men har endå hållit mig kvar på mig hälsosamna vikt fram tills någon månad sedan, då jag medvetet började dra ner på maten o kalorierna igen, o nu är jag poväg in i svält period igen. 
    jag vill inte men kan inte äta, de går inte tar så fruktansvärt starkt emot. 


    min sambo säger att han inte vill att jag ska bli sjuk o såklart säger jag att jag har de under kontroll men jag har inte de, jag är poväg ner mot de mörka hålet igen.. någon som kan komma med råd med vad jag ska göra?.. ( är 21 nu) vil njuta av maten men går inte.


    HEJ!!!


    Fortsätt att kommunicera öppet med din sambo om dina känslor och rädslor. Det är viktigt att han förstår allvaret i situationen och att ni kan stötta varandra.


    Skriv ner dina känslor,  att hålla en dagbok där du skriver ner dina känslor och upplevelser kan vara ett sätt att bearbeta och reflektera över vad som händer.

    Och allra viktigaste är att du får stöd från experter. En professionell terapeut eller en dietist med erfarenhet av ätstörningar kan hjälpa dig!!!


    Hoppas allt blir bra för dig!!!

Svar på tråden Faller ner i anorexia igen..