• Lindax1988

    Syskon matchning

    Lägger ut en fråga åt min vän som fått tvillingar.

    Vilken namn kombination är finast?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Syskon matchning
  • joffan

    Oj kan inte rösta gillade Malte bäst som pojknamn och Luna som flicknamn. Har aldrig brytt mig om att syskonens namns ska matcha. Mina 3 barn har vi bara valt det vi gillar helt utan tanke att det ska matcha syskonen. 

  • OlgaElvira
    Lindax1988 skrev 2023-12-20 00:39:46 följande:
    Syskon matchning

    Lägger ut en fråga åt min vän som fått tvillingar.

    Vilken namn kombination är finast?


    Varför vill man att namnen ska matcha!? Det är ju inte en valpkull det handlar om. De är ju endast under några korta barndomsår de i första hand är era barn, varandras syskon. Snart blir de kamrater, klasskompisar, första kärlek, kollega, livskamrat med andra människor. 
    Viktigare att namnet passar med efternamnet, inte viktigt nu. Men får betydelse i vuxen ålder och i yrkeslivet.
  • Trippelmamma76

    Inte för lika namn på tvillingar tycker jag. Det blir lite komiskt, lite Bill och Bull över det hela. De kommer ha nog problem med att bli ihopklumpade som tvillingarna ändå under uppväxten.

  • Cathariiina

    Jag kan inte rösta, för jag tycker att alla de där namnen är hemska. Utom möjligen Leon - det är ett stiligt mansnamn i medelhavsländerna, men i Sverige har det blivit WT.

    Luna är ärke-WT, Ellen är ett enkelt smeknamn, Malte är gubbigt och töntigt och dessutom ljudmässigt fult.

  • Cathariiina
    OlgaElvira skrev 2023-12-20 07:37:03 följande:
    Varför vill man att namnen ska matcha!? Det är ju inte en valpkull det handlar om. De är ju endast under några korta barndomsår de i första hand är era barn, varandras syskon. Snart blir de kamrater, klasskompisar, första kärlek, kollega, livskamrat med andra människor. 
    Viktigare att namnet passar med efternamnet, inte viktigt nu. Men får betydelse i vuxen ålder och i yrkeslivet.
    Nja. Jag tycker också att man ska akta sig för Knatte-Fnatte-Tjatte-effekten. Men samtidigt blir det konstigt om barnen har alltför olika typer av namn:

    "Metusalem och Ellie, kom in och ät!"

    "Ziggy och Brynhilde - vi ska åka till mormor nu!"
  • nirakanna2

    Leon och Ellen hade jag tyckt var finast. Mindre förtjust i namnen Malte och Luna. Annars tycker jag om olika namn på tvillingar men samma bokstäver, som tex Ellen och Nelle (men det senare är nog bara smeknamn)

Svar på tråden Syskon matchning