• annahoj01

    Påverka äggkvalitet med kost?

    Hej, jag är nyfiken!

    Efter 2 misslyckade ivf:er kan man misstänka att jag har dålig äggkvalitet då jag bara fått 2-dagarsembryo och inga till frysen. Inför 3:e försöket har jag nu börjat äta mängder av näringsrik kost, dricker örtte och går på akupunktur. Någon som gjort samma åtgärder och lyckats få bättre äggkvalitet eller gjort något annat och fått bättre kvalitet?


    Tacksam för alla erfarenheter🙏

  • Svar på tråden Påverka äggkvalitet med kost?
  • Anonym (Tov)
    Anonym (Vera) skrev 2023-12-19 10:25:14 följande:

    Äggen tillverkades redan när du låg din mammas livmoder din kropp producerar alltså inga nya ägg så jag förstår inte hur du skulle kunna påverka deras kvalité. 


    Det stämmer att man föds med alla sina ägg, så antalet ägg kan man inte påverka, men man kan definitivt påverka äggkvalitén. Precis samma som att du föds med din hud men vad du äter/hur du lever påverkar väldigt mycket hur din hud ser ut.

    Nu har inte jag genomgått IVF, men vi försökte i ett par månader och när jag började göra livsstilsförändringar som kosttillskott, inget koffein, blodstabiliserande kost så tog det sig ganska snart därpå.
  • Cececilia
    Anonym (Tov) skrev 2023-12-19 12:39:02 följande:
    Det stämmer att man föds med alla sina ägg, så antalet ägg kan man inte påverka, men man kan definitivt påverka äggkvalitén. Precis samma som att du föds med din hud men vad du äter/hur du lever påverkar väldigt mycket hur din hud ser ut.

    Nu har inte jag genomgått IVF, men vi försökte i ett par månader och när jag började göra livsstilsförändringar som kosttillskott, inget koffein, blodstabiliserande kost så tog det sig ganska snart därpå.
    Det är både ock, man kan påverka kroppens förutsättningar när äggen ska mogna. 
    skillnaden på vår hud och våra ägg är att huden består av massor av celler som hela tiden förnyas, medan äggen är en cell i sig och de cellerna byts inte ut. Så medan större delen av vår kropp byts ut över en 7 års period så gäller det allt utom just våra äggceller. äggcellerna är lika gamla som vi är. Så man kan inte reparera skador som finns på äggen. Men uppkommer skadorna under mognaden av äggen kan man kanske förhindra de skadorna :)
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Tov) skrev 2023-12-19 12:39:02 följande:
    Det stämmer att man föds med alla sina ägg, så antalet ägg kan man inte påverka, men man kan definitivt påverka äggkvalitén. Precis samma som att du föds med din hud men vad du äter/hur du lever påverkar väldigt mycket hur din hud ser ut.

    Nu har inte jag genomgått IVF, men vi försökte i ett par månader och när jag började göra livsstilsförändringar som kosttillskott, inget koffein, blodstabiliserande kost så tog det sig ganska snart därpå.

    Huden byts ut regelbundet, var 4-6 vecka bildas nya hudceller och vi tappar 40 000 hudceller per minut något motsvarande sker inte med äggen, äggen bildar inga nya celler. 


    Livstilsförändringar kan absolut påverka fertiliteten och förmågan att bli gravid men inte just äggkvaliten. 

  • annahoj01
    Anonym (Vera) skrev 2023-12-19 13:38:22 följande:

    Huden byts ut regelbundet, var 4-6 vecka bildas nya hudceller och vi tappar 40 000 hudceller per minut något motsvarande sker inte med äggen, äggen bildar inga nya celler. 


    Livstilsförändringar kan absolut påverka fertiliteten och förmågan att bli gravid men inte just äggkvaliten. 


