• Svar på tråden Hjälp med flicknamn
  • trollhona
    husdjursdisco skrev 2023-12-20 23:37:13 följande:
    Hjälp med flicknamn

    Vad tycker ni om namnen Tuva, Selma och Lykke? 


    Söta namn allesammans. Tuva och Selma är gamla svenska namn.
    Lykke är lite märkligt stavat om ni inte har norsk anknytning, använd hellre då den svenska stavningen Lycke. 
  • Cathariiina

    Tuva är rätt rart, men väldigt enkelt och anspråkslöst. Inte alls stiligt.

    Selma är hopplöst förknippat med Selma Lagerlöf, vilket inte behöver vara fel kanske, men man tänker ju oftast på henne som en gammal bister tant, för det är så hon ser ut på de foton som alltid publiceras av henne. Dessutom tycker jag att konsonantkombinationen "lm" är ful rent ljudmässigt - detta gäller även Alma t.ex..

    Lykke är för danskt, och det kommer att bli problem med stavningen då vi inte har "kk" i Sverige utan "ck". Sedan är det - i alla fall för mig - förknippat med en viss personlighet: lättsam, lättsinning, utlevande, inte så seriös. Detta är i alla fall för mig inte positivt. 

  • Blue Waffle
    husdjursdisco skrev 2023-12-20 23:37:13 följande:
    Hjälp med flicknamn

    Vad tycker ni om namnen Tuva, Selma och Lykke? 


    Tuva och Selma är fina, likaså Tova och Signe
    Lykke är trash om man inte är dansk
  • Anonym (Lis)

    Blev det något av de namnen?
    3 fina och just nu vanliga namn.
    Tycker Lykke ska stavas precis så, inte med ck, det känns konstigt och försvenskat, eller som att man tänkt skriva lycka men skrivit fel.

  • ems1991

    Alla tycker jag är fina. Tuva finns med på min tjej lista. Lykke heter min dotters tremänning. Dock är han en pojke Glad

  • Anonym (Lis)
    ems1991 skrev 2024-01-27 21:58:35 följande:

    Alla tycker jag är fina. Tuva finns med på min tjej lista. Lykke heter min dotters tremänning. Dock är han en pojke  // Glad


    Intressant, vad har de för påbrå som döpt en pojke till Lykke?
  • Anonym (Vår)
    ems1991 skrev 2024-01-27 21:58:35 följande:

    Alla tycker jag är fina. Tuva finns med på min tjej lista. Lykke heter min dotters tremänning. Dock är han en pojke Glad


    Är det vanligt på pojkar med namnet Lykke?
  • ems1991
    Anonym (Lis) skrev 2024-01-28 17:18:07 följande:
    Intressant, vad har de för påbrå som döpt en pojke till Lykke?
    Dom bor i Skåne. Kanske det är vanligt bland danskar annars har jag ingen aning
  • ems1991

    Om det är vanligt bland pojkar att heta Lykke så har jag ingen aning. Jag hade inte hört det namnet på en pojke innan iaf. 

  • Anonym (Lis)
    ems1991 skrev 2024-01-28 18:04:50 följande:
    Dom bor i Skåne. Kanske det är vanligt bland danskar annars har jag ingen aning
    Nej i Danmark och Norge ses det också som tjejnamn. men det verkar ju gå igenom hos Skatteverket som namn på pojke också.
  • Anonym (Julia)

    Lykke skriker white trash om man inte är dansk eller åtminstone danskättling.

    Inget jättefan av vare sig Tuva eller Selma, men det sistnämnda är mer hållbart.

Svar på tråden Hjälp med flicknamn