-
Vet inte vart jag ska lägga det här. Jag åkte in akut i höstas en gång till psykiatrin pga ett uppbrott och att jag kände mig missförstådd och kände att jag inte hade någonstans att ta vägen. Jag låg inne under natten bara och fick åka hem sen på förmiddagen. Genom detta fick jag sen börja gå hos en psykolog på vårdcentralen eftersom jag inte var självmordbenägen egentligen, utan en lättare depression men nu har jag fått remiss tillbaka då jag tar så hårt på separationer och ska göra en basutredning.Jag är så rädd för att bli fånge av min egen journal. Detta hjälper mig i vardagen, känslan av att veta att något händer och vill testa på. Jag har gått hos psykolog privat väldigt länge och känns bra att få hjälp offentligt nu, men är verkligen rädd för att detta ska påverka mig annars.Jag får till exempel inte donera ägg pga att jag har detta i min journal (även om jag inte skulle vilja göra det). Kan detta hindra mig på andra sätt i framtiden? Får man adoptera? Blir alla patienter behandlade på samma sätt? Jag har ju bara väldigt jobbigt med min dejting, alltså att jag blir hård mot mig själv osv, inte på något annat plan i mitt liv. Jag är så himla frisk annars och är rädd för att vara maktlös i vad de bestämmer om mig och min hälsa.
-
Svar på tråden Kan journalen stoppa något i livet?
-
Vad man själv ser på 1177 är inte samma sak som vårdpersonalen ser.
Går jag in på 1177 ser jag mest min tandläkarjournal, det är ju inget som vc eller sjukvården ser.
Vårdpersonal får absolut inte läsa journalanteckningar hur som helst och du måste ge ditt godkännande för NPÖ tex (nationell patientöversikt). -
Man får ändå inte gå in och läsa vad man vill, utan det är antingen det som är direkt relevant för det man söker för, eller så frågar man patienten om man får ta del av tidigare journal.TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-21 11:28:53 följande:
Ok, jag har aldrig varit inskriven hos psykiatrin. Mem om man går in på 1177, där ser man ju allt både från sjukhuset och vårrcentralen. Tog för givet att även psykiatrins journaler var med?
Det kan väl högsta grad vara relevant att veta, för både en vårdcentral och sjukhusavdelning , om patienten har någon psykiatrisk sjukdom eller problematik? Mediciner tex kan kanske påverka patienten ?
Och 1177 är patientens egen del av journalen. Vårdpersonal har olika filter som man måste ha anledning att gå förbi och allt loggas då i journalen så att det kan tas upp till grankning om det varit obehöriga slagningar. -
Fast om man får så stark ångest så att man behöver sluten psykiatrisk vård så är man nog inte så lämplig som fosterfamilj eller för adoption. Ett fosterbarn eller adoptivbarn behöver stabila vuxna och inte nån som själv krisar för stort som smått.Anonym (tjej 29år) skrev 2023-12-21 11:20:37 följande:
Jag kan inte ens komma på nu vad som skulle kunna påverkas, men tänk om jag vill bli fosterförälder till exempel. Eller om vården själv börjar pussla och tar beslut. Blev så ställd när de sa att jag inte var lämplig att donera ägg när jag ville söka mer information för att få göra det i framtiden kanske. Var rädd för samma maktlöshet i andra tillfällen, speciellt med barn på olika sätt när jag egentligen är stabil och ansvarsfull. Är bara att jag får ångest inom mig av separationer som ska utredas nu men det påverkar ju bara mig själv och ger mig en kris några dagar, men allt annat sköts.
