• Anonym (TS)

Vad har ni för traditioner?

Vad har ni för traditioner som familj? 
    Jag vill gärna ha traditioner, men har inte haft det som barn och känner att jag är en dålig förälder...

Det kan vara allt från vad ni gör på julaftonmorgonen, vad ni gör på andra högtider till hur ni firar födelsedagar eller bara allmänt lekar, spel eller liknande. Kan ta ett par exempel som mina kollegor pratat om bland annat. En kollega är alltid ledig på familjens födelsedagar. Både sin egen och barnens. De åker in till stan och fikar, öppnar presenter, äter ute osv den dagen. En annan kollega köper varje år i början av december ett pussel till hela familjen som de bygger tillsammans innan jul. Någon annan äter mjukglass efter varje skolavslutning. En annan äter tacos varje fredag osv. Någon annan gör mysfrukost varje lördag osv.

Vill att det ska vara något som barnen kan minnas när de blir vuxna. 

• Svar på tråden Vad har ni för traditioner?
  • Anonym (Anna)

Vi har aldrig haft sådana traditioner som varit ristade i sten. Visst, nyår och midsommar firades alltid med samma familj, och jul vartannat år med min familj och varannat år med mannens familj. 

Våra barn är vuxna idag och de har massor av minnen av allt vi gjort under deras uppväxt fast vi inte hade så mkt traditioner till vardags. Det vi gjort är att vi tillbringat mkt tid med dom. Läst för dom, spelat spel, hängt på lekplatser, cyklat, varit i skogen osv. 

• Anonym (H)

Är med på skolavslutningar (vi vuxna tar ledigt) och fikar med jordgubbstårta efteråt/ibland går ut och äter på kvällen. 

Lussebakning vid lucia

På sin födelsedag bestämmer man middagsmat. 

inslagna adventskalender, nu när de är äldre köper jag färdiga typ smink. 

Gör julgodis tillsammans någon dag innan jul. 

Uppesittarkväll med bingolotto

Bättre middag vid alla hjärtans dag med liten present på varje tallrik

Leta påskägg på påskafton

När man går ut 9:an, får man pengar efter betyg

Semesterpeng

Mm

• Spucks

Jag tror med traditioner är det precis som med Emils hyss - man planerar dem inte, de kommer av sig själva.

• Anonym (TS)

Jag tycker det är svårt med traditioner. Att komma på saker att göra, för att jag själv aldrig haft traditioner. Har aldrig gjort några aktiviteter med min familj som barn. Jul och nyår var väl middag middag mes familjen typ. I övrigt inte så mycket. 

Hade gärna haft lite olika traditioner. En följetong varje år. Typ som kollegan som lägger pussel med sina barn. Egna traditioner liksom. 

• Anonym (Hm)
    Spucks skrev 2023-12-08 20:29:30 följande:

Jag tror med traditioner är det precis som med Emils hyss - man planerar dem inte, de kommer av sig själva.

Glad
  • Anonym (Smått)

Jag har gjort en del smått. Som överraska på alla hjärtans dag, med lite choklad och liten hjärtgrej (typ nalle med hjärtan) vid frukosten.. luciamorgon i soffan framför tv med varm choklad. 

baka julgodis och pyssla före jul. 
    barnen väljer middag på sin födelsedag. 

• Anonym (Förlegat)

Det är så förlegat med traditioner år 2023. Förvånar mig att folk är sådana fossiler att de fortfarande firar Jul och påsk och sådant. Vi borde ha kommit längre än så.

• Anonym (Process)
    Anonym (TS) skrev 2023-12-08 21:34:46 följande:

Jag tycker det är svårt med traditioner. Att komma på saker att göra, för att jag själv aldrig haft traditioner. Har aldrig gjort några aktiviteter med min familj som barn. Jul och nyår var väl middag middag mes familjen typ. I övrigt inte så mycket. 

Hade gärna haft lite olika traditioner. En följetong varje år. Typ som kollegan som lägger pussel med sina barn. Egna traditioner liksom. 

Jag tänker att även en tillsynes traditionslös år faktiskt har sitt upplägg och att det kanske inte är bristen på traditionen i sig som är ett problem för dig, utan att du faktiskt saknar roliga aktiviteter i vardag och fest.

Jag är uppvuxen med att vi då och då åt söndagsmiddag. Mamma bakade ett speciellt bröd till jul. Vi hade traditionen att pynta sent till jul, så granen köptes 22, eller 23 december. 

Som vuxen har ibland traditioner tagits med. Exempelvis just att julpynta "sent" är en grej i vår familj. Dock inte så sent som i min ursprungsfamilj, men vi hedrar vissa ideer om advent och om att julen faktiskt inte börjar 1 december.

Nu några år har jag gjort en spellista i Spotify på jul. Börjar från skratch varje år. Vi har också vanan att varje år välja ut lite saker som är mer fokus än annat, och i år tänker jag göra mammas bröd. Men. Jag är också trött i december, så det är inte så att jag gör allt jag skulle vilja göra i teorin varje år, utan att koka knäck, göra sillinläggning från grunden, baka lussekatter och pyssla görs inte. Utan varje lördag/söndag väljer jag utifrån hur december ser ut på riktigt.

