• Anonym (Ångest_deluxe)

    Soc har tagit hennes son.

    Jag har ett syskon som har varit problematiskt då länge jag kan minnas. Personen är vuxen och är 45+ men väldigt ego och en dålig förälder. 


    jag har haft dålig kontakt med mitt syskon.
    fick höra att soc tagit barnet och placerat hen på ett fosterhem.

    kontaktar man inte i första hand närmst syskon för stöttning? 


    jsg vet inte varför soc tog barnet mer än att det är bara den ena föräldern som är mitt syskon som får träffa barnet ensamt i några timmar i veckan.

    detta ger mig ångest. Mitt syskon bidrar endast med bråk och drama. Personen tillför inget till mitt liv och vi gillar inte varandra. jag har verkligen försökt ha en relation till mitt syskon men det går inte och personen anstränger inte sig tillbak.

    hur hade ni gjort i den a situation. 

  • Svar på tråden Soc har tagit hennes son.
  • Anonym (d)

    Ingenting. Varför skulle de kontakta syskon som inte har kontakt eller relation med barnet för någon typ av stöttning?

  • Anonym (Svar)

    Du svarar på det själv:
    "Mitt syskon bidrar endast med bråk och drama. Personen tillför inget till mitt liv och vi gillar inte varandra. jag har verkligen försökt ha en relation till mitt syskon men det går inte och personen anstränger inte sig tillbak."

    Tror du att det skulle bli bättre om du dessutom "tog" hennes barn? Som fosterfamilj ska man som regel främja relationen mellan förälder och barn. Hade du klarat det med den historik som finns mellan dig och systern? Det är troligen bättre för alla att barnet bor hos en neutral part 

  • Anonym (Laura)

    Varför skulle någon kontakta ett syskon som de inte har bra kontakt med? Behöver de stöttning kontaktar de nog en vän istället för syskonet de inte klickar med.

  • SmulanFnulan

    Vad är din fråga egentligen? Är det att soc tagit ditt syskonbarn eller är det din icke existerande relation till ditt syskon som du vill diskutera?

  • Anonym (Ångest_deluxe)

    Jag har en bra relation till hennes barn. Jag tycker bara att detta är jobbigt och jag önskar att saker och ting var annorlunda. 
    Nej jag vet inte hur jag tänkte, det är ju logiskt att barnet bor hos någon neutra.
    jag vill nog bara skriva av mig och höra andras tankar.
    Hur klipper man banden till en person som man känt hela sitt liv. 
    Jag är en fredsmäklare och vill bara att allt ska vara bra men det kommer aldrig att hända. Detta har skavt i många år.

  • Anonym (Q)

    Usch vilken tråkig situation. Jag skulle också ha trott att de skulle kontakta fastrar och mostrar med god relation med barnet först, men vi känner ju inte till hela situationen och har inte all information som soc hade när de fattade sina beslut. Du skulle kunna försöka kontakta soc och fråga vad kan du göra för att stötta ditt syskonbarn här och nu. Kanske kan du facetima, eller till och med träffa honom regelbundet? Eller se till att han får någon favoritleksak med sig.

    Ju starkare socialt nätverk ditt kusinbarn har desto bättre förutsättningar har han att ta sig hel igenom den här upplevelsen.

Svar på tråden Soc har tagit hennes son.