Egna barn är ju svårare att hindra någon att få, men även där kan det vara värt att tänka igenom noga hur ens eget mående kan påverka barnet. Bra att du tar tag i ditt mående så att du kan fungera och kanske i framtiden vara i skick att ta hand om tex ett eget barn. -
Det kan hända att saker som står i din journal ligger dig till last i vissa situationer. Du nämnde t ex adoption och vara vara familjehem, det är två saker där det kan bli problem. Visst är din journal sekretessbelagd för utomstående men vid adoptionsutredningar och familjehemsutredningar så behöver man ge samtycke till att utredare tar del av journal. Psykisk ohälsa och vissa fysiska sjukdomar i närtid gör tyvärr att man oftast ses som olämplig. Även om man behöver göra landstingsfinasierad IVF för att kunna få barn, både som par men särskilt som ensamstående, görs en koll och även där man bli nekad.
-
Jag jobbar med vårdadministration, skriver bland annat journalanteckningar.
Ingen som jobbar inom vården har fri tillgång till en patients journal, man har bara tillgång till de delar av journalen som är relevant för det ställe man jobbar på, eller de arbetsuppgifter man har. Allt är väldigt kontrollerat och styrt. Vi vårdadministratörer har oftast betydligt mer insyn och tillgång till journalerna än vad vårdpersonalen har.
Ingen utomstående kan få läsa din journal utan ditt samtycke och då specifcerar man också vilka anteckningar vi får lämna ut. Man ger inte ut hela journalen utan endast specifika delar av journalen.
Journalen ser helt annorlunda ut i det datasystem vi arbetar i inom vården jämfört med 1177.
Det görs regelbundna kontroller och nedslag där man kollar om loggarna (syns exakt vem som läst och gjort vad i en journal) kan stämma överens med hur personalen jobbar. Detta är en av mina arbetsuppgifter exempelvis. -
Det har säkert med mottagaren att göra också. Om man nu inte kan använda sina egna ägg, så vill man ha ägg från någon som är frisk på alla plan. Det handlar inte bara om psykisk hälsa utan även om fysisk hälsa. Jag tycker det är helt rätt och schysst mot mottagarna att inte ta ägg från någon som har haft psykiska sammanbrott. De har en tuff situation som det är redan.Anonym (Linis) skrev 2023-12-21 12:42:37 följande:
Att de sa att du inte var lämplig att donera ägg menar de nog för din egen skull.
Att donera ägg innebär ju att du måste ta massa hormoner för att bilda äggen, sprutor i magen och äggplock och antagligen må sämre av behandlingen med risk för dåligt psykiskt mående.
Det är alltså inte att dina ägg är sämre utan för DIN skull, att du riskerar att må dåligt av behandlingen. Hormoner ställer ju till det en hel del.
Dessutom att du tar hårt på sepatationer gör ju att äggdonation nog inte är lämpligt för dig. De ser ju till ditt bästa här.
Men vad gäller journalen så är det förstås som redan är skrivet här i tråden att vårdgivare bara tittar på det som är relevant för den aktuella sjukdomen. -
TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-21 11:28:53 följande:
Ok, jag har aldrig varit inskriven hos psykiatrin. Mem om man går in på 1177, där ser man ju allt både från sjukhuset och vårrcentralen. Tog för givet att även psykiatrins journaler var med?
Det kan väl högsta grad vara relevant att veta, för både en vårdcentral och sjukhusavdelning , om patienten har någon psykiatrisk sjukdom eller problematik? Mediciner tex kan kanske påverka patienten ?
De är med med personalen får inte öppna dem hur som helst. Dvs de ser att psykiatrin antecknat men de öppnar inte för att se vad som står.
Medicinlistan och diagnoser kan de se utan att läsa journalen. Det finns ingen som helst anledning för VC att läsa anteckningar om man har lunginflammation.
-
Ja, men det är det jag menar. Att de bestämmer åt en. Jag tycker att de alltid ska göra en bedömning ihop med en. Det är fint. Men att neka pga något som är så olika från person till person gör att jag blir rädd för den offentliga vården.Anonym (Linis) skrev 2023-12-21 12:42:37 följande:
Att de sa att du inte var lämplig att donera ägg menar de nog för din egen skull.
