• bullen019283

    Tonåringar

    Jag behöver tips. 18- årssonen struntar i gymnasiet. Orkar inget, vill inget mer än att vara ute och sladda med kompisars bilar och spela dator. Han ska ta studenten men kommer inte få någon examen. Vi har kämpat med honom sedan han var 14 och har aldrig nått fram. Det finns inga problem i familjen, Rent krasst har vårt ansvar tagit slut nu när han inte pluggar på gymnasiet men hur 17- ska vi gå honom att fatta att nu får han ta hand om sig själv.

  • Svar på tråden Tonåringar
  • ht1

    Vad säger han själv att han vill jobba med?
    Sluta ge han pengar, då blir han tvingad att börja söka jobb / praktik / gå i skola.

    Det är som min kollega säger. Skolan är inte för alla. Har man svårt för att läsa å sitta still så är ett hantverksjobb hans väg att gå. Problemet är bara att få första jobbet utan utbildning. Där kommet praktik fram som en lösning.

  • bullen019283

    Han läser en praktisk linje och egentligen har han inga svårigheter med att plugga förutom motivationen. Ett stort problem är att han fick tillgång till sina sparade fonder som 18- åring. Det är inga mängder och räcker inte långt men det kompenserar det indragna studiemedlet. Vad vi än frågar är svaret: ?jag vet inte?. Vet du hur man kan skaffa en praktik? Arbetsförmedlingen?

Svar på tråden Tonåringar