• Towiie

    Sys efter förlossning

    Hej! 
    Förlossningen börjar närma sig och med det funderingar och tankar. Mycket av min tankekraft har lagts på bristningarna som med stor chans kommer efter Förlossningen. Jag har tyvärr blivit rädd av tanken. Gör det ont att bli sydd?  Hur känns det? 
    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Sys efter förlossning
  • rosesarewhite

    Om det är många stygn får man bedövning, då känns det inte alls. Jag tyckte inte bedövningssprutan kändes någonting heller.


    Jag har även blivit sydd ca 3 stygn utan och det kändes som små nyp bara. 
    Får man väldigt mycket bristningar sys man på operation med bedövning.
    Ps chans är något positivt, ordet risk är negativt. Hoppas det inte gör något att jag språkpolisar lite.
  • Tyra myra

    Jag kände ingenting alls, trots att det syddes en hel del. Vet inte om de bedövade eftersom jag var så upptagen av barnet.

    Du behöver inte oroa dig för detta

    Lycka till Solig

  • Fjäril kär

    Jag var redan så behövad av själva förlossningen +,epiduralen med första barnet  att det räckte med lite spray på området som skulle sys. Kändes ingenting och då sydde jag ändå 3 stygn invändigt.  
    Med tredje barnet syddes jag ytligt med två stygn och det sved ytterst lite bara . Hade bara lite bedövningsspray på själva området.  

    I det stora hela var jag fullt upptagen med att precis ha genomgått förlossning så några stygn som togs i samband med att moderkakan togs ut kändes inte som nåt jag ens reagerade över. Det är mycket som händer i rummet samtidigt som du själv försöker förstå vad du just varit med om. Känslor all over The place liksom. 

  • Nässelfjärilen

    Allt jag kan säga är att mycket av det man oroar sig för innan en förlossning försvinner väldigt fort när väl bebisen är ute (och tillochmed innan).

    Jag var vansinnigt nojig över att bajsa på mig men när väl förlossningen drog igång så brydde jag mig inte det minsta. Det var det sista på min bry-mig-om-lista. 

    Men jag fick sys efter min första förlossning och jag kände absolut ingenting. Lycka till och grattis till graviditeten. 

  • Aliona

    Jag hade andra graden bristning och syddes med ganska många stygn, men det kändes bara som små nyp eller som att man bara precis nuddar huden med en nål. De sprejade på bedövning på huden och sade att jag kunde andas lite mer lustgas om det gjorde ont, men det gjorde det alltså inte. Jag kände fö inte heller av bristniningarna alls när det hände. 

  • Piah91

    Var inte orolig! Födde för en vecka sedan. Fick två små stick av bedövningsspruta + spray. Kändes inget när de sydde. Jag tog även lite lustgas samtidigt, då det kan sticka till lite ibland, men inget som gjorde direkt ont :) 

  • Maymom

    Att de syr gör inte så ont, du märker att det drar lite. Däremot sticken från bedövningssprutorna kan sticka rejält, beror nog lite på var bristningarna sitter. 
    Jag har tyckt att allt som är onaturligt med förlossningen har varit det som gör mest ont. Typ nålstick, sätta kateter, när de undersöker, sticker in saker där det är menat att det ska komma ut, trycker på magen efter att moderkakan kommit ut.

    Sen kan det spänna och svida i stygnen en vecka efteråt och är inte så skönt att sitta alltid.
    Många tycker det är skönt att ha med våtservetter till bb för att torka sig med på toa, eller om de har duschmunstycke så spola vatten medan man kissar, det hjälper i början.

  • Vicki89

    Kände absolut ingenting. Var upptagen med att gulla med min nya fina unge, och hade ju redan haft så ont så att bli sydd med bedövning var ingenting alls. Du behöver inte oroa dig!

Svar på tråden Sys efter förlossning