Anonym (TS) skrev 2023-12-08 21:34:46 följande:
Jag tycker det är svårt med traditioner. Att komma på saker att göra, för att jag själv aldrig haft traditioner. Har aldrig gjort några aktiviteter med min familj som barn. Jul och nyår var väl middag middag mes familjen typ. I övrigt inte så mycket.
Hade gärna haft lite olika traditioner. En följetong varje år. Typ som kollegan som lägger pussel med sina barn. Egna traditioner liksom.
Jag tänker att även en tillsynes traditionslös år faktiskt har sitt upplägg och att det kanske inte är bristen på traditionen i sig som är ett problem för dig, utan att du faktiskt saknar roliga aktiviteter i vardag och fest.
Jag är uppvuxen med att vi då och då åt söndagsmiddag. Mamma bakade ett speciellt bröd till jul. Vi hade traditionen att pynta sent till jul, så granen köptes 22, eller 23 december.
Som vuxen har ibland traditioner tagits med. Exempelvis just att julpynta "sent" är en grej i vår familj. Dock inte så sent som i min ursprungsfamilj, men vi hedrar vissa ideer om advent och om att julen faktiskt inte börjar 1 december.
Nu några år har jag gjort en spellista i Spotify på jul. Börjar från skratch varje år. Vi har också vanan att varje år välja ut lite saker som är mer fokus än annat, och i år tänker jag göra mammas bröd. Men. Jag är också trött i december, så det är inte så att jag gör allt jag skulle vilja göra i teorin varje år, utan att koka knäck, göra sillinläggning från grunden, baka lussekatter och pyssla görs inte. Utan varje lördag/söndag väljer jag utifrån hur december ser ut på riktigt.
Mellan att jag var 20-35 gjorde jag ett nyårslöfte varje år. Ett av dem var att göra mer roliga saker med familjen, och kan kanske passa dig. Ett bra nyårslöfte kommer man på redan i september/oktober och bör inte vara för "mätbart", och inte heller fyllt av självförakt, utan något man vill ha mer av. Jag tycker att det är en underbar tradition och tyvärr har jag nu inte haft något att lova mig själv... För 15 år av "bra löften" gör att jag just nu har en paus. Att låta åren ha små egna personliga teman har jag iallafall uppskattat och för mig är detta verkligen en tradition jag troligtvis kommer plocka upp igen. Fortfarande så letar jag nämligen ideer under hösten.
I januari är det dags att rensa. (Ett år körde jag att rensa bostaden, (declutter). Detta gör jag varje år och januari är tiden på året då det är lätt att äta sig ur frysen, gå igenom garderoben. Slänga, eller ge bort pynt/möbler och saker som man faktiskt inte längre vill ha. Få plats med de julklappar man fått och faktiskt utnyttja att pynt plockas ner., att plånboken känns lite tom och att man troligtvis har lite mindre sociala aktiviteter som folk bjuder in på.
Februari har ju ett lov. Jag önskar jag vore människan som orkade åka iväg, och hade pengar över till detta, men så är det inte. I stället så siktar vi på en dag med barnen. Och några traditioner har det inte hunnit bli.
Påsk har av tradition varit att öppna upp min ursprungsfamiljs sommarstuga. Nu när den är såld börjar så sakteliga nya traditioner vakna till liv. Många norrmän har ju att läsa en deckare/bok så har jag inget för mig på påsk så blir det gärna så att såväl jag som familjen faktiskt läser.
Efter påsk går tiden fort och det finns lite småhelger på våren. Strax innan påsk börjar jag fundera på "andra och tredje kvartalet". Året är ju tämligen uppdelat och semesterönskemål ska in tidigare än man tänkt. Tradition är synd att kalla det, men ju äldre jag blir, ju mer beredd är jag på att detta kommer komma varje år.
Midsommar är för mig en dag då jag gärna går på ett allmänt firande. Och jag har också lite vanan att faktiskt dansa runt midsommarstången och leka. Många fokuserar på att barnen ska dansa, men det behövs ju vuxna som också leker för att det ska bli kul.
Semester är att göra vad man vill, orkar och planerat det året. Traditionen att göra samma varje år får det att krypa under skinnet. Snarare sparar jag en liten del helt oplanerad för sommaren och semestern är en tid att vara spontan. Denna tid är också en tid för planering av sista kvartalet på året.
Det tar mig energi när vardagen kommer igång att liksom fylla almanackan med de "obligatoriska sakerna" som chef kallat ut till. Så då vill jag ha planerat lite för något roligt, eller för lite återhämtning. Och på semestern pratar vi ju ofta med vänner och gör man inget konkret, så blir det lätt hänt att man liksom inte hinner. Så maken brukar bjuda in folk några gånger på hösten, och jag bokar upp mig.
Ungefär varannan var tredje helg, behöver vi dock spara för att ha ork till vardagen.
Halloween firades när barnen ville fira. Nu är det på utdöende. November firar vi Dinovember på Instagram. Vilket är att helt enkelt följa andra som firar Dinovember med sina barn, eller med internet.
Och där har året gått!
Hoppas du får lite ideer om hur du kan få en liten annan känsla på året. Personligen tror jag att detta är en process och att du säkert kommer hitta roliga grejer att göra både själv och med familjen.