• husdjursdisco

    Namnet Tuva

    Är namnet Tuva populärt på barn där du bor? Vi vill ha ett originellt och tidlöst namn som inte var och varannan flicka heter och funderar på hur det ligger till med namnet Tuva. Min uppfattning är att det har blivit ganska vanligt, och är ett så kallat "modenamn" som riskerar att bli "omodernt" med tiden, vilket en del kanske redan anser att det är :)

  • Svar på tråden Namnet Tuva
  • trollhona

    Inget barn som heter det i min omgivning, men jag tror som du att det börjar statistiskt bli ett trendnamn så säkerligen kan fler ha tänkt samma.
    Alternativen är ju Tove, Tova, Tula, Tona, Tina, .. eller ännu äldre namn som Ylva, Frigga, Signe, Saga, Disa, Ina

  • Cathariiina

    Om ni vill ha ett "originellt och tidlöst" namn ska ni absolut inte välja Tuva. Dels så har det haft en stark trend nyligen, och dels så uppfattas det som nytt - trots sina rötter i vikingatiden. Detta då namnet var borta i tusen år eller så, innan det återupptäcktes. 

    Sedan känns ordet "tuva" inte så lyckat heller. Dels är det något litet och anspråkslöst som man trampar på, och dels är det något som förstör ("liten tuva välter ofta stort lass"). Nä. 

    Tora, Torun, Tordis..? De är liknande vikingatida namn, men utan negativa associationer.

Svar på tråden Namnet Tuva