• Anonym (Orolig)

    Knottror i underlivet

    Jag upptäckte i somras att jag fått vad jag trodde då ett skavsår i underlivet, reflekterade inte mer över det iom att jag var i ett förhållande och hade testat mig strax innan sommaren och hade slidkatarr men inget annat.
    Nu har knottrorna blivit fler och jag börjar oroa mig att jag faktiskt har något, det kliar nämligen lite också. 
    Tog spegeln och tittade och det är små ljusa knottror som sitter väldigt tätt utspritt lite här och var. 
    Testade mig i september igen och bm sa ingenting om att något såg onormalt ut och testet visade heller inga sjukdomar. 

    Rådfrågade bm över telefon och hon menade att jag ganska nyligt testat mig, hade dessa utslag då men testet visade negativt så hon lät inte orolig. Hon rådde mig att göra klamydia/gonorré hemtest och göra en svampbehandling. Har inte fått svar än och behandlade mig med canasten som jag började blöda av och knottrorna försvann inte. 

    Mitt förhållande är slut och jag har väl tyvärr särat på benen lite för lätt utan att skydda mig ????

    När jag googlar olika sjukdomar är det inget som stämmer, eventuellt kondylom men inte riktigt det heller. Tips?

  • Svar på tråden Knottror i underlivet
  • Anonym (...)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-12-16 22:50:00 följande:
    Tack.
    Är väl egentligen orolig att det skulle vara nån könssjukdom då jag med handen på hjärtat var rätt oförsiktig i våras. Det som bekymrar mig lite också är att de dök upp medan jag var i ett förhållande även om jag också vet att det kan ligga latent innan det bryter ut. Så frågan i så fall är om han legat med andra eller om det kommer från mig. Om det nu är en könssjukdom. 
    Hur ser knottrorna ut? Är det mycket? Och var i underlivet sitter de?
  • Elin pelin

    Jag hade knottror (visserligen i slidan), barnmorskan rekommenderade att smörja med olja 2ggr per dag vilket hjälpte. Hon rekommenderade olivolja men jag köpte någon olja på hälsokosten som de rekommenderade istället. Jag vet inte vad knottrorna var och det visste inte barnmorskan heller men hon hittade en lösning!
    Hoppas att det löser sig, och oroa dig inte för sjukdommar, du har ju testat dig!

  • Anonym (Orolig)

    Det är små knottror som sitter som i typ kluster. Svårt att beskriva, smalhöga skulle jag nog säga. Ganska ljusa. Sitter lite utspritt kring inre och yttre blygdläppar. Kändes först som en skorpa, så det var därför jag trodde det var ett skavsår. Men det har ökat rätt mycket i mängd.

  • Anonym (...)

    Gör de ont? Ömma? Skulle de gå att klämma som finnar? Eller går de kanske sönder av sig själva? Sitter de bara innanför/mellan de yttre blygdläpparna eller finns de även på huden på utsidan av de yttre blygdläpparna?


    Anonym (Orolig) skrev 2023-12-16 23:13:37 följande:

    Det är små knottror som sitter som i typ kluster. Svårt att beskriva, smalhöga skulle jag nog säga. Ganska ljusa. Sitter lite utspritt kring inre och yttre blygdläppar. Kändes först som en skorpa, så det var därför jag trodde det var ett skavsår. Men det har ökat rätt mycket i mängd.


  • Anonym (Orolig)
    Anonym (...) skrev 2023-12-16 23:22:28 följande:

    Gör de ont? Ömma? Skulle de gå att klämma som finnar? Eller går de kanske sönder av sig själva? Sitter de bara innanför/mellan de yttre blygdläpparna eller finns de även på huden på utsidan av de yttre blygdläpparna?


    Gör inte ont, kliar lite. Går inte att klämma. Tror inte de är vätskefyllda så de går nog inte sönder själva. De är väldigt små men sitter tätt ihop.
    Inga på huden utanför yttre blygdläppar vad jag kunnat känna. 

    Alltså de flesta könssjukdomar går ju att behandla, men jag känner mig rätt oansvarig och att det har varit så otroligt besvärligt att få en tid som passar mig hos bm att kolla upp det ordentligt.
  • Anonym (Jj)

    Googla på kondylom och se om det liknar vad du har.

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jj) skrev 2023-12-16 23:33:28 följande:

    Googla på kondylom och se om det liknar vad du har.


    Det gör det inte. Har googlat sönder internet och tittat på förskräckligt många obehagliga bilder ;)
  • Anonym (...)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-12-16 23:27:53 följande:
    Gör inte ont, kliar lite. Går inte att klämma. Tror inte de är vätskefyllda så de går nog inte sönder själva. De är väldigt små men sitter tätt ihop.
    Inga på huden utanför yttre blygdläppar vad jag kunnat känna. 

    Alltså de flesta könssjukdomar går ju att behandla, men jag känner mig rätt oansvarig och att det har varit så otroligt besvärligt att få en tid som passar mig hos bm att kolla upp det ordentligt.
    Om inte någon reaktion på något av det jag redan föreslog så finns ju även reaktion på tex tvål, kräm, glidmedel eller (mindre troligt) uttorkning. Men tänker även på herpes. Men ja du bör se till att få en tid.
  • Anonym (Orolig)

    Fick svar om klamydia/gonnore idag och det var negativt. Puh!
    Men knottorna är äckliga och vill absolut inte ha dem. Och så kliar det. 

  • Anonym (Jj)

    Men klamydia och gonorré har inte knottror som symptom, varför testade de för det?
    Har du varit och fått det undersökt?

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jj) skrev 2023-12-18 20:24:57 följande:

    Men klamydia och gonorré har inte knottror som symptom, varför testade de för det?
    Har du varit och fått det undersökt?


    Nej, jag gjorde ett hemtest för att jag har särat på benen utan att skydda mig för många gånger och bm tyckte jag skulle göra det till jag fick en undersökningstid. Det kliar ju nämligen lite också men jag kan inte säga att det faktiskt är knottrorna som kliar.
    Ska på onsdag. 
  • Anonym (Orolig)

    Det var kondylom. Blä 🤮
    Men bm var väldigt chill om det, så nu är det bara vänta på att det försvinner 

  • Anonym (Solros)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-12-20 18:41:05 följande:

    Det var kondylom. Blä 🤮
    Men bm var väldigt chill om det, så nu är det bara vänta på att det försvinner 


    Vad skönt att du fick svar på vad det är! Väldigt vanlig med kondylom! Jag fick själv HPV i somras men med den virustypen som skapar cellförändringar på livmodertappen som kan leda till livmorderhalscancer. (Då får man inga vårtor) 

    Och då var jag ändå vaccinerad mot HPV, har alltid varit supernoga med kondom. Varit med 6st personer totalt och dom två senaste, min sambo och mannen innan hade jag oskyddat med. Och ändå blev jag smittad med de viruset som ger störst risk för cancer på livmodertappen. 
Svar på tråden Knottror i underlivet