• jenfa

    RS vaccin? Ni som är gravida

    Hej! Nu från 5 december kommer det vara möjligt för gravida i vecka 32-36, att vaccinera sig mot RS. Ska ge skydd för bebisen dom första 6 månaderna. Är ännu inte en allmän rekommendation men möjligheten finns ju, och den är godkänd  av EMA, vissa ställen i USA rekommenderar den till alla gravida. Man får bekosta det själv, 2100kr på vaccindirekt. Hur tänker ni andra gravida? Ska ni göra det? 

  • Svar på tråden RS vaccin? Ni som är gravida
  • Maymom

    Svea vaccin har det redan, åtminstone på vissa orter.
    Hade tagit det om det hade funnits när jag var i de veckorna.
    RS går just nu på mitt barns förskola och ett småsyskon har åkt in på sjukhuset efter att ha insjuknat.
    Så rekommenderar verkligen att man tar det om man har möjlighet.

  • Fiamadde

    Jag tänkte ta RS vaccinet. Det är värt pengarna. Vet dock inte om jag kan ta Covid-vaccin en vecka innan som jag bokat.. 

  • Maymom
    trefaldigmästareikärlek skrev 2023-11-27 16:28:03 följande:

    Jag blev avrådde av min BM att ta det iom att det inte finns nog mkt studier på det än.. 🤷?♀️


    Vad märkligt. Det är ju godkänt och ska upphandlas av regionerna. Ges i USA och pfizers  studie verkar ha sett bra ut. 80% skydd. Enbart 1% högre risk att föda i förtid.
  • jenfa

    Tack för era svar! Ska till BM i veckan, ska fråga henne då också vad hon tycker. För mig kändes det först som en självklarhet att ta det. Skönt att minska oron för rs. Men tycker folk är konstigt tveksamma i min närhet vilket gjort mig osäker? men vad kan gå fel? Så sent i graviditeten man tar det dessutom så om enda risken är tidig födsel är det ju inte total katastrof. 

  • cotlettis

    Jag har tagit det på Svea vaccin. Min BM rekommenderade det absolut.

    Pratade med vårdcentralen också när jag var där och tog kikhosta och influensa och de sa att det kommer komma till dom någon gång under våren, men att upphandlingarna inte är de snabbaste. Därför tar det lite tid.

    Svea vaccin sa dock att jag skulle vänta minst 2 veckor mellan kikhosta och RS, mest så ni andra vet.

  • Hello068

    Jag är i vecka 36 med mitt tredje barn och jag har precis tagit RS-vaccin. Inga biverkningar. Mitt andra barn fick RS vid 5-veckors ålder så för mig var det ett självklart val. De små liven. ❤️ Jag har barn i skola och i förskola så känns svårt att skydda den lilla (även om man verkligen försöker). 


     

Svar på tråden RS vaccin? Ni som är gravida