• Anonym (Förtvivlad)

    Attraheras inte längre av min partner

    Hej! 
    Efter en lång process som involverade IVF hade  jag och min partner turen att bli föräldrar för snart 6 sedan. Problemen började när jag var mitt i graviditeten och min sambo inte ville ha sex längre. Detta fortsatte och vi hade inget sexuellt samliv alls under vår dotters första levnadsår. Efter det har det skett sporadiskt, ca 2-4 ggr per år.


    Jag har försökt ta upp detta ett antal gånger men han skyller på trötthet, stress etc. Vi har haft en väldigt varm relation ändå och ofta kramats och myst i soffan tillsammans. Trots det har ett sexfritt liv varit väldigt påfrestande för mig och jag känner att vi glider isär mer och mer. Jag har upprepade gånger föreslagit  att få hjälp av en familjeterapeut men han vill inte det. I det sista har jag varit väldigt ledsen och varit öppen med att jag känner att jag är orolig för vårt förhållande och han har då visat lite mer intresse men vid fel tidpunkt, tex mitt på dagen när vi är  med vårt barn.

    Jag har nu känt att rollerna är ombytta och nu är det jag som inte känner mig sugen på sex, inte med honom iaf. Däremot  jag en kollega som jag är otroligt attraherad av. Jag vet inte vad kollegan känner för mig och jag vill verkligen inte splittra min familj. Jag är väl medveten om att gräset inte är grönare på andra sidan. Kollegan är dessutom betydligt mycket yngre än mig så jag ser detta mer som en crush på avstånd som jag tänker kommer gå över. Jag och min partner har varit tillsammans i 10år


    Är det någon som varit i en liknande situation och fixat sitt förhållande? Hur kan man hitta tillbaka till varandra som par?

  • Svar på tråden Attraheras inte längre av min partner
  • Anonym (Volvo)

    Har ni fått möjlighet att prata med en kurator i samband med er IVF? 
    Det är så som jag förstått vanligt att mannen påverkas av IVF rent psykiskt och känner sig värdelös och omanlig som inte kan göra sin kvinna gravid (oavsett varför man gör ivf)  . Sexet blir maniskt och mekaniskt under lång tid med ägglossningstester och beräknad mens , lusten och attraktion försvinner och blir inte viktigt längre utan bara prestera resultat. Om man kan få barn via provrör så vad ska hon då  med mig till, jag duger inte etc etc.. självförtroendet och självkänslan får en rejäl smäll och spiller över i sexlivet. Samtidigt som IVF också skapar andra sorters kriser i huvudet.  Och jag tror att det är detta som hänt med honom och er. 

    Det har gått så lång tid att jag inte tror att detta går att fixa . Jag tror istället att ni behöver separera innan det går så långt att nån faktiskt är otrogen, blir kär i nån annan eller blir bittra på varandra. Det är ingen bra  miljö för ert barn i längden. 

  • Tecum

    Din attraktion för kollegan är ett symptom på att du lever i ett sexlöst förhållande och inte trivs med det. Instämmer med ovan att en separation vore bäst. Även om du trycker ner dina känslor för kollegan kommer det att hända igen, med andra män. Livet är för kort för att levas utan sex.

    Fundera på ifall din man skulle ändra sig och vilja få igång sexlivet igen. Känns det lockande, skulle din attraktion återvända då? Om inte, ta upp frågan om separation med honom.

  • Fjäril kär

    Vad tjänar ni på att leva i ett sexlöst förhållande? 

    Har ni inte betalat ett väldigt högt pris tillräckligt länge nu? 

    Är ni inte värda något något bättre än detta? 

  • Anonym (Förtvivlad)

    Vi har inte pratat med kurator och min sambo har inte heller velat ta hjälp, jag har föreslagit olika varianter. Jag själv har sökt hjälp på eget håll och  det har fungerat väldigt bra. 

    Tack för alla råd.  Jag  har verkligen inte velat ge upp för vår familjs skull  då jag inte vill  utsätta barnet (eller oss föräldrar) för en separation och det att leva på var sitt håll. 

  • Fjäril kär
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-12-10 21:22:36 följande:

    Vi har inte pratat med kurator och min sambo har inte heller velat ta hjälp, jag har föreslagit olika varianter. Jag själv har sökt hjälp på eget håll och  det har fungerat väldigt bra. 

    Tack för alla råd.  Jag  har verkligen inte velat ge upp för vår familjs skull  då jag inte vill  utsätta barnet (eller oss föräldrar) för en separation och det att leva på var sitt håll. 


    Dags att ge upp myten om att barn mår bättre i en kärnfamilj.  Fortsätter ni så här så kommer givetvis ert barn att känna samma sinnesstämning som ni två gör. Skulle det verkligen vara till barnets bästa att ge upp er lycka för...ja vadå? 

    Miljontals barn lever lyckliga liv med skilda föräldrar som hittat kärlek på nytt . Varför skulle det vara något negativt? 
Svar på tråden Attraheras inte längre av min partner