• Agdaa

    Kattunge som kissar överallt :(

    Köpte 2 kattsystrar som leker jättebra med varann men den ena har börjat kissa överallt utom i kattlådan o då menar jag överallt på tyg o då även tyvärr sängar o soffan :( hon har tom kissat på mig när jag sovit ovanpå mitt täcke som jag sov med så nu vet jag inte vad jag ska göra. Har såklart skällt på henne och visat kattlådan varje gång men när det hänt på nätterna så har jag inte ens vaknat, snälla har någon nåt tips för att få henne att gå på lådan för jag vill verkligen behålla henne <3

  • Svar på tråden Kattunge som kissar överallt :(
  • Jemp

    Och hur många lådor har du? Vilken sand (samma som uppfödaren)? Hur ser de ut? 


    Har hon alltså varit rumsren tidigare?

  • Elsweyr94

    Låter som antingen att den är tagen förtidigt från mamman 12-14v är väl standard eller att den är stressad eller känner sig otrygg på ngt vis

  • Dexter dot com
    Agdaa skrev 2023-12-03 17:04:37 följande:
    Kattunge som kissar överallt :(

    Köpte 2 kattsystrar som leker jättebra med varann men den ena har börjat kissa överallt utom i kattlådan o då menar jag överallt på tyg o då även tyvärr sängar o soffan :( hon har tom kissat på mig när jag sovit ovanpå mitt täcke som jag sov med så nu vet jag inte vad jag ska göra. Har såklart skällt på henne och visat kattlådan varje gång men när det hänt på nätterna så har jag inte ens vaknat, snälla har någon nåt tips för att få henne att gå på lådan för jag vill verkligen behålla henne <3


    Eftersom katten tydligen var rumsren i början så börja att utesluta tex UVI hos veterinären, se till att skaffa fler lådor så det alltid finns 1-2 rena lådor och använd samma kattsand som uppfödaren, köp Feliway. Fundera på om något stressar katten och sluta skäll på katten vilket bara ökar stressen !
  • Agdaa

    Ja jag har funderat väldigt mycket på vad som kan ha gått fel men vi har varit väldigt försiktiga sedan vi fick dom o behandlat båda lika så jag förstår inte hur det kunde bli så. De var 16 veckor när vi köpte dom så det var inte för tidigt o vi har samma sand o mat som de var vana vid men ska försöka ta till mig era tips men man måste väl ändå markera o visa lådan när det händer el hur ska hon annars lära sig?

  • PrinsCaspian

    Nej, du måste inte alls markera och visa att det är fel. Djur funkar inte så, de blir bara stressade. 


    Hur gamla är de nu? Dags för könsmognad och kastering? Hur många lådor har ni? Var kissar katten förutom i lådan? Har ni testat byta sand-då kanske i en av lådorna.

  • Dexter dot com
    Agdaa skrev 2023-12-03 21:44:08 följande:

    Ja jag har funderat väldigt mycket på vad som kan ha gått fel men vi har varit väldigt försiktiga sedan vi fick dom o behandlat båda lika så jag förstår inte hur det kunde bli så. De var 16 veckor när vi köpte dom så det var inte för tidigt o vi har samma sand o mat som de var vana vid men ska försöka ta till mig era tips men man måste väl ändå markera o visa lådan när det händer el hur ska hon annars lära sig?


    Eftersom du skriver lådan antar jag att du bara har en låda till 2 katter vilket ofta är alldeles för lite då många katter vägrar gå på en låda som inte är helt ren så köp 2 till . Att visa lådan är ju en sak men att skälla på katten ger bara negativ effekt. Hon vet säkert vart lådan är men vill inte gå för att den är använd, för att hon har ont och behöver till vet eller är stressad/missnöjd.
Svar på tråden Kattunge som kissar överallt :(