• Anonym (Gravid)

Gravid, berätta för arbetsgivare

Fick ganska nyligen reda på att jag är gravid. Det är alltså väldigt tidigt.

Har sedan en tid tillbaka arbetat på ett ställe och haft en visstidsanställning som har förnyats i omgångar. 

Har nu blivit erbjuden en tillsvidareanställning och vet inte riktigt hur jag borde tänka med att berätta om min graviditet. 

Ska man skriva på och sen efter ett par veckor? ?Opps, jag var visst gravid?
    Vill inte stå utan jobb om jag skulle berätta innan jag skriver på. 

Behöver alla tips jag kan få och gärna att ni berättar om ni har varit i liknande situation.

• Svar på tråden Gravid, berätta för arbetsgivare
  • Anonym

Vänta med att säga att du är gravid.
    Själv har jag sagt det i samband med att jag ansökt om föräldraledighet. Kolla hur långt i förväg du behöver ansöka om föräldraledighet
    Du har ingen skyldighet att tala om att du är gravid så du behöver inte komma på en trovärdig historia.
    Tala om det i samband med att du ansöker om föräldraledighet. Gå inte in på några förklaringar

• Anonym (D)

Du ska absolut inte berätta.

• Anonym (Elin)

Om arbetet inte innebär att du vistas i en radioaktiv miljö eller utför tunga lyft etc tycker jag inte du ska säga något förrän betydligt senare, t.ex. när det börjar synas och när största risken för missfall är förbi. Uppenbarligen tycker arbetsgivaren att du är väl lämpad för jobbet och vill behålla dig. Så vitt jag förstår är det olagligt att dra tillbaks ett erbjudande om fast anställning på grund av graviditet. Och från ditt perspektiv tycker jag att trygga försörjningen för din familj borde komma först. Lycka till! Det kommer att bli bra.

Svar på tråden Gravid, berätta för arbetsgivare