• Ankan90

Munsår på läppen

Hej min Son på 8 månader har fått ett lite sår på läppen? Kanske munsår? Är de farligt eller vad tror ni ? Ska ringa BVC i morgon bitti men tänkte kolla om någons barn haft liknade. ?
  • Svar på tråden Munsår på läppen
  • EnAnonumius

Detta jag skriver gäller oavsett ålder, d.v från 0-100år.

Alla kan får munsår utan att det behöver vara farligt. Det liksom tillhör livet att få munsår då och då.

Munsår kan bero på så många olika orsaker som b.la

*Torrhet
    * Man har kliat för mycket på samma ställe
    * Kyla (nare, nare kan även uppkomma på andra platser på kroppen)
    * Man råkat bita sig i läppen av misstag
    * Munherpes
    * Kyla

Men som sagt i 9 av 10 fall så är munsår helt ofarligt och det är bara att vänta ut på att de läks.

En bra tips nu i kylan är att använda parfymfri cerat och sätta på läpparna på barnet. För man blir väldigt lätt torr om läpparna i kylan.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Ankan90
    EnAnonumius skrev 2023-11-30 13:54:45 följande:

Detta jag skriver gäller oavsett ålder, d.v från 0-100år.

Alla kan får munsår utan att det behöver vara farligt. Det liksom tillhör livet att få munsår då och då.

Munsår kan bero på så många olika orsaker som b.la

*Torrhet
    * Man har kliat för mycket på samma ställe
    * Kyla (nare, nare kan även uppkomma på andra platser på kroppen)
    * Man råkat bita sig i läppen av misstag
    * Munherpes
    * Kyla

Men som sagt i 9 av 10 fall så är munsår helt ofarligt och det är bara att vänta ut på att de läks.

En bra tips nu i kylan är att använda parfymfri cerat och sätta på läpparna på barnet. För man blir väldigt lätt torr om läpparna i kylan.

okej tack för svar och tips 👍🏻😊 han suger/biter mycke på läppen nu , tror de är för hans andra tand är påväg ut så kanske blivit irriterad 🤷🏼?♀️ 

• EnAnonumius
    Ankan90 skrev 2023-11-30 14:05:57 följande:

okej tack för svar och tips 👍🏻😊 han suger/biter mycke på läppen nu , tror de är för hans andra tand är påväg ut så kanske blivit irriterad 🤷🏼?♀️ 

Jupp suga och bita på läppen kan verkligen skapa munsår.. 🙂

Du kan lägga med det på listan över orsaker... 😊

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Jeb)
    Ankan90 skrev 2023-11-30 13:35:37 följande:
    Munsår på läppen
    Hej min Son på 8 månader har fått ett lite sår på läppen? Kanske munsår? Är de farligt eller vad tror ni ? Ska ringa BVC i morgon bitti men tänkte kolla om någons barn haft liknade. ?
    Har du själv ett pågående munsår kan det överföras till barn. Det är oftast från föräldrarna barnen får sina munsår. De flesta tror att det enbart smittar via kyssar, men det är såpass smittsam att det kan överföras via bestick eller händer som varit i kontakt med munsåret.
Svar på tråden Munsår på läppen