• Galenperson

Vad kontrolleras kring den anhöriga när man gör säkerhetsprövning?

Min partner ska genomgå en säkerhetsprövning för säkerhetsklass 1. Han berättade för mig att de inte enbart kommer gå igenom honom utan att de även kommer kontrollera mig. Jag blev lite rädd kring detta eftersom jag inte vill att någon ska gå igenom mitt privatliv. (Jag har ej blivit dömd för brott eller liknande.) Jag har kollat upp och tagit reda på att de brukar gå igenom anhörigas registerutdrag och eventuellt ekonomiska förhållanden. Är det någon som vet ifall de kommer kolla igenom fler saker än detta på mig? Eftersom de går igenom allting på min partner. Kommer de att behöva hålla hemligt saker som de hittar om mig?

• Svar på tråden Vad kontrolleras kring den anhöriga när man gör säkerhetsprövning?
  • Anonym (Bea)

Jag gjorde detta när jag fick min nuvarande tjänst för drygt ett år sen. Man ger sitt medgivande till registerutdrag och sen är det ett samtal som tog ca 2h där man ska gå igenom massor av områden.
    Familj.
    Skola.
    Partner.
    Ekonomi.
    Umgänge.
    Alkohol.
    Droger.

Där vill man dels lära känna dej som person, vad du har för bakgrund, släkt, vänskaper osv. Och sen om det kan finnas några påverkansfaktorer av ekonomisk art tex. Har du problem ekonomiskt kan det utsätta dig och myndigheten för risk. Samma om du har ett riskbeteende kring alkohol.
    Jag fick berätta om min barndom, var jag gick i skolan, min relation till min partner (inget ingående men kort), hur vårt umgänge ser ut. Om någon i min närhet är politiskt engagerad (också för påtryckning).
    Min man hade precis fått en fortkörningsbot när detta skedde och det berättade jag. Sen vet inte jag hur noga han kollades, jag har ingen aning. Men jag hade inte velat att de hade hittat det och jag inte sagt nåt. Så ärlighet varar längst. Vet du nåt och det finns en förklaring så säg det. De får inte hitta nåt sen. 

• Anonym (Jonas)
    Anonym (Bea) skrev 2023-12-06 20:06:39 följande:

Jag gjorde detta när jag fick min nuvarande tjänst för drygt ett år sen. Man ger sitt medgivande till registerutdrag och sen är det ett samtal som tog ca 2h där man ska gå igenom massor av områden.
    Familj.
    Skola.
    Partner.
    Ekonomi.
    Umgänge.
    Alkohol.
    Droger.

Där vill man dels lära känna dej som person, vad du har för bakgrund, släkt, vänskaper osv. Och sen om det kan finnas några påverkansfaktorer av ekonomisk art tex. Har du problem ekonomiskt kan det utsätta dig och myndigheten för risk. Samma om du har ett riskbeteende kring alkohol.
    Jag fick berätta om min barndom, var jag gick i skolan, min relation till min partner (inget ingående men kort), hur vårt umgänge ser ut. Om någon i min närhet är politiskt engagerad (också för påtryckning).
    Min man hade precis fått en fortkörningsbot när detta skedde och det berättade jag. Sen vet inte jag hur noga han kollades, jag har ingen aning. Men jag hade inte velat att de hade hittat det och jag inte sagt nåt. Så ärlighet varar längst. Vet du nåt och det finns en förklaring så säg det. De får inte hitta nåt sen. 

Frågar de om man haft en relation med någon på jobbet? och kan de kolla upp vilka sidor man varit aktiv på nätet? Typ om man googlat 1000 gånger på en viss hundras (t.ex).
  • Galenperson

Ifall de skulle hitta saker om mig, kommer den informationen innebära sekretess eller kommer de berätta den informationen om mig till min partner? Jag har inte gjort något olagligt eller blivit anmäld för något, men har haft internet sedan många år tillbaka, så tänker ifall de hittar att jag varit på någon "dålig" hemsida eller så. Tänker bara om de själva kollar igenom det eller om min partner får ta del av all information som hittas om mig?

• Anonym (Bea)
    Anonym (Jonas) skrev 2023-12-06 21:31:49 följande:
    Frågar de om man haft en relation med någon på jobbet? och kan de kolla upp vilka sidor man varit aktiv på nätet? Typ om man googlat 1000 gånger på en viss hundras (t.ex).
    Det fanns ett kapitel kring internet och sociala medier, ja.
    Jag är inte särskilt aktiv själv, och inte i eget namn, men jag svarade väl korrekt att jag har konton på ett par plattformar men att jag använder det mest i privat syfte. Mitt instagram-konto är inte publikt tex. Och jag har ... 17 följare
    På facebook är jag kanske inne oftare och delar sånt som jag kan stå för och som intresserar mig. Men helt ärligt så har jag tänkt än mer på vad jag delar och klickar "gilla" på sen jag fick denna anställning. För det står samtidigt att jag är anställd på myndigheten xx.

Om de kan se din sökhistorik, förmodligen inte. Men är du aktiv på forum, du har publicerat tveksamma grejer på öppna sociala medier etc som går att nå via en googling så är det ju sökbart även för dem. 
  • Anonym (Beep)

Om man inte blir godkänd i kontrollen får man reda på det men inte varför. 

Att någon som faktiskt jobbar med kontroller skulle svara ingående på vad som ingår här är otroligt. All information om kontrollerna som är publik och som du behöver veta finns på säpos hemsida, bara att googla. 

• Anonym (JB)

Jag har blivit säkerhetsprövad flera gånger och därmed har de även kollat upp min man. Jag har ingen rätt att få veta vad de hittar om vare sig honom eller mig själv. 

Svar på tråden Vad kontrolleras kring den anhöriga när man gör säkerhetsprövning?