    Det vill jag påstå att livsstilsförändring kan göra-påverka äggkvalitet. Jag vill inte på något sätt säga att det är lätt men detta bör man tänka på. 3 månader innan du släpper ett ägg börjar just detta ägg sin resa till att mogna. Under denna tid har du möjlighet att påverka faktorer som gynnar en bra mognad av ägget och som inte bryter ner äggcellen onödigt mycket som till exempel stress/rökning/osunda vanor kan göra. Sedan beror det såklart på hur pass dålig äggkvalitet du har från början. Obefintlig kvalitet är förmodligen svårt att rädda upp /:
  • Cececilia
    annahoj01 skrev 2023-12-19 14:38:47 följande:
    Det vill jag påstå att livsstilsförändring kan göra-påverka äggkvalitet. Jag vill inte på något sätt säga att det är lätt men detta bör man tänka på. 3 månader innan du släpper ett ägg börjar just detta ägg sin resa till att mogna. Under denna tid har du möjlighet att påverka faktorer som gynnar en bra mognad av ägget och som inte bryter ner äggcellen onödigt mycket som till exempel stress/rökning/osunda vanor kan göra. Sedan beror det såklart på hur pass dålig äggkvalitet du har från början. Obefintlig kvalitet är förmodligen svårt att rädda upp /:
    Jag tror också att man kan påverka mognaden av äggen. Har varit noggrann med min kost sen snart ett år och minimalt med alkohol och kaffe och har i och för sig inte blivit gravid men har en cykel som är jämnare månad till månad. Mina naglar har iallafall blivit mycket starkare och hårda och har Jämnare energinivå. Lycka till, håller tummarna att ert tredje försök ger reslutat 🤞
  • annahoj01
    Cececilia skrev 2023-12-19 14:54:56 följande:
    Jag tror också att man kan påverka mognaden av äggen. Har varit noggrann med min kost sen snart ett år och minimalt med alkohol och kaffe och har i och för sig inte blivit gravid men har en cykel som är jämnare månad till månad. Mina naglar har iallafall blivit mycket starkare och hårda och har Jämnare energinivå. Lycka till, håller tummarna att ert tredje försök ger reslutat 🤞
    Grymt! Mitt hår har börjat växa så det knakar och jag tappar heller inte lika mycket hår som jag gjorde för 3 månader sedan. Naglarna däremot är fortf. svaga som de alltid har varit :P
  • Anonym (Vera)
    annahoj01 skrev 2023-12-19 14:38:47 följande:
    Det vill jag påstå att livsstilsförändring kan göra-påverka äggkvalitet. Jag vill inte på något sätt säga att det är lätt men detta bör man tänka på. 3 månader innan du släpper ett ägg börjar just detta ägg sin resa till att mogna. Under denna tid har du möjlighet att påverka faktorer som gynnar en bra mognad av ägget och som inte bryter ner äggcellen onödigt mycket som till exempel stress/rökning/osunda vanor kan göra. Sedan beror det såklart på hur pass dålig äggkvalitet du har från början. Obefintlig kvalitet är förmodligen svårt att rädda upp /:
    Det ändrar inte äggets grundkvalitet. 
  • annahoj01
    Anonym (Vera) skrev 2023-12-19 19:53:21 följande:
    Det ändrar inte äggets grundkvalitet. 
    Nä precis det gör det inte. Därför beror det på vilket utgångsläge på ägget du har. Ett alldeles för dåligt ägg från början blir ändå inte befruktningsdugligt trots förebyggande åtgärder till att inte ägget ska påfrestas negativt under mognadsprocessen. 
  • annahoj01

    Uppdatering av mitt 3:e ivf-försök:

    Tyvärr blev jag inte gravid denna gång heller. Gjorde långa protokollet vilket INTE var min grej. 4 äggblåsor men bara ett ägg. Sämsta ivf-omgången hittills.

    Positivt kan väl sägas att jag knappt kände av några biverkningar alls av nedreglering eller vagitorierna. Fick tillbaka ett 2-dagarsembryo, vilket enligt labbet var av toppkvalitet. Samtligt känns det som jag drömt allt denna omgång då jag varit helt opåverkad. Kände heller aldrig något efter insättning. Hade embryot åkt ur vid ett toalettbesök?😅
     
    Nä nu ger jag upp allt vad ivf heter och får försöka hitta en go kille som vill ha barn. Var finns ni?!?! Jag har iaf. blivit gravid en gång innan på naturlig väg för 3 år sedan men gjorde då abort.

    Ha det gott!

  • Siripiri
    annahoj01 skrev 2024-03-20 10:39:24 följande:

    Uppdatering av mitt 3:e ivf-försök:

    Tyvärr blev jag inte gravid denna gång heller. Gjorde långa protokollet vilket INTE var min grej. 4 äggblåsor men bara ett ägg. Sämsta ivf-omgången hittills.

    Positivt kan väl sägas att jag knappt kände av några biverkningar alls av nedreglering eller vagitorierna. Fick tillbaka ett 2-dagarsembryo, vilket enligt labbet var av toppkvalitet. Samtligt känns det som jag drömt allt denna omgång då jag varit helt opåverkad. Kände heller aldrig något efter insättning. Hade embryot åkt ur vid ett toalettbesök?😅
     
    Nä nu ger jag upp allt vad ivf heter och får försöka hitta en go kille som vill ha barn. Var finns ni?!?! Jag har iaf. blivit gravid en gång innan på naturlig väg för 3 år sedan men gjorde då abort.

    Ha det gott!


    Va tråkigt att höra..

    låter som en bra plan ????🏼
  • annahoj01

    Hör och häpna.

    Strax efter att jag skrev om det tråkiga beskedet att mina ivf:er inte lyckats så genomförde jag en insemination. Kunde inte bara börja ?vänta? igen på bättre tider eftersom jag känner mig sjukt stark i kroppen och med god hälsa så ville bara köra på. 

    Har precis plussat på graviditetstest! Jättekonstig känsla eftersom jag saknar alla tidiga gravidsymtom. Hur kan jag vara gravid? Till er som läser detta och letar efter tidiga tecken på graviditet, det går att vara gravid ändå trots avsaknad av dessa :) 

    En hälsning jag skickar med koppling till mina tidigare inlägg i tråden är att jobba med er hälsa och välmående. Ät Bra lagad mat från grunden och träna lagom. Jag trodde det var kört med min äggkvalitet?

    Ska bara ha is i magen och hoppas att allt löper på som det ska men just nu göttar jag mig till plusset på stickan!


     

Svar på tråden Påverka äggkvalitet med kost?