Att donera ägg innebär ju att du måste ta massa hormoner för att bilda äggen, sprutor i magen och äggplock och antagligen må sämre av behandlingen med risk för dåligt psykiskt mående.
Det är alltså inte att dina ägg är sämre utan för DIN skull, att du riskerar att må dåligt av behandlingen. Hormoner ställer ju till det en hel del.
Dessutom att du tar hårt på sepatationer gör ju att äggdonation nog inte är lämpligt för dig. De ser ju till ditt bästa här.
-
Men detta är också återigen varför jag blir rädd. De kan tracka och tolka så mycket, bara för att vi har tagit ansvar och faktiskt söker hjälp. Jag gjorde det en gång för att förebygga för att jag vill må bra och vara lycklig, och familj är det finaste jag vet.Anonym (bobbie) skrev 2023-12-21 14:35:41 följande:Det har säkert med mottagaren att göra också. Om man nu inte kan använda sina egna ägg, så vill man ha ägg från någon som är frisk på alla plan. Det handlar inte bara om psykisk hälsa utan även om fysisk hälsa. Jag tycker det är helt rätt och schysst mot mottagarna att inte ta ägg från någon som har haft psykiska sammanbrott. De har en tuff situation som det är redan.
Men vad gäller journalen så är det förstås som redan är skrivet här i tråden att vårdgivare bara tittar på det som är relevant för den aktuella sjukdomen. -
Jag förstår det, men det är egentligen inte min frågeställning. Utan hur de tar beslut baserat på vad som står i journalen. Hur ens historia inom psykiatrin ska avgöra framtiden när miljoner människor söker hjälp för samma privat exempelvis? Jag har gått privat hos psykolog i flera år och tänkte inte alls på detta när jag sökte offentligt.Anonym (med sekr.) skrev 2023-12-21 13:20:23 följande:
Jag jobbar med vårdadministration, skriver bland annat journalanteckningar.
Ingen som jobbar inom vården har fri tillgång till en patients journal, man har bara tillgång till de delar av journalen som är relevant för det ställe man jobbar på, eller de arbetsuppgifter man har. Allt är väldigt kontrollerat och styrt. Vi vårdadministratörer har oftast betydligt mer insyn och tillgång till journalerna än vad vårdpersonalen har.
Ingen utomstående kan få läsa din journal utan ditt samtycke och då specifcerar man också vilka anteckningar vi får lämna ut. Man ger inte ut hela journalen utan endast specifika delar av journalen.
Journalen ser helt annorlunda ut i det datasystem vi arbetar i inom vården jämfört med 1177.
Det görs regelbundna kontroller och nedslag där man kollar om loggarna (syns exakt vem som läst och gjort vad i en journal) kan stämma överens med hur personalen jobbar. Detta är en av mina arbetsuppgifter exempelvis.
-
Jo men åker man in akut pga av kris är det inte samma sak? Det är återigen varför jag tycker detta är jobbigt. På samma sätt som man kan gå till vårdcentralen för olika saker och i olika grad, är det ju samma inom psykiatrin. Jag gjorde det för att jag var smart och ville må bra.Anonym (där) skrev 2023-12-21 12:55:25 följande:Fast om man får så stark ångest så att man behöver sluten psykiatrisk vård så är man nog inte så lämplig som fosterfamilj eller för adoption. Ett fosterbarn eller adoptivbarn behöver stabila vuxna och inte nån som själv krisar för stort som smått.
