• Blommigfilt

    Sömnproblem 7åring

    Hej! Har en 7åring som alltid haft svårt att somna. Sover hela natten utan uppvak sen. Har ofta "ont" någonstans på kvällarna och fuuuullt med tankar (det bara snurrar enligt henne själv, kan inte specificera vad hon tänker på). Somnar vid 23 varje kväll. Förvånad att det inte gått ut över skolan ännu. Försökt med tyngdtäcke, har rutiner och skärmfritt men inget gör att hon kan få somna. Hon lider av det själv och är trött. Lägger sig mellan 19-20. 
    Har provat att ligga bredvid henne, tar lika lång tid ändå.
    Tips något på vad vi kan testa? Det slutar med att jag är uppe till 02 för jag hinner bli pigg av allt tjorv så det går ut över hela familjen.

  • Svar på tråden Sömnproblem 7åring
  • Anonym (Py)

    Är hon trött när hon går och lägger sig? Min sjuåring hade aldrig somnat om hon gick och la sig vid 19, och sannolikt börjat fundera på en massa saker. Har ni testat att gå och lägga henne senare, kring 21 till exempel?

  • Anonym (tankar)

    Dels kan det onda och tankarna vara en del i det hela, hon kanske är orolig för något? 

    Dels håller jag med om att 19 är för tidigt, prova att lägga henne senare. Annars blir det ju så många timmar hon ligger vaken i sängen hela kvällen. Tråkigt och känns misslyckat när man vet att mamma o pappa vill att man ska sova. 

    Hur går det om hon sover i er säng? Då kan i alla fall ni slappna av och somna så att ni får ordentligt med sömn. Det gör ju inget om hon är vaken en stund till. 

  • Blommigfilt
    Anonym (tankar) skrev 2023-12-08 09:37:34 följande:

    Dels kan det onda och tankarna vara en del i det hela, hon kanske är orolig för något? 

    Dels håller jag med om att 19 är för tidigt, prova att lägga henne senare. Annars blir det ju så många timmar hon ligger vaken i sängen hela kvällen. Tråkigt och känns misslyckat när man vet att mamma o pappa vill att man ska sova. 

    Hur går det om hon sover i er säng? Då kan i alla fall ni slappna av och somna så att ni får ordentligt med sömn. Det gör ju inget om hon är vaken en stund till. 


    Ja, hon är nog en "orolig själ" men kan inte sätta ord på någon oro. Ja blev kanske fel att skriva att hon lägger sig vid 19, läggningsrutinen börjar vid 19-20. Vi har dock aldrig sagt att hon måste sova så vi sätter ingen press. Hennes pappa har också svårt att somna pga snurr i huvudet så vi har snarare full förståelse. Hon Ligger I vår säng i princip varje natt och vi ligger oftast bredvid och killar rygg. För mig gör det inget att hon är vaken till 23 men hon orkar inte dagarna. Enda hjälpen är helgerna som hon får sova ut.

    Men håller med dig om att det blir för många tråkiga timmar i sängen, enligt tidigare test somnar hon dock ännu senare om vi börjar läggningen senare. Men ska absolut testa igen. Tack för förslag!
Svar på tråden Sömnproblem 7åring