• blomman 2

Göra gymnasieval 2024 HUR tänka???

Min dotter ska göra sitt gymnasieval och vi vet på ett ungefär vilken inriktning,fine.
    MEN vi har snöat in oss på vad de olika medialpoäng gör för skillnad i slutänden? 

En skola har medianen 320 och samma utbildning men annan skola har 287 i median.
    Vår dotter har 320 just nu. Hon kämpar hårt för att komma in på den skola som har högs median,är det ett klokt val att välja en skola m d högt median om man ligger på gränsen? Eller hur ska man tänka här? 

• Svar på tråden Göra gymnasieval 2024 HUR tänka???
  • Alexi

Vi är väldigt tveksamma till skolorna med väldigt hög merit. För även om min dotter kommer in så vill inte vi utsätts henne för att gå i en skola där pressen blir för hög. 

vi vill helst ha något lite lagom, typ 280, då sållar man bort de tramsiga men slipper hysterin. 

• Magical
    Alexi skrev 2023-11-19 19:13:22 följande:

Vi är väldigt tveksamma till skolorna med väldigt hög merit. För även om min dotter kommer in så vill inte vi utsätts henne för att gå i en skola där pressen blir för hög. 

vi vill helst ha något lite lagom, typ 280, då sållar man bort de tramsiga men slipper hysterin. 

Då ska hon väl inte fylla i till de skolorna. Man ska gå på det man vill. 
  • blomman 2
    Alexi skrev 2023-11-19 19:13:22 följande:

Ja det är lite så mina tankegångar också går här hemma.
    Dottern är redan högpresterande och känner redan stress och jag försöker hjälpa henne att ha ett sunt förhållningssätt till hennes höga mål att få A där hon har B.
    Vad är skillnaden på utbildningarna trots olika median?
    I slutänden läser man väll samma program?eller vad är det som skiljer sig i slutändan?
    Länge sedan jag gick i gymnasiet.
  • blomman 2
    Magical skrev 2023-11-19 19:17:22 följande:
    Dottern hör har hela tiden haft fokus på att gå i skolan som ligger geografiskt nära oss,haft det målet i flera år.
    Det är den med högst median. 
    Hennes argument är att hon vill gå i en skola där eleverna är studiemotiverade och även kan stötta henne då hennes erfarenheter har varit den som alltid har stöttat andra vilket hon har tyckt varit jobbigt. Hon säger också att hon då har kämpat i onödan i alla år ifall hon väljer en skola med en lägre median?ja hur ska man tänka här?  
  • Alexi
    Magical skrev 2023-11-19 19:17:22 följande:
    Men det kan ju finnas andra skäl till att man hade velat gå på de skolorna. Läget och ryktet osv. 
Svar på tråden Göra gymnasieval 2024 HUR tänka???