Munsår på läppen

Hej min Son på 8 månader har fått ett lite sår på läppen? Kanske munsår? Är de farligt eller vad tror ni ? Ska ringa BVC i morgon bitti men tänkte kolla om någons barn haft liknade. ?
Detta jag skriver gäller oavsett ålder, d.v från 0-100år.
Alla kan får munsår utan att det behöver vara farligt. Det liksom tillhör livet att få munsår då och då.
Munsår kan bero på så många olika orsaker som b.la
*Torrhet
* Man har kliat för mycket på samma ställe
* Kyla (nare, nare kan även uppkomma på andra platser på kroppen)
* Man råkat bita sig i läppen av misstag
* Munherpes
* Kyla
Men som sagt i 9 av 10 fall så är munsår helt ofarligt och det är bara att vänta ut på att de läks.
En bra tips nu i kylan är att använda parfymfri cerat och sätta på läpparna på barnet. För man blir väldigt lätt torr om läpparna i kylan.
Detta jag skriver gäller oavsett ålder, d.v från 0-100år.
Alla kan får munsår utan att det behöver vara farligt. Det liksom tillhör livet att få munsår då och då.
Munsår kan bero på så många olika orsaker som b.la
*Torrhet
* Man har kliat för mycket på samma ställe
* Kyla (nare, nare kan även uppkomma på andra platser på kroppen)
* Man råkat bita sig i läppen av misstag
* Munherpes
* Kyla
Men som sagt i 9 av 10 fall så är munsår helt ofarligt och det är bara att vänta ut på att de läks.
En bra tips nu i kylan är att använda parfymfri cerat och sätta på läpparna på barnet. För man blir väldigt lätt torr om läpparna i kylan.
okej tack för svar och tips 👍🏻😊 han suger/biter mycke på läppen nu , tror de är för hans andra tand är påväg ut så kanske blivit irriterad 🤷🏼?♀️
okej tack för svar och tips 👍🏻😊 han suger/biter mycke på läppen nu , tror de är för hans andra tand är påväg ut så kanske blivit irriterad 🤷🏼?♀️