• Anonym (Otacksamma.)

Otacksamma barn varje jul - misslyckad som förälder

Ser inte fram emot en enda jul. Nåt fel har jag ju gjort med uppfostran med vad.
    Varenda jul köper vi samt farmor och mormor julklappar. Varenda jul är mina barn missnöjda. Antingen får den ena för många å den andra inte eller får de för lite eller får den ena nåt den andra blir sur över. Skäms när jag sitter där och tycker synd om som köpt julklappar. 

Hade likaväl kunnat hoppat över julafton å bara skippat skiten. 

• Svar på tråden Otacksamma barn varje jul - misslyckad som förälder
  • gnipökåms
    Anonym (Otacksamma.) skrev 2023-12-09 22:13:35 följande:

Det är den eviga diskussionen hemma mellan mannen och mig. Går tom i parterapi om det. Men har inte hjälpt speciellt mycket. Han spenderar sin tid framför sin platta eller telefon. 

om jag var du skulle jag bara att sluta göra allt åt mannen, laga bara mat till dig och barnen, sluta tvätta hans kläder osv.

frågar barnen kan du ju bara säga att eftersom pappa aldrig lagar mat/tvättar åt mig så tänker jag inte göra det åt honom. 

vet att det kan vara svårt men om inte ens terapi hjälper så är det verkligen dags att ta i med hårdhandskarna och tvinga honom. 
  • ClumsySmurf
    gnipökåms skrev 2023-12-11 10:42:55 följande:
    fast det är väl jättebra att de måste göra sysslor för att få pengar, det är ju så vuxenlivet funkar, gör du inte ditt jobb så får du ingen lön. 
    Det är skillnad på att jobba åt någon annan och hjälpas åt inom familjen.
  • Anonym (N)
    ClumsySmurf skrev 2023-12-11 17:50:54 följande:

Jag tycker inte att det resonemanget är dumt alls. 

om barn ska ha pengar för allt dom gör kan det leda till att dom inte vill göra nånting utan att få pengar.  Kan skapa människor som inte lär sig vara hjälpsamma utan att tjäna nåt på det. 

• Anonym (N)
    ClumsySmurf skrev 2023-12-11 17:50:54 följande:
    Sorry jag skulle svarat den andra personen GNIPÖKÅMS
  • Anonym (Hm)
    gnipökåms skrev 2023-12-11 10:42:55 följande:
    fast det är väl jättebra att de måste göra sysslor för att få pengar, det är ju så vuxenlivet funkar, gör du inte ditt jobb så får du ingen lön. 
    Håller med, så fungerar det för vuxna som jobbar
  • ClumsySmurf
    Anonym (N) skrev 2023-12-11 18:45:02 följande:

Jag tycker inte att det resonemanget är dumt alls. 

om barn ska ha pengar för allt dom gör kan det leda till att dom inte vill göra nånting utan att få pengar.  Kan skapa människor som inte lär sig vara hjälpsamma utan att tjäna nåt på det. 

andra nackelen är att föräldrarna får sämre förutsättningar att få sina barn att göra något utan att använda straff & mutor.

• Aliona
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-11 06:18:01 följande:
    Grattis till årets mest förvirrande inlägg. 
    Inlägget är klart och tydligt. Vad är det du blir förvirrad av? 
  • Anonym (Hin håle)
    Aliona skrev 2023-12-11 22:25:23 följande:
    Inlägget är klart och tydligt. Vad är det du blir förvirrad av? 
    Inga versaler, inga skiljetecken och extremt dålig meibgsuppbyggnad. Ska jag fortsätta? 
  • Anonym (Agent O)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-12 06:22:08 följande:
    Inga versaler, inga skiljetecken och extremt dålig meibgsuppbyggnad. Ska jag fortsätta? 

Konstigt att alla andra fattade.

Jag håller dessutom med ClumsySmurf (för första gången någonsin!). Hushållsarbete i det egna hemmet är inget lönearbete. Det är en del av livet och bor man ihop hjälps man åt. 

Ska TS betala sin man också för att han ska sas hjälpa till i hemmet? 

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Agent O) skrev 2023-12-12 07:01:33 följande:

Konstigt att alla andra fattade.

Jag håller dessutom med ClumsySmurf (för första gången någonsin!). Hushållsarbete i det egna hemmet är inget lönearbete. Det är en del av livet och bor man ihop hjälps man åt. 

Ska TS betala sin man också för att han ska sas hjälpa till i hemmet? 

Må så var, men klart och tydligt var inte ditt inlägg. 
    Om jag ska sluta dryga mig....så håller jag helt med. En familj hjälps åt med det som behöver göras utan att man ska betala en massa pengar, detta är något jag förväntar mig. Mina barn har dock precis som många andra lite veckopeng, dock får de inte pengar för att de städar utan för att lära sig handskas med pengar och kunna se värdet i saker. 

Väljer de sedan att inte hjälpa till hemma av olika anledningar så kan det dras in på vissa saker, skärmtid, lek med kompisar eller veckopengen. 
  • Anonym (Love)

Man kan ju inte tvinga fram känslan att vara tacksam, däremot så både kan och bör man lära sina barn hur man uppför sig. Det beror ju lite på hur gamla barnen är hur mycket tacksamhet och uppfyllande av sociala konventioner man kan förvänta sig. 

En 3 åring som blir besviken på att storebror får fler/bättre klappar är inte jättemycket att göra åt, där är det ju bara att avleda och bekräfta känslan, och vid senare tillfälle prata om situationen. 

En 12 åring borde ju dock ha lärt sig det sociala spelet att man låtsas bli glad, tackar snällt och sedan ev pratar om sin besvikelse i ett mer stängt/tryggt rum där givaren inte hör. 

• Tom Araya
    Anonym (Otacksamma.) skrev 2023-12-09 20:54:01 följande:
    Otacksamma barn varje jul - misslyckad som förälder

Ser inte fram emot en enda jul. Nåt fel har jag ju gjort med uppfostran med vad.
    Varenda jul köper vi samt farmor och mormor julklappar. Varenda jul är mina barn missnöjda. Antingen får den ena för många å den andra inte eller får de för lite eller får den ena nåt den andra blir sur över. Skäms när jag sitter där och tycker synd om som köpt julklappar. 

Hade likaväl kunnat hoppat över julafton å bara skippat skiten. 

Men skippa julen då.
Svar på tråden Otacksamma barn varje jul - misslyckad som förälder