Egna barn är ju svårare att hindra någon att få, men även där kan det vara värt att tänka igenom noga hur ens eget mående kan påverka barnet. Bra att du tar tag i ditt mående så att du kan fungera och kanske i framtiden vara i skick att ta hand om tex ett eget barn. -
Detta gör mig jätteledsen. Hela mitt liv är ju förstört då? Pga att jag tar ansvar för att jag faktiskst vill ha sunda relationer då jag inte haft det med min pappa. Jag är gudförälder och haft nära till barn hela mitt liv.Anonym (Nina) skrev 2023-12-21 13:10:52 följande:
Det kan hända att saker som står i din journal ligger dig till last i vissa situationer. Du nämnde t ex adoption och vara vara familjehem, det är två saker där det kan bli problem. Visst är din journal sekretessbelagd för utomstående men vid adoptionsutredningar och familjehemsutredningar så behöver man ge samtycke till att utredare tar del av journal. Psykisk ohälsa och vissa fysiska sjukdomar i närtid gör tyvärr att man oftast ses som olämplig. Även om man behöver göra landstingsfinasierad IVF för att kunna få barn, både som par men särskilt som ensamstående, görs en koll och även där man bli nekad.
-
Som familjehem behöver man inte ge sådant samtyckte vid adoption vet jag inte.Anonym (Nina) skrev 2023-12-21 13:10:52 följande:
-
Förstår att du blir ledsen, men när det handlar om utsatta barn är det just barnen som är i centrum och inte vuxnas känslor eller önskningar. Det betyder inte att du inte kan bli en jättebra mamma till dina egna barn.Anonym (tjej 29år) skrev 2023-12-21 17:08:30 följande:Detta gör mig jätteledsen. Hela mitt liv är ju förstört då? Pga att jag tar ansvar för att jag faktiskst vill ha sunda relationer då jag inte haft det med min pappa. Jag är gudförälder och haft nära till barn hela mitt liv.
-
Jo, men min psykiska hälsa pga av ett uppbrott och killar som gaslightat har ju inget med mig som person och min vilja att finnas där för barn att göra. Du resonerar nu så som jag är rädd för att vården ska göra.Anonym (bobbie) skrev 2023-12-21 21:42:57 följande:Förstår att du blir ledsen, men när det handlar om utsatta barn är det just barnen som är i centrum och inte vuxnas känslor eller önskningar. Det betyder inte att du inte kan bli en jättebra mamma till dina egna barn.
-
Alla barn förtjänar en trygg uppväxt och det kan jag ge om den dagen kommer att jag vill det. Har alltid drivits av dessa frågor.
-
Varför det här gör mig rädd är ju ifall jag inte kan få egna barn. Är ju då man vill ha andra alternativAnonym (bobbie) skrev 2023-12-21 21:42:57 följande:Förstår att du blir ledsen, men när det handlar om utsatta barn är det just barnen som är i centrum och inte vuxnas känslor eller önskningar. Det betyder inte att du inte kan bli en jättebra mamma till dina egna barn.
-
Klarar man inte av livet klarar man inte av att ge barn det de behöver.Anonym (tjej 29år) skrev 2023-12-21 22:42:59 följande:Jo, men min psykiska hälsa pga av ett uppbrott och killar som gaslightat har ju inget med mig som person och min vilja att finnas där för barn att göra. Du resonerar nu så som jag är rädd för att vården ska göra.
Separationer är jobbiga. Det är del av livet. 99% mår dåligt vid en separation. Men normalt söker man inte vård för att förebygga och vilja vara glad. Man gråter, ältar, mår dåligt. Men med tiden blir dagarna med dåligt mående färre än dagarna med hyfsat mående.
-
Litegrann har det det. Eftersom de flesta som går igenom ett uppbrott inte behöver söka akut psykiatrisk hjälp. Vi har alla blivit lämnade någon gång och vi har alla stött på en skitstövel. Det gör fruktansvärt ont och jag är verkligen ledsen för din skull.Anonym (tjej 29år) skrev 2023-12-21 22:42:59 följande:Jo, men min psykiska hälsa pga av ett uppbrott och killar som gaslightat har ju inget med mig som person och min vilja att finnas där för barn att göra. Du resonerar nu så som jag är rädd för att vården ska göra.