• jajje

Kissnödig jämt

Tänkte höra om någon där ute haft samma problem som mig, har i drygt en månad haft lite som mensvärk till och från och varit verkligen kissnödig hela tiden. Varit på vc som klämt/känt på magen, dom har tagit massa blodprover på allt möjligt i kroppen och nu har jag även varit hos gyn. Ingen hittar något fel alls men jag själv håller på o bli galen. Dom har även kollat uvi och skickat iväg det men inget är fel, jag är väldigt stressad och lider av panikångest så dom tror att det kan vara något sådant, vi ska avvakta till efter jul. Men det är verkligen jobbigt att ständigt vara kissnödig jämt, det gör inte ont när jag kissar, finns inget blod i urinen. Har läst lite om överaktiv blåsa men jag vet inte. Någon där ute som känner igen sig? 

• Svar på tråden Kissnödig jämt
  • MallaL
    Kolla kronisk uretrit, alltså urinrörskatarr. Kan gå över av sig självt men även bli långvarigt 
    Googla på engelska för fler svar, chronical urethral syndrome
  • MallaL

Alltså som urinvägsinfektion men utan bakterier, därför hittas inget vid provtagningen, läkare vet i allmänhet väldigt lite om detta

• jajje
    MallaL skrev 2023-12-07 17:49:55 följande:
    Kolla kronisk uretrit, alltså urinrörskatarr. Kan gå över av sig självt men även bli långvarigt 
    Googla på engelska för fler svar, chronical urethral syndrome
    Ska kolla upp det, tack så jättemycket för svar.
  • Anonym (Amelia)

För många år sen var jag väldigt stressad och kunde inte förstå varför jag kunde vara kissnödig hela tiden. Efter några veckor insåg jag att jag hade "för bråttom" på toa så jag aldrig tömde blåsan helt. Hade inte annat än för bråttom.

• MallaL

Hoppas det blir bättre för dig!

Ett trick som hjälpt mig (har haft detta i 20+ år)
    När du är hemma, dvs nära till en toalett, drick mycket vatten men gå inte på toan förrän det är absolut nödvändigt. Det är som att urinröret och blåsan måste vänja sig igen vid normala volymer. 

Man vill gärna vill taktik-kissa eftersom man blir så snabbt kissnödig, men undvik detta om det går.

Vissa saker gör att det blir sämre för mig, kaffe och kolsyrade drycker undviker jag.

• jajje
    Anonym (Amelia) skrev 2023-12-07 19:05:01 följande:

För många år sen var jag väldigt stressad och kunde inte förstå varför jag kunde vara kissnödig hela tiden. Efter några veckor insåg jag att jag hade "för bråttom" på toa så jag aldrig tömde blåsan helt. Hade inte annat än för bråttom.

Jag är inte på toa ofta utan försöker verkligen hålla mig, men jag har ett ständigt tryck på blåsan. Så himla jobbigt och det enda jag tänker på är urinblåsecancer.
Svar på tråden Kissnödig jämt