Bland det värsta man läst på FL och det vill inte säga lite. Tänker han överge sina egna barn? Vill han inte se dem växa upp och utvecklas? Hur ska TS förklara det; "er far bryr sig inte ett dugg om er, han vill flytta tillbaka och helst slippa er". Låt honom flytta, men det kommer att bli ett trauma för barnen, de kommer att skadas av detta, för livet. Skulle han göra allvar av sina planer kommer barnen att behöva mycket stöd; de har ju blivit berövade sin trygghet i livet. Tur att de har morföräldrar, men det är ju inte rätt att de plötsligt ska träda in och ta föräldraansvaret, de kan ju ha andra planer för sin ålderdom. Den här mannen måste ha visat liknande tendenser tidigare under äktenskapet, nånting är allvarligt fel med honom om han plötsligt vill lämna sina barn. Att en så förvriden människa skulle lyssna på en terapeut håller jag för osannolikt. Det är ju ofta så att män med utländsk härkomst har föga förtroende för våra myndigheter, psykologer betraktas med misstänksamhet. Nu generaliserar jag något, det vet jag, det finns förvisso invandrare som litar på det svenska systemet i alla avseenden, men dessvärre finns ju parallellsamhällen som alla vet. Kan inte TS tillsammans med morföräldrarna ställa honom mot väggen och fråga vad han menar med detta? Tänker han sjappa som en hund? En hund är just vad han är och då kanske det är lika så gott att han försvinner, för alltid. Tänker han betala för barnen eller hade han tänkt att smita från notan? Man blir ju mycket upprörd över att läsa detta. Frågan är hur TS ska kunna skydda barnen, jag förutsätter att hon stannar med dem. Skulle hon ens i sin vildaste fantasi tänka sig att lämna sina egna barn är hon lika usel som mannen. Det är hennes plikt och skyldighet att ta hand om dem om hon vill kallas människa. Om man inte har något hederskodex "är man inte människa utan en lort" sa Astrid Lindgren. Mannen i detta drama är en lort, en stor skit. Jag tänker ofta på min egna föräldrar, de gjorde allt för oss, de hade dött för oss barn. Min far har varit min stora förebild i livet; han inspirerade oss, läste med oss och ville att vi skulle lära oss spela instrument. Vi läste mycket som barn, han förklarade det som var svårt för oss att förstå och var tåligmodig under några stökiga tonår. Han blev gammal; på äldre dar hjälpte jag honom med åtskilligt, men mest umgicks vi och pratade om böcker, samhällsutveckling och politik. Detta inlägg blev en hyllning till honom, varje dag möter hans ögon mina där hans porträtt hänger på väggen.