Mellan att jag var 20-35 gjorde jag ett nyårslöfte varje år. Ett av dem var att göra mer roliga saker med familjen, och kan kanske passa dig. Ett bra nyårslöfte kommer man på redan i september/oktober och bör inte vara för "mätbart", och inte heller fyllt av självförakt, utan något man vill ha mer av. Jag tycker att det är en underbar tradition och tyvärr har jag nu inte haft något att lova mig själv... För 15 år av "bra löften" gör att jag just nu har en paus. Att låta åren ha små egna personliga teman har jag iallafall uppskattat och för mig är detta verkligen en tradition jag troligtvis kommer plocka upp igen. Fortfarande så letar jag nämligen ideer under hösten.

I januari är det dags att rensa. (Ett år körde jag att rensa bostaden, (declutter). Detta gör jag varje år och januari är tiden på året då det är lätt att äta sig ur frysen, gå igenom garderoben. Slänga, eller ge bort pynt/möbler och saker som man faktiskt inte längre vill ha. Få plats med de julklappar man fått och faktiskt utnyttja att pynt plockas ner., att plånboken känns lite tom och att man troligtvis har lite mindre sociala aktiviteter som folk bjuder in på. 

Februari har ju ett lov. Jag önskar jag vore människan som orkade åka iväg, och hade pengar över till detta, men så är det inte. I stället så siktar vi på en dag med barnen. Och några traditioner har det inte hunnit bli.

Påsk har av tradition varit att öppna upp min ursprungsfamiljs sommarstuga. Nu när den är såld börjar så sakteliga nya traditioner vakna till liv. Många norrmän har ju att läsa en deckare/bok så har jag inget för mig på påsk så blir det gärna så att såväl jag som familjen faktiskt läser.

Efter påsk går tiden fort och det finns lite småhelger på våren. Strax innan påsk börjar jag fundera på "andra och tredje kvartalet". Året är ju tämligen uppdelat och semesterönskemål ska in tidigare än man tänkt. Tradition är synd att kalla det, men ju äldre jag blir, ju mer beredd är jag på att detta kommer komma varje år. 

Midsommar är för mig en dag då jag gärna går på ett allmänt firande. Och jag har också lite vanan att faktiskt dansa runt midsommarstången och leka. Många fokuserar på att barnen ska dansa, men det behövs ju vuxna som också leker för att det ska bli kul.

Semester är att göra vad man vill, orkar och planerat det året. Traditionen att göra samma varje år får det att krypa under skinnet. Snarare sparar jag en liten del helt oplanerad för sommaren och semestern är en tid att vara spontan. Denna tid är också en tid för planering av sista kvartalet på året. 

Det tar mig energi när vardagen kommer igång att liksom fylla almanackan med de "obligatoriska sakerna" som chef kallat ut till. Så då vill jag ha planerat lite för något roligt, eller för lite återhämtning. Och på semestern pratar vi ju ofta med vänner och gör man inget konkret, så blir det lätt hänt att man liksom inte hinner. Så maken brukar bjuda in folk några gånger på hösten, och jag bokar upp mig.

Ungefär varannan var tredje helg, behöver vi dock spara för att ha ork till vardagen.

Halloween firades när barnen ville fira. Nu är det på utdöende. November firar vi Dinovember på Instagram. Vilket är att helt enkelt följa andra som firar Dinovember med sina barn, eller med internet. 

Och där har året gått!

Hoppas du får lite ideer om hur du kan få en liten annan känsla på året. Personligen tror jag att detta är en process och att du säkert kommer hitta roliga grejer att göra både själv och med familjen.
  • Anonym (Julen)

De enda traditionerna vi har är väl egentligen kopplade till julen eller till december. Vi tycker att julen är såå mysig :)

Varje advent tänder vi förstås ett ljus, sedan gör vi ett gemensamt adventspyssel. Det kan vara tex färdiga pyssellådor från panduro eller att vi målar muggar som vi ska ge till någon i julklapp, gör egna julgransdekorationer, pärlar en nyckelring eller lite vad som helst. Sedan bakar vi adventsbak. Vi försöker börja med sådant som är lätt att spara och som håller, medan sista advent brukar det bli tex lussebullar som vi kan äta kvällen innan julafton eller på julen.

Kvällen före julafton har vi alltid suttit uppe sent och lagt pussel tillsammans. Ingen kan ändå sova före julafton så man kan lika gärna sitta uppe :) Nu är dottern äldre och förra året hade vi istället uppesittarkväll med Bingolotto. Det tänkte vi köra på i år igen 

• Agda90

Vi gör hemmagjorda burgare som grillas på grillen på lille julafton. En tradition som barnen ÄLSKAR! De preppar med alla tillbehör och dukar upp. 

Måltider tillsammans är överlag heligt för oss. Alla måltider som vi kan äta tillsammans äter vi tillsammans. 

