• Anonym (Undra)

    Har inte blivit gravid efter 1,5 års försök, för gammal?

    Har ett barn på 6 år sedan tidigare.

    Nu har vi försökt få ett andra barn, vi är båda fyllda 42 år nu. Egentligen sa jag redan då vi började försöka att blir det inget inom några månader så slutr vi försöka då jag tycker att jag är för gammal och att det blir för långt mellan syskonen. Men sedan har vi hela tiden skjutit på det och sagt jamen några försäk till...

    Tills fyllda 42 max!  Har jag inte blivit gravid innan 42 så slutar vi! Nu har jag precis fyllt 42.

    Har det inte blivit vid denna ålder på så många försök är det då försent. Vi borde kanske tagit hjälp direkt. Nu är det försent. Det tar väl ännu mer tid då? Innan man ens får hjälp. Vad för man då i första läget? Kan man på något sätt se om man är för gammal för att få barn? Jag har fortfarande mens, men den är ofta försenad. Många gånger man fått förhoppoppningar pga att den är sen. 

  • Svar på tråden Har inte blivit gravid efter 1,5 års försök, för gammal?
  • Anonym (.)

    Har du gjort en undersökning för din fertilitet? Det är naturligt att den är nedsatt i din ålder men det är inte omöjligt att du kan bli gravid förstås. Hoppas allting löser sig för dig! 
    Kram

  • Anonym (Undra)

    Inte gjort några undersökningar, känner att det skulle vara gjort redan för ett år sedan, att börja med det nu då rinner ju tiden iväg.
     Såg att det finns fertilitetstester att göra hemma.
    Fungerar det?

  • EpicF
    Anonym (Undra) skrev 2023-12-17 16:39:37 följande:

    Inte gjort några undersökningar, känner att det skulle vara gjort redan för ett år sedan, att börja med det nu då rinner ju tiden iväg.
     Såg att det finns fertilitetstester att göra hemma.
    Fungerar det?


    Du kan alltid pröva de hemma fertilitetestesterna. Om inte annat så ger det iallfall en indikation. 

    Men har du ägglossning regelbundet? Ägglossningstester? 
  • Anonym (Typ)

    En gynekolog kan ju iaf med Vul se om du har ägg kvar. Och hur din slemhinna ser ut. 

  • Anonym (Tyvärr)

    Med tanke på att fertiliteten börjar dala rätt snabbt från 35 år fattar jag inte att ni väntat så länge... Det kan mycket väl vara för sent.

  • Anonym (Undra)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2023-12-17 19:34:36 följande:

    Med tanke på att fertiliteten börjar dala rätt snabbt från 35 år fattar jag inte att ni väntat så länge... Det kan mycket väl vara för sent.


    Väl medveten om det. Finns andra anledningar till att vi väntade flera år efter första barnet. Är medveten om att det kan bara försent. Det är vi inställda på och det vore ingen katastrof om än om än tråkigt. Vill bara ge det en chans om det inte är försent. 
  • Anonym (Undra)
    Anonym (Typ) skrev 2023-12-17 19:05:50 följande:

    En gynekolog kan ju iaf med Vul se om du har ägg kvar. Och hur din slemhinna ser ut. 


     Har man rätt till en sådan kontroll , eller behöver man genomgå andra kontroller eller undersökningar innan? Tänker hur lång tid man har på sig. Får man inte ens utredning förrän om flera månader känns det som att vi kanske nöjer oss som det är. Börjar kännas lite som nu eller aldrig. Kroppen åldras ju fort nu :/ 
  • EpicF
    Anonym (Undra) skrev 2023-12-17 20:02:43 följande:
     Har man rätt till en sådan kontroll , eller behöver man genomgå andra kontroller eller undersökningar innan? Tänker hur lång tid man har på sig. Får man inte ens utredning förrän om flera månader känns det som att vi kanske nöjer oss som det är. Börjar kännas lite som nu eller aldrig. Kroppen åldras ju fort nu :/ 
    Gå provat 
Svar på tråden Har inte blivit gravid efter 1,5 års försök, för gammal?