• Kaga

    Barnböcker, vad läser ni, vad gillar ni och era barn?

    Tips på barnböcker?

    Skriv gärna vilken ålder det är på barnet om det är en särskild bok ett barn gillar.

    Jag behöver tips för barn i alla olika åldrar, då jag har barn i olika åldrar, samt tänkte jöpa böcker till endel kompisar och syskons barn i julklapp.

    Vilken ålder passa kurran och pigan för? 
    Barnböcker brukar ju vara indelade i 0-3. 3-6 år osv. Kurran och pigan är 3-6. 
    Men passar den en 6 åring då? Eller ska man gå på böckerna 6-9 då?

  • Svar på tråden Barnböcker, vad läser ni, vad gillar ni och era barn?
  • Fjäril kär

    Böckerna om Alfons Åberg passar barn i alla åldrar och finns ju några böcker om honom som är för riktigt små barn också. 

  • Anonym (Bokusmalus)

    Sonen började läsa LasseMaja böckerna när han var 6 år. Dottern gillade varken dem eller Nelly Rapp. Hennes kompis älskade dem dock!

    Dottern läste böcker från serien med älvorna av Daisy Meadows (finns hur många som helst i olika grupperingar)

    Böcker som båda är lätta att få tag på via andra hand också. 

    För (mest tjejer, men sonen har också läst dem) så har Lena Furberg gett ut böcker om hästen Mulle. 

    Pratar vi nyare böcker så har jag gillat Pernilla Stalfelts böcker. Men Pettson och Findus har varit poppis här för båda barnen. 

    Ulf Löfgrens Ludde har de också gillat upp till 6-års åldern. 

    Emi Gunérs böcker om Nina är klockrena. Men kanske lite äldre barn som åtminstone gått i skolan. 

    Sedan vet jag inte om du ville ha boktips för äldre barn, men då får du säga till. 

  • Anonym (Elin79)

    Pettsson
    Alfons Åberg
    Mamma mu
    Boken som inte ville bli läst (med flera, av David Sundin)
    Jan Lööf-böcker typ Ta fast Fabian med flera

    Det är väl favoriterna hos min sexåring. Kapitelböcker har jag försökt införa men han vill gärna ha bilder så vi får köra på det ett tag till. 

  • Aliona

    0-3 år funkade allt som hade bilder. Det var ju inte så mycket läsa då utan mest prata om bilderna. Knacka på är en fin serie och Max-böckerna är alltid trevliga. 


    I åldern 3-5 år gillade sonen allra mest Jan Lööf, men också Alfons-böckerna, Gruffalon, Emil i Lönneberga, Pippi Långstrump och Lennart Hellsing och Ulf Starks böcker. 


    När han fyllde sex blev det ett snabbt hopp från småbarnsböcker till äventyr. På ett år plöjde vi igenom de tre första Harry Potter, Mio min Mio, Bröderna Lejonhjärta, Folk och Rövare i Kamomilla stad, Gusten Grodslukare, Gummi-Tarzan, Trollkarlen från Oz, och lite enklare versioner med mycket bilder av tex Tarzan, Djungelboken, Peter Pan etc. Han älskade också mytologi så vi läste (åtee igen lite enklare med mycket bilder) nordisk, grekisk och egyptisk mytologi och faktiskt också Barnens bästa Bibel som är fylld av spännande berättelser och häftiga illustrationer. 

  • Aliona

    Kom att tänka på att faktaböcker typ barnens upposlagsböcker har varit otroligt omtyckta av sonen i alla åldrar. I 3-5 år är alfabetsböcker också omtyckta. 

Svar på tråden Barnböcker, vad läser ni, vad gillar ni och era barn?