Nu tittar vi på dåliga julfilmer på Netflix och skrattar gott åt dem. 

Vi spelar gärna spel tillsammans och gör annat skoj under helgerna men det är inte traditioner utan vad lusten faller på.

• Agda90
    Anonym (Förlegat) skrev 2023-12-09 06:18:29 följande:

Det är så förlegat med traditioner år 2023. Förvånar mig att folk är sådana fossiler att de fortfarande firar Jul och påsk och sådant. Vi borde ha kommit längre än så.

Vi har ju inte firat jul och påsk pga den ursprungliga traditionen på väldigt länge. Men det är prefekt tillfälle att samla familjen, att umgås och göra något kul tillsammans. Och DET är inte förlegat! 
  • Anonym (Johanna)

Nyår - vi nyårspyntar i köket och äter extra god frukost och lunch. På eftermiddagen åker vi till mina föräldrar och firar, då barnen är små och hunden ensam hemma kommer vi hem redan vid sjutiden. På kvällen spelar vi nyårsbingo.

Alla hjärtans dag - vi pyntar köket och dukar extra fint, lagar barnens favoritmat. Barnen får varsin present och lite godis. 

Påsk - vi pyntar hela huset nån vecka Innan, letar påskägg genom ledtrådar och frukost serveras kinderägg i äggkopp, en riktig hit! Firar hos mina eller sambons föräldrar och samma dagen efter.

Sommaravslutning - vi äter jordgubbstårta och ger barnen sommarpresenter. Åker oftast och badar, äter överenskommen middag och njuter av dagen. 

Midsommar firas hos antingen mina eller sambons föräldrar med syskonen. Enkelt firande men brukar uppskattas hos barnen. Mormor hittar på olika lekar och tävlingar. 

Skolstart - barnen får köpa nya kläder inför skolstart och vi kollar över så de har allt som behövs för att börja. Saknas något köper vi det och barnen är involverade i alla förberedelser. Barnen får bestämma en aktivitet som vi gör helgen innan skolstarten. 

Halloween - pyntas hela huset och dräkter till barnen inhandlas. Barnen går bus eller godis med kompisar och bjuder in de till halloweenfest. Äter en läskig halloween middag.

Jul - pyntar huset i varje vrå, nissen flyttar in och vi äter adventsfika varje söndag. Barnen får små paket varje dag fram till julafton. Vi gör pepparkakshus och julpysslar under helgerna. Vi kollar på julfilmer och har julmys. Varje år får barnen julpyjamaser som används flitigt under hela  december.
    Julafton äter vi julfrukost hemma och barnen får en del av paketen på morgonen. Resten strax innan lunch. Firar sen jul hos mina eller sambons föräldrar, kommer hem vid sjutiden och barnen får öppna det sista paketet som vi sparat undan.

• Anonym (Domkyrkan)

Vi går varje julafton till vår fina domkyrka och tittar på ett jättefint julspel. Det tycker jag är den finaste julttraditionen vi har.

• Anonym (Jenny)

Ta något som din familj gillar att göra och gör det till en tradition. Gillar ni att cykla, eller spela brädspel, eller dansa, bygga lego, gå på bio eller vad som helst så inkorporerar ni en julvariant av det och om det är kul, så gör ni det igen nästa år. Ta bilder eller filma så att även små barn får en chans att minnas tidigare år.

Ett annat tips är att göra saker som lämnar något efter sig. Tex mäta barnen och rita in daterade märken på en dörrkarm (planerar ni att ev flytta så kan man använda en bräda som går att ta med), eller ta ett kort på dem i samma fåtölj eller vid samma träd varje år, eller välja en dag att skriva dagbok och ta bilder på vad ni gör just den dagen. Något som visar hur barnen växer och tiden går.

Högtider, som julen är lättast, för då finns det så mycket runt omkring som påminner om vilken tid på året det är när det är dags för era traditioner, men det är ofta väldigt lyckat att göra det till en tradition att göra något kul under andra, kanske tråkigare, tider på året. Vi firar "dinovember" under november månad då leksaksdinosaurierna hittar på bus varje natt som barnen kan upptäcka på morgonen. Det gör helt klart november till en roligare månad.

En genväg till att skapa en tradition är att tänka tillbaka på vad ni gjorde förra året och välj ut något som var lyckat och kul samt upprepa det - för nu är det tradition!

• Anonym (Ris à la malta)

När jag var liten hade vi en tradition att äta Ris à la Malta till efterrätt på julafton hemma hos mormor. Yak. Den traditionen finns inte kvar längre, usch hatar ris a la Malta. 😉 
    Men om man gillar och vill ha traditioner så är det ju bara att starta upp en egen, vad som helst egentligen. Det gäller bara att komma på nåt som verkar kul. Sen får man försöka hålla i den och se om det verkligen blir en tradition utav det, för det ska ju upprepas några gånger för att kunna kallas för tradition också. Lycka till och God Jul! 🎄

Svar på tråden Vad har ni för traditioner?