• cleoeme

    Barn huggen med penna

    Min dotter på 9 år blev idag huggen med en blyerspenna i ryggen. Det är ett märke efter, ett sår/hål efter pennspetsen. 
    Hon blev huggen av en kille i samma klass. Denna killen högg även två andra elever.. Jag är väldigt upprörd över händelsen. Fick ingen samtal från läraren utan min dotter berättade när hon kom hem.
    Hur jag jag vidare med detta här? Anmälan till polisen, socialen, få skadan dokumentrad på vårdcentral etc?

  • Svar på tråden Barn huggen med penna
  • Anonym (Lis)
    cleoeme skrev 2023-11-23 20:12:45 följande:

    Jag fick till mig att polisanmälan var onödigt då barnet inte ens är straffmyndigt. Hade det varit fråga om kniv eller annat allvarligt tillhygge hade jag ändå polisanmält.
    Ja jag har fotat skadan. Det blev ett blåmärke, rodnad och ett sår/jack i huden som blödde. Har varit hos vårdcentralen för att få det dokumenterat också.
    Det skolan gjorde var att kontakta pojkens vårdnadshavare och att man skulle gå vidare ytterligare med det som hände då pojken varit våldsam/hotfull mot flera andra elever tidigare. Antar skolan gör en orosanmälan då pojken verkar behöva bättre stöd hemifrån/i skolan. Familjen är inte svensk så kan vara något trauma bakom eventuellt, bara ren spekulation dock.
    Hoppas det inte händer igen.


    Om föräldrarna inte tar det på allvar och nåt händer igen är kanske en polisanmälan det som behövs för att de ska förstå allvaret. Även om det som framförallt händer är att det lämnas över till soc.
    Be om uppföljning om nån vecka så ni får reda på vad skolan gjort och om det känns som att det hjälpt.
  • Anonym (Göran)
    Anonym (Vallon) skrev 2023-11-23 21:51:26 följande:
    Var och när harsåna klasser nånsin funnits?

    Det fanns OBS-klasser när jag gick i skon. Tidigt 80-tal gick jag på högstadiet.  


    ännu tidigare fanns uppfostringsanstalter. 

  • Agda90
    cleoeme skrev 2023-11-23 20:12:45 följande:

    Jag fick till mig att polisanmälan var onödigt då barnet inte ens är straffmyndigt. Hade det varit fråga om kniv eller annat allvarligt tillhygge hade jag ändå polisanmält.
    Ja jag har fotat skadan. Det blev ett blåmärke, rodnad och ett sår/jack i huden som blödde. Har varit hos vårdcentralen för att få det dokumenterat också.
    Det skolan gjorde var att kontakta pojkens vårdnadshavare och att man skulle gå vidare ytterligare med det som hände då pojken varit våldsam/hotfull mot flera andra elever tidigare. Antar skolan gör en orosanmälan då pojken verkar behöva bättre stöd hemifrån/i skolan. Familjen är inte svensk så kan vara något trauma bakom eventuellt, bara ren spekulation dock.
    Hoppas det inte händer igen.


    Du kan också göra en orosanmälan utifrån det som har hänt
  • Agda90
    Anonym (Lis) skrev 2023-11-23 22:39:10 följande:
    Om föräldrarna inte tar det på allvar och nåt händer igen är kanske en polisanmälan det som behövs för att de ska förstå allvaret. Även om det som framförallt händer är att det lämnas över till soc.
    Be om uppföljning om nån vecka så ni får reda på vad skolan gjort och om det känns som att det hjälpt.
    Skolan ska och får INTE berätta vad de har gjort specifikt för pojken som attackerade klasskamrater med penna. Det kallas för sekretess. De får berätta att man har gjort insatser men berättar de mer gör de fel.
  • Anonym (Lis)
    Agda90 skrev 2023-11-24 09:12:51 följande:
    Skolan ska och får INTE berätta vad de har gjort specifikt för pojken som attackerade klasskamrater med penna. Det kallas för sekretess. De får berätta att man har gjort insatser men berättar de mer gör de fel.

    Nej sekretess ska de så klart inte bryta emot.
    Men det är inte sekretess att följa upp och informera om sin plan framåt hur de ska få eleverna att känna sig trygga och att huvudmannen fått kännedom om incidenten.


    Annars får ju föräldrarna själva göra en kränkningsanmälan och kanske anmäla skolan om de missat att informera huvudmannen/inte gjort något.
    Detta handlar ju om ett barn som vid flera tillfällen gett sig på andra barn.

  • Agda90
    Anonym (Lis) skrev 2023-11-24 10:22:11 följande:

    Nej sekretess ska de så klart inte bryta emot.
    Men det är inte sekretess att följa upp och informera om sin plan framåt hur de ska få eleverna att känna sig trygga och att huvudmannen fått kännedom om incidenten.


    Annars får ju föräldrarna själva göra en kränkningsanmälan och kanske anmäla skolan om de missat att informera huvudmannen/inte gjort något.
    Detta handlar ju om ett barn som vid flera tillfällen gett sig på andra barn.


    Ja, skolan får (och ska) informera berörda föräldrar om man har satt in något för att barnen ska vara säkra. Har man valt att sätta in en extra resurs t.ex. så kan man informera om det. Men skolan får inte berätta att de har gjort en anmälan till soc på barnet som högg med pennan. 
  • Anonym (Lis)
    Agda90 skrev 2023-11-24 10:30:02 följande:
    Ja, skolan får (och ska) informera berörda föräldrar om man har satt in något för att barnen ska vara säkra. Har man valt att sätta in en extra resurs t.ex. så kan man informera om det. Men skolan får inte berätta att de har gjort en anmälan till soc på barnet som högg med pennan. 
    Så lika bra att föräldrarna gör en socanmälan direkt då så man vet att det blir gjort.
  • Agda90
    Anonym (Lis) skrev 2023-11-24 10:36:06 följande:
    Så lika bra att föräldrarna gör en socanmälan direkt då så man vet att det blir gjort.
    Precis! (säger hon som har jobbat med soc!)

    I min dotters klass fanns det en pojke som hade med sig kniv till skolan. Detta hände mer än en gång. Barnen kände sig inte trygga i klassen och det dottern berättade var inte ett tillräckligt starkt agerande från skolans sida. Jag hade möte med dotterns lärare för att ta reda på hur skolan skulle göra för att mitt barn skulle känna sig tryggt i skolan. Jag visste inte vilka anmälningar som hade gjorts men jag drog till direkt med "varför har ni inte polisanmält händelsen. Det är ett brott att bära kniv enligt knivlagen" och läraren råkade försäga sig, de hade inte gjort någon polisanmälan. 

    Jag ilsknade till. Ringde och rådfrågade polisen men det gick inte att göra en anonym anmälan. Jag ville inte riskera mitt barns säkerhet men jag gick till en god vän som är soc sekretrare som hjälpte mig att formulera en bra anmälan. Sen var vi en handfull föräldrar som gjorde egna anmälningar varje gång vi fick veta att något hade hänt i skolan som gjort att våra barn inte kände sig trygga. 
  • Anonym (Göran)
    Anonym (Vallon) skrev 2023-11-23 21:51:26 följande:
    Var och när harsåna klasser nånsin funnits?
    Förmodligen aldrig men det borde finnas. 
  • Anonym (D)

    Detta hände mig i 3an-4an någon gång.. Jag är 26 år nu och har fortfarande kvar pricken från blyertspennan i min arm.. Brukar skoja att jag gjorde min första tatuering i grundskolan! 😄 
    Men di borde orata med skolan on detta inte är första gången barnet gör sådär. Kanske har den något problem, pojken som högg mig hade ADHD och autism.  

  • Anonym (JB)
    cleoeme skrev 2023-11-23 20:12:45 följande:

    Jag fick till mig att polisanmälan var onödigt då barnet inte ens är straffmyndigt. Hade det varit fråga om kniv eller annat allvarligt tillhygge hade jag ändå polisanmält.
    Ja jag har fotat skadan. Det blev ett blåmärke, rodnad och ett sår/jack i huden som blödde. Har varit hos vårdcentralen för att få det dokumenterat också.
    Det skolan gjorde var att kontakta pojkens vårdnadshavare och att man skulle gå vidare ytterligare med det som hände då pojken varit våldsam/hotfull mot flera andra elever tidigare. Antar skolan gör en orosanmälan då pojken verkar behöva bättre stöd hemifrån/i skolan. Familjen är inte svensk så kan vara något trauma bakom eventuellt, bara ren spekulation dock.
    Hoppas det inte händer igen.


    Vem sa att det är onödigt?

    Polisen kontaktar soc såvitt jag vet. Tror det tar skruv, mer än att skolan bara pratar med föräldrarna. 
  • Agda90
    Anonym (JB) skrev 2023-12-08 12:11:47 följande:
    Vem sa att det är onödigt?

    Polisen kontaktar soc såvitt jag vet. Tror det tar skruv, mer än att skolan bara pratar med föräldrarna. 
    Du har rätt i att polisen gör en orosanmälan tll soc om det inkommer en anmälan på barn. Men skolan ska också göra en anmälan. Det är de skyldiga till enligt lag. 
  • Anonym (JB)
    Agda90 skrev 2023-12-08 12:15:43 följande:
    Du har rätt i att polisen gör en orosanmälan tll soc om det inkommer en anmälan på barn. Men skolan ska också göra en anmälan. Det är de skyldiga till enligt lag. 
    Bra. Då hoppas jag att TS ber om en kopia på anmälan så de vet att det verkligen blir gjort. 
  • Litorina
    Anonym (Göran) skrev 2023-12-08 00:17:36 följande:
    Förmodligen aldrig men det borde finnas. 
    Den första obs-klassen startades i Sthlm 1930. Jag är osäker på när den sista lades ner. 1980-talet kanske? Jag känner en som gick i obs-klass på 70-talet. 
  • Pez

    Jag blev också huggen med en blyertspenna av en kille i min klass när jag var 9år. Han sa ofta att han tyckte jag var så ful. Jag sa nog nått elakt tillbaka och han gjorde det aldrig igen. Jag har kvar märket i armen än idag. Jag överlevde utan några större men förutom min lilla tatuering. Fick i vuxen ålder reda på att han var väldigt förtjust i mig hela skolgången. 

Svar på tråden Barn